اخبارایرانترکیه

مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در پایتخت ترکیه برگزار شد

مراسم بیست وهفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین سالروز قیام ۱۵ خرداد با شرکت ده ها تن از کارکنان نهادهای ایرانی فعال در آنکارا، دانشجویان و ایرانیان مقیم برگزار شد
مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در پایتخت ترکیه برگزار شد
به گزارش مرکز  فرهنگی قفقاز ؛در این مراسم که در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انکار برگزار شد؛ ‘محمدابراهیم طاهریان فرد’ سفیر ایران در ترکیه حضور داشت.
دکتر ‘ابراهیم فتح الهی’ استاد دانشگاه در آنکارا در سخنانی زیر عنوان ‘اندیشه سیاسی امام خمینی و سازگاری آن با نیازهای عصر جدید’ گفت: یکی از شرایط ماندگاری یک تئوری یا اندیشه سیاسی، سازگاری آن با نیاز زمان های مختلف است. اگر یک اندیشه سیاسی نتواند جوابگوی نیاز عصر خود و زمان های آینده باشد، محکوم به شکست است و در نتیجه یا ازبین می رود یا حداکثر در لابلای آرشیوهای تاریخ اندیشه سیاسی جای می گیرد.
وی افزود: امام خمینی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار در عرصه سیاسی جهان، در نیمه دوم قرن بیستم، با ارائه نظریه حکومت اسلامی و پافشاری بر قابلیت اجرایی آن، مدلی از حکومت دینی را که در تعامل با مردم سالاری است عرضه کرد و با پشتیبانی ملت، توانست آن را در میدان عمل و در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآورد. این نظام سیاسی بعد از گذشت سی و پنج سال و سپری کردن مراحل مختلف و پشت سرنهادن مشکلات داخلی و خارجی، به عنوان مدلی از یک حکومت، به حیات سیاسی خود ادامه می دهد. لذا شایسته است میزان کارآیی آن در اداره امور کشور و تنظیم روابط بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفته و به بوته نقد درآید.
دکتر فتح الهی درخصوص نظریه حکومت اسلامی گفت: در طول حیات اسلام ، همواره این سئوال در بین مسلمانان مطرح بوده است که آیا بدون تاسیس دولت و داشتن تشکیلات حکومتی ، قوانین اسلامی قابلیت اجرایی دارد؟ کسانی که دین را محدود به اعمال عبادی و فردی می دانستند چندان نیازی به شکل گیری حکومت دینی نمی دیدند، در نقطه مقابل، کسانی که به جامعیت قوانین اسلامی معتقد بودند و آن را برای اداره حکومت کافی می دیدند، همواره در فکر تاسیس حکومت دینی بودند . اما در این میان ارائه یک تئوری جامع که بتواند مدلی از حکومت را نیز ارائه دهد ، حلقه مفقوده بود. امام خمینی کسی بود که با درک صحیح از موقعیت جهان امروز بحث های تئوریک حکومت اسلامی را در سالهای اقامت در نجف از سال ۱۳۴۷ شروع کرد وآن را در قالب طرحی به داوری افکارعمومی نهاد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امام راحل جمهوریت و تفکر جمهوری را به ایران به ارمغان آورد، گفت: وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، نقطه پایانی بود بر سلسله پادشاهانی که در بیش از دو هزار سال بر کشور ایران حکومت کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا