آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

معرفی ناقص و مصادره به مطلوب استاد شهریار توسط باکو

جمهوری آذربایجان، اجرای سلسله تدابیری را به مناسبت 115 سالگی استاد محمدحسین شهریار، شاعر معاصر ایرانی، به منظور مصادره به مطلوب و معرفی جهت دار این شاعر آذری زبان ایران و استفاده از این دارایی فرهنگی ایران در راستای تعریف هویت برای جمهوری آذربایجان آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل خبرگزاری آذرتاج، اخیرا انتشارات “هدف” در باکو کتاب “محمدحسین شهریار در خاطرات” را منتشر کرد.

این کتاب با پیشگفتار خانم اسمیرا فواد، عضو هیات علمی موسسه ادبیات “نظامی گنجوی” آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان که گردآوری مطالب کتاب را نیز به عهده دارد، منتشر شده است.

ریاست این طرح را شمیل صادق، دکترای فلسفه زبان شناسی و ویراستاری  آن را صبوحی شاهمورسوی به عهده داشته اند.

آذرتاج افزوده است: « این کتاب شامل خاطرات درباره محمدحسین شهریار، شاعر بزرگ آذربایجان است. در ابتدای این مجموعه، خاطرات خود شاعر نیز گنجانده شده است. همچنین نوشته های دختر و برادر و دوستان این شاعر و هنرمندان و ادبا نیز در این کتاب منتشر شده است. در این خاطرات، درباره حوادثی که شهریار از کودکی تا پیری تجربه کرده است، بحث می شود. لحظه لحظه ساعات پایانی عمر این استاد بزرگ سخن و مرگ وی در خاطرات شاهدان به خوانندگان تفهیم می شود. کتاب “شهریار در خاطرات” برای استفاده علاقمندان به شهریارشناسی و بطور کل برای توده گسترده خوانندگان در نظر گرفته شده است. »

همچنین به گزارش آذرتاج، در چارچوب طرح ” سلسله یادبودها” کتابخانه مرکزی منطقه یاسامال اداره کل فرهنگ شهر باکو ، کلیپی به مناسبت 115 سالگی شهریار تولید شد.

امسال 115 سالگی محمدحسین شهریار است و در همین ارتباط این کتابخانه برای یادبود این شاعر از کلیپ ” محمدحسین شهریار-115″ رونمایی کرد.

آذرتاج افزوده است نخستین کتاب شعر شهریار در سال 1931 در تهران منتشر شد. شهریار اشعار خود را به زبان آذربایجانی و فارسی نوشته است.

در این کلیپ، اطلاعات مربوط به زندگی شهریار، هنر و آثار این شاعر نمایش داده شده است. همچنین در این کتاب، عکس های این شاعر در دوره های مختلف نشان داده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا