آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

مساله قره باغ از نظر جامعه جهانی به مساله ای مهم تبدیل نشده است

کارشناس سیاسی- نظامی و مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: باید درک کرد که روسیه تحت شرایط موجود نمی تواند نمی تواند در سطحی یکسان با ارمنستان و آذربایجان مناسبات داشته باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ولادیمیر یوسی یف کارشناس سیاسی- نظامی و مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: کشورش بتدریج از میانجیگری فعال در روند حل و فصل مناقشه قره باغ خودداری می کند.

وی تصریح کرد: روسیه تلاش زیادی برای حصول توافق بین طرفهای مناقشه انجام داده است، ولی دیدار روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان به جای مسکو در وین نشان می دهد که تلاشها برای حل مناقشه به زیر چتر گروه مینسک می رود و امیدها در مورد تعیین کننده بودن تلاش کشورهای ریاست کننده بر گروه مینسک از جمله روسیه برای حل مناقشه اینک بسوی خود گروه مینسک معطوف شده است.

به گفته این کارشناس، روسیه تلاش می کند بتدریج از میانجیگری فعال در روند حل و فصل مناقشه قره باغ کنار بماند.

 یوسی یف با تعبیر عضویت ارمنستان در اتحادیه گمرکات مشترک المنافع بعنوان بخشی از تلاش های روسیه در مسیر حل و فصل مناقشه، میگوید که روسیه نیز در قبال این اقدام به ارمنستان وعده همکاری در زمینه فنی و نظامی را داده است.
وی با استناد به وجود شتاب مثبت در روند نزدیکی بین روسیه و ارمنستان از یک سو و سردی ایجاد شده در مناسبات روسیه با آذربایجان و عدم حل و فصل بسیاری از مسایل بین دو کشور علیرغم سفر چندی پیش پوتین به باکو،می گوید: باید درک کرد که روسیه تحت شرایط موجود نمی تواند نمی تواند در سطحی یکسان با ارمنستان و آذربایجان مناسبات داشته باشد. زیرا روسیه در مسیری حرکت می کند که ارمنستان نیز در آن مسیر قرار دارد.

یوسی یف با اشاره به عدم تعلق قره باغ به اراضی ارمنستان و اینکه روسیه تعهدی در خصوص دفاع از قره باغ ندارد، خاطرنشان کرده است که علیرغم وجود هیچگونه تعهدی برای روسیه در مورد ورود به جنگ احتمالی بین آذربایجان و ارمنستان در قره باغ، ولی روسیه بطور غیر مستقیم به این جنگ کشیده خواهد شد. زیرا ایجاد سیستم دفاع ضد هوایی واحد بین روسیه و ارمنستان وتبادل اطلاعات شناسایی راداری، موضع روسیه در صورت بروز چنین جنگی بین آذربایجان و ارمنستان را مشخص می کند.

این کارشناس روس با ابراز تردید نسبت به حل و فصل مناقشه قره باغ توسط گروه مینسک، می گوید: سه کشور بر این گروه در راستای حل و فصل مناقشه تلاش می کنند. روسیه ابراز علاقه به حل این مساله را متوقف کرده است و دو کشور دیگر ریاست کننده بر گروه مینسک یعنی آمریکا و فرانسه زیر بار مسایل خاورمیانه قرار دارند. متاسفانه مساله قره باغ از نظر جامعه جهانی به مساله ای مهم که حل آن بعنوان ضرورت مطرح بشود، تبدیل نشده است.

وی در عین حال علیرغم مثبت ارزیابی کردن دیدار وین، نسبت به نتیجه بخش بودن این دیدار ابراز تردید کرده است.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا