آذربایجانایران

مدیر اتحادیه کارگردانان جمهوری آذربایجان: سینمای ایران منبع الهام سینماگران منطقه است

مدیر اتحادیه کارگردانان حرفه ای سینمای جمهوری آذربایجان، با بیان آن که موفقیت های هنرمندان کشورمان در عرصه های بین الملل نشان دهنده قدرت ایران در هنر هفتم است گفت: همین مسأله باعث شده تا سینمای ایران به منبع الهام بخشی مناسب برای بسیاری از سینماگران منطقه تبدیل شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، حسین محمود اُوغلو مهدی یف روز جمعه (11/02/1394) در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، با بیان آن که در زمان اتحاد جماهیر شوروی تمام قدرت و تمرکز فعالیت های سینمایی در پایتخت (مسکو) قرار داشت گفت: به همین دلیل بعد از فروپاشی شوروی و استقلال کشورها، رشد و توسعه هنر سینما با کندی به مسیر خود ادامه داد؛ اما این روند در یک دهه اخیر به سبب حضور فارغ التحصیلان جوان در بدنه سینمای این کشورها و همچنین مبادله تجربه با کشورهای صاحب سینمای منطقه روند صعوی خوبی در پیش گرفته است.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 5 اردیبهشت در پردیس سینمایی ملت آغاز و تا 12 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در این دوره از جشنواره 42 فیلم در سه بخش سینمای سعادت (فیلم های سینمایی جهان)، جلوه گاه شرق (فیلم های کشورهای اسلامی و منطقه) و هنر و تجربه رقابت می کنند.

حسین محمود اُوغلو مهدی یف با اشاره به این موضوع که یکی از اصلی ترین منابع الهام هنرمندان کشور آذربایجان در رشد و توسعه سینما، موفقیت های سینماگران ایران در عرصه های بین المللی بوده، افزود : قدرت سینمای ایران و موج حاصل از تولیدات، اخبار و درخشش آثار سینمایی هنرمندان کشور شما در جهان باعث شد تا هنرمندان آذربایجانی نیز تلاش خود را برای رسیدن به یک سینمای ملی و فارغ از وابستگی به محصولات غربی افزایش دهند که حاصل آن رشد مطلوب هنر سینما طی یک دهه اخیر در کشور آذربایجان بوده است.

** دیپلماسی فرهنگی ایران و کمک به توسعه سینمای آذربایجان

مدیر اتحادیه کارگردانان حرفه ای سینمای جمهوری آذربایجان ضمن اشاره به لزوم انتقال دانش و تجربه های سینماگران ایرانی به هنرمندان سینماگر آذربایجان خاطرنشان کرد: همسایگی دو کشور و همچنین فرهنگ نزدیک مردمان کشورهای ایران و آذربایجان ارتباط گیری را تسریع می کند و خوشبختانه سیاست توسعه دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر و امید باعث شده تا امیدواری به توسعه روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور همسایه ایران – آذربایجان بیش از هر زمانی شکل عینی و تحقق یافته پیدا کند.

وی مردم آذربایجان را از طرفداران جدی و پیگیر فیلم ها و سریال های ایرانی دانست و تصریح کرد : مشترکات فرهنگی، قومی و هنری دو کشور باعث شده تا مخاطبان آثار هنری در آذربایجان درک عمیق و خوبی از تولیدات هنری سینماگران ایرانی داشته باشند و این خود عامل دیگری است که ما را بیش از پیش به توسعه و تعمیق روابط فرهنگی به خصوص در عرصه سینما با ایران امیدوارتر می کند.

حسین محمود اُوغلو مهدی یف با مثبت ارزیابی کردن حضورش در بخش بین المللی فیلم فجر و بازار جهانی این جشنواره گفت : برگزاری این بازار بزرگ جهانی فرصت مغتنمی بود تا با مرور فیلم های ایرانی بخشی از آنها را برای اکران در کشور آذربایجان انتخاب کنیم و همچنین تعدادی از آثار سینمایی خود را به سینماگران ایرانی معرفی کنیم و حاصل این تعاملات به امضای تفاهم نامه های همکاری نیز منتج شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا