آذربایجاناخبارعمومی

معاون کمیسیون اروپا در امور انرژی؛گاز دریای خزر در سال ۲۰۲۰ به اروپا خواهد رسید

­ماروش شِوچوویچ، معاون کمیسیون اروپا در امور انرژی تاکید کرد گاز دریای خزر در سال ۲۰۲۰ به اروپا خواهد رسید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان، معاون کمیسیون اروپا در امور انرژی درباره بهره برداری از خط لوله گازی تاناپ که قرار است مراسم افتتاح آن در روز ۱۲ ژوئن با حضور الهام علی اف و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه اسکی شهر ترکیه برگزار شود، گفت تاناپ بخش مهمی از دهلیز جنوبی گاز برای انتقال گاز خزر به اروپاست.
ماروش شوچوویچ ، دهلیز جنوبی گاز را که به کشورهای جنوب شرقی اروپا و جنوب اروپا گاز منتقل خواهد کرد، در تامین امنیت انرژی اتحادیه اروپا مهم ارزیابی کرد.
بخشی از خط لوله تاناپ که از مرز گرجستان تا منطقه اسکی شهر ترکیه امتداد دارد و طول آن ۱۳۵۰ کیلومتر است، روز ۱۲ ژوئن به بهره برداری می رسد. بخش باقی مانده تاناپ، از منطقه اسکی شهر تا مرز ترکیه با یونان نیز ۴۸۰ کیلومتر طول دارد.
در مرحله نخست ، سالانه دو میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط لوله قفقاز جنوبی گاز و تاناپ به ترکیه منتقل خواهد شد و در سه سال آینده حجم گازی که از جمهوری آذربایجان به ترکیه منتقل می شود، به شش میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.
قرار است در سال های آینده از طریق دهلیز جنوبی گاز مرکب از خط لوله قفقاز جنوبی – تاناپ و تاپ ( خط لوله ترانس آدریاتیک ) ، سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز نیز به اروپا منتقل شود.
ظرفیت انتقال گاز اولیه دهلیز جنوبی گاز ۱۶ میلیارد مترمکعب درنظر گرفته شده است، اما این ظرفیت قابل افزایش به انتقال سالانه ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز در آینده خواهد بود.
الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برای حضور در مراسم بهره برداری از بخشی از خط لوله گازی تاناپ در منطقه اسکی شهر ترکیه، روز سه شنبه به ترکیه سفر کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا