آذربایجاناخبارایران

مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در بخش انرژی

همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به ظرفیت های مشترک به ویژه در حوزه دریای خزر تامین کننده منافع ملی دو کشور است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از باکو، همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به ظرفیت های مشترک به ویژه در حوزه دریای خزر تامین کننده منافع ملی دو کشور است.
اگرچه سابقه همکاری های دو کشور به سال های اول استقلال جمهوری آذربایجان همچنین امضای تفاهم نامه سوآپ گاز جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی برمی گردد اما اکنون با توسعه روابط همکاری های دو طرف در این بخش وارد مرحله جدیدی شده است .
«علی شاه کرمی» رییس عملیات مرکز کنترل گاز جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه تا اواخر سال گذشته سواپ گاز بین دو کشور صورت می گرفت ، گفت: از اواخر سال گذشته جمهوری اسلامی ایران هم از خط سراسری اول آستارا و هم از خط صادراتی نخجوان به جمهوری آذربایجان روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز صادر می کند و با توجه به قابلیت های فنی و زیر ساختی این میزان قابل افزایش به سه برابر است.
سهم ۱۰ درصدی کشورمان در میدان «شاه دنیز» مهم ترین حوزه گازی جمهوری آذربایجان و مشارکت در مرحله دوم توسعه این میدان گازی چشم انداز و روند مناسبی را برای آینده فعالیت های دو طرف در بخش انرژی رقم می زند.
«ناطق علی اف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با اشاره به سوابق همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان در بخش انرژی در اوایل استقلال جمهوری آذربایجان گفت: ما در آن زمان با کمک ایران توانستیم در بخش فرآورده های نفتی از جمله گازوییل ، بنزین و دیگر فرآورده های نفتی روابط تجاری برقرار کنیم و ایران در سواپ گاز به نخجوان کمک خوبی به ما کرد بنابرین رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران در بخش انرژی یک رابطه خصوصی و ویژه است.
وی با اشاره به همکاری های صورت گرفته در این بخش در سال های گذشته افزود: جمهوری آذربایجان ، روسیه و جمهوری اسلامی ایران در ایجاد دالان گازی کارهای بزرگی انجام می دهند ما در زمینه مبادله گاز ، امکانات استفاده از مخازن زیر زمینی گاز آماده همکاری با ایران هستیم و ایران می تواند بخشی از گاز طبیعی خود را با استفاده از زیر ساخت های موجود جمهوری آذربایجان از خاک این کشور به دیگر کشورها انتقال دهد.
مبادله برق و همکاری در زمینه ساخت و بهره برداری از نیروگاه های آبی از دیگر زمینه های همکاری دو کشور است .
«جواد جهانگیر زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه هم اکنون مبادله ۷۰۰ کیلو وات ساعت برق بین دو کشور صورت می گیرد ، گفت: ساخت دو نیروگاه برقی -آبی «مارازاد» در طرف ایران و «اردوباد» در طرف جمهوری آذربایجان هم بر اساس توافقات کمیسیون های مشترک که مورد تفاهم دو دولت نیز قرار گرفته در حال انجام است و امیدواریم در سال های گذشته با بهره برداری از آنها مردم دو کشور بتوانند از مزایای آنها بهره مند شوند.
امضای تفاهم نامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص احداث نیروگاه های بادی و زمین گرمایی هم نوید بخش توسعه همکاری های دو کشور در بخش انرژی است که با تکمیل اقدامات در دست اجرا دو کشور می توانند از مزایای اقتصادی آنها بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا