آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

بعد از درگیری‌‌های آوریل در قره باغ؛ مسابقه‌ی تسلیحاتی در منطقه قفقاز به راه افتاده است

بعد از آخرین درگیری‌ها در مننطقه‌ی قفقاز ، دو طرف درگیر دائما در حال تجهیز و تسلیح بوده و یک مسابقه‌ی بی پایان تسلیحاتی را در منطقه آغاز کرده‌اند.
به کزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پس از درگیری‌های نظامی 4 روزه آوریل (فروردین ماه گذشته)، دولت ارمنستان دست به تجهیز تسلیحاتی گسترده‌‌ای زده است. تحویل موشک‌های “اسکندر” از روسیه و به نمایش گذاشتن آن در رژه نظامی نشانگر آن است که این کشور در صدد نشان دادن برتری خود به آذربایجان در مذاکرات مربوط به مناقشه قره باغ می باشد.
کارشناسان آذربایجانی با ردّ ادعای ایروان، معتقدند که ارمنستان از روسیه موشک‌های “اسکندر” با برد 280-300 کیلومتر را دریافت نموده است و موشک‌های به نمایش گذاشته در رژه نظامی به هیچ وجه موشک‌های با برد 500 کیلومتر نمی باشد.
اما با وجود این، به دنبال به نمایش گذاشته شدن این موشک‌ها در ارمنستان، ژنرال ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به نیروهای مسلح دستور داده است که آماده حمله و نابودی اهداف موجود در خاک ارمنستان باشند. وی گفته است که سیستم های موشکی موجود در اختیار وزارت دفاع کشور امکان انجام این دستور را دارد.
در ادامه آن نیز نیروهای ارتش آذربایجان مستقر در جمهوری نخجوان با برگزاری یک رزمایش بزرگ، راه های ضربه زدن به اعماق خاک ارمنستان را تمرین کردند.
علاه بر این، جمهوری آذربایجان برای پاسخگوی به تهدیدات دشمن، تصمیم به خرید سلاحهای پیشرفته نیز نموده است. به طوریکه پس از به نمایش در آمدن موشک‌های اسکندر در ارمنستان، خبرهایی مبنی بر تصمیم آذربایجان برای خرید سیستم دفاع موشکی “گنبد آهنین” از رژیم صهیونیستی منتشر شده است. در همین خصوص یودا آبرام اف نماینده یهودی الاصل مجلس ملی آذربایجان نیز خبرهای منتشر شده در این خصوص را مورد تایید قرار داده ولی این اظهارات از سوی ایروان مورد تردید قرار گرفته است. وی گفته است: من 12 سال است که نماینده مجلس ملی آذربایجان بوده در متن همه مسایل هستم و می دانم که آذربایجان از نظر قدرت نظامی کشور برتر منطقه قفقاز می باشد.
اما در این میان پرسش‌هایی در خصوص کارآمد بودن سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین در مقابل موشک‌های اسکندر وجود دارد. آرتسرون هوهانسیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان ادعا می کند که آذربایجان نمی تواند از اسرائیل این موشک‌ها را بخرد چون متحد روسیه می باشد.
سرگی میناسیان معاون رییس موسسه قفقاز در ایروان نیز می گوید: “بسیار بعید است که اسرائیل چنین موشک‌هایی را به کشور آذربایجان که ارتباط نزدیکی با روسیه و ایران دارد، بفروشد.”
این روزها مرکز پژوهشی “Global Fire Power” آمریکا با در نظر گرفتن 50 معیار، فهرست جدید ارتشهای قدرتمند جهان را ارائه داده است. در این فهرست 126 کشور جهان قرار دارد و جمهوری آذربایجان در ردیف 60 و کشور ارمنستان نیز با 34 پله عقب تر یعنی در ردیف 94 قرار گرفته است.
به نظر می‌‌رسد اتفاقات و جهت گیری‌‌های سیاسی در منطقه‌‌ی قفقاز باعث گردیده تا دو کشور آذربایجان و ارمنستان وارد یک مسابقه تسلیحاتی گسترده شوند. متاسفانه بازار فروش تسلیحات برای این دو کشور نیز رژیم اشغالگر قدس و روسیه را ترغیب به فروش تجهیزات خود کرده است و در این میان برخی سامانه های موشکی را نیز بصورت اهدایی به دو کشور ارائه کرده‌‌اند. برآیند مسابقه تسلیحاتی در منطقه زمانی بروز خواهد کرد که دو طرف درگیر یک بار دیگر نسبت به هم اجرای آتش کنند که در اینصورت قطعا شاهد نتایج مهلکی در منطقه قفقاز خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا