آذربایجاناخبار

مراسم سالروز آغاز هولوکاست در کنسولگری جمهوری آذربایجان در لس آنجلس برگزار شد

مراسم ویژه هفتاد و نهمین سالروز « شب شیشه های شکسته» یا « شب بلورین» که رژیم صهیونیستی آن را نقطه آغازین «هولوکاست» بخاطر شکسته شدن شیشه های مغازه های یهودی ها در شب نهم نوامبر ۱۹۳۸ در لایپزیک و سایر شهرهای آلمان و اطریش می داند، در سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در لس آنجلس برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  خبرگزاری ترند، در مراسم سالروز «شب بلورین» که با سازماندهی مشترک بنیاد «یک قلب را نجات بده» و مرکز پزشکی « Cedars-Sinai » ( دو سازمان متعلق به یهودیان در آمریکا) در کنسولگری (جمهوری) آذربایجان در لس آنجلس برگزار شد، یزهار چاروزی، پزشک مشهور این مرکز درمانی و «اِستِر بلاوگروند» ، عضو بنیاد «یک قلب را نجات بده» سخنرانی و از کنسولگری (جمهوری) آذربایجان بخاطر میزبانی چنین مراسم مهمی تقدیر کردند.
این سخنرانان درباره «شب بلورین» سخن گفتند و تاکید کردند که این واقعه ، راه را برای هولوکاست باز کرد که در جریان آن شش میلیون یهودی کشتار شدند.
نسیمی آقایف، سرکنسول (جمهوری) آذربایجان در لس آنجلس نیز طی سخنانی درباره «فاجعه خوجالی» ( واقعه کشته شدن ۶۱۳ نفر از غیرنظامیان روستای خوجالی در حمله نظامیان ارمنی به این روستا در سال ۱۹۹۲)، گفت یهودیان و آذربایجانی ها طی قرون متمادی مناسبات برادرانه داشته اند.
سرکنسول (جمهوری) آذربایجان در لس آنجلس افزود : « (جمهوری) آذربایجان در دوره جنگ جهانی دوم ، به روی هزاران یهودی که از اروپا فرار می کردند، آغوش گشود و آنها را از نسل کشی نجات داد. »
در این مراسم، فیلم مستند هولوکاست که سینماگران اسراییلی آن را ساخته اند، به نمایش درآمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا