آذربایجاناخبارایران

برگزاری مراسم جشن عید غدیر خم ایرانیان مقیم در باکو

روز جمعه دهم مهرماه سال جاری به مناسبت عید سعید غدیر خم مراسم جشن عید امامت و ولایت به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در باکو با حضور دوستداران اهل بیت (ع) و ايرانيان مقيم برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این مراسم نماینده محترم ولی فقیه، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، رایزن فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو و مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی به همراه خانواده های خود حضور داشتند. مراسم با سرود ملی کشورمان و سپس با تلاوت روح بخش قران کریم آغاز گردید.

در ادامه برنامه یکی از مداحان بنام جمهوری آذربایجان (سید طالح) در مدح امام علی (ع) و غدیر خم قطعه ای بسیار زیبا اجرا نمود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

پس از اجرای مداح اهل بیت، سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک و تهنیت بمناسبت عید امامت و ولایت به میهمانان و ایرانیان مقیم باکو، مصیبت وارده به ملت شریف کشورمان در حادثه مصیبت بار و غم انگیز منا تسلیت گفت و در بخشی از صبحتهای خود به موضوع ولایت و حادثه غدیر اشاره و این واقعه را در مسیر دین مبین اسلام نقطه عطف دانست. وی همچنین در خصوص آیات و خطبه غدیر توضیحات اجمالی ارائه نمود و گفت: شیخ مفید و شهید ثانی در تعریف شیعه میگویند که “الشیعه من شایع علیا” بنابر این به عنوان شیعه امیرالمومنین (ع) ابتدا با امام علی (ع) را با بشناسیم و از او تبعیت کنیم. دکتر ابراهیمی همچنین به برنامه ریزی صورت گرفته توسط رایزنی فرهنگی باکو در خصوص ایجاد کانون فرهنگی ایرانیانمقیم و اجرای برنامه های مرتبط با آن اشاراتی داشتند و از همه دستگاهها و نهاد های ج. ا. ایران و ایرانیان مقیم باکو دعوت به همکاری نموند.

آقای پاک آیین سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد وخاطره قربانیان فاجعه منا از غدیر خم به عنوان یک ضرورت تاریخی یاد کرد و انتخاب امیرمومنان به عنوان ولی مسلمین را پیامی فراگیر برای تمام دوران ها دانست.

وی موضوع غدیر را از عوامل مهم وحدت در جهان اسلام عنوان کرد و گفت: اطاعت از ولی فقیه که استمرار ولایت حضرات معصومین(ع) بوده واجب است و حاکمیت موفق ولایت فقیه در ایران نشان داد که عمل به دستورات نورانی اسلام در تشکیل این شیوه معصومین در اداره جامعه؛ می تواند به رفع مشکلات موجود در جهان اسلام کمک کند.

در این مراسم که در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده محترم ولی فقیه درجمهوری اذربایجان ضمن تبریک عید سعید غدیر خم از این روز به عنوان یک روز تاریخی مهم یاد کرد و گفت: ولایت امیرمومنین حضرت علی (ع) به عنوان حجت الهی برای همه مسلمانان مایه افتخار است و پیرو آن حضرت بودن افتخار بزرگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فاجعه منا اشاره کرد و اظهار داشت: بی مسولیتی سعودی ها بی کفایتی و سوء مدیریت آنها حرم امن الهی را برای میهمانان خدا نا امن کرد و همه مسلمانان باید در مقابل این حادثه دلخراش به وظیفه اسلامی خود عمل کنند.

گفتی است در این مراسم که با همکاری مجتمع آموزشی ولی عصر برگزار گردید، دکلمه ای زبیا تهیه و توسط یکی از دانش آموزان اجرا شد، همچنین اجرای برنامه نیز توسط سرکار خانم حکمت یکی از معلمان مجتمع آموزشی انجام گرفت و در پایان نیز از میهمانان پذیرایی بعمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا