آذربایجاناخبارایران

بازتاب تفاهم هسته ای ایران و گروه 1+5 در رسانه های جمهوری آذربایجان

تفاهم هسته ای ایران و گروه 1+5 در رسانه های روز جمعه جمهوری آذربایجان بازتاب گسترده داشته است.

خبرگزاری آپا در گزارشی با عنوان توافق هسته ای حاصل شد، نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اعلام حصول توافق هسته ای کشورش با گروه 1+5 در لوزان در صفحه توییتر خود نوشت: توافق حاصل شده و ما بلافاصله کارها روی پیشنویس سند را آغاز می کنیم.

این منبع خبری افزود: همان طوری که پیشتر اعلام شده بود، در صورت حصول توافق در مذاکرات لوزان تحریم ها علیه حوزه های نفتی و بانکی ایران از بین خواهد رفت.

خبرگزاری ترند نیز در گزارشی با عنوان لغو تحریم ها علیه ایران مورد استقبال قرار گرفت، نوشت: این مهم فرصت های خوبی برای محافل کاری جمهوری آذربایجان هم ایجاد می کند.

ترند به نقل از فرهاد محمداف رییس مرکز مطالعات راهبردی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان افزود: توافق هسته ای ایران و کشورهای غربی در لوزان امکانات جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می کند و کارآفرینان آذربایجانی نیز می توانند از لغو تحریم های علیه کشور همسایه بهرمند شوند.

وی افزود: محافل کاری جمهوری آذربایجان می توانند در حوزه های حمل و نقل و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری کنند.

تارنمای خبری حقین .آذ ( haqqin.az ) نیز در گزارشی با عنوان ایران و آمریکا به تفاهم رسیدند، نوشت: بدین ترتیب تحریم های اعمالی علیه جمهوری اسلامی ایران در چند مرحله لغو خواهد شد.

به گزارش این منبع خبری، پس از لغو تحریم ها قدرت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

شبکه تلویزیونی سی بی سی نیز لوزان را رویداد تاریخی در روابط ایران و غرب عنوان کرد و نوشت: مذاکرات هسته ای ایران سرانجام نتیجه مثبت داشت.

به گفته این شبکه تلویزیونی، با وجود مذاکرات سخت و پیچیده طرف ها، مذاکرات در نهایت به توافق اولیه دست یافتند و آن را می توان در واقع توافق تاریخی تلقی کرد.

گفتنی است که دیگر شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان از جمله تلویزون دولتی، آینس، لیدر، اسپیس و خزر در برنامه های خبری خود گزارش هایی درباره توافق لوزان پخش کردند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه ای از تفاهم سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو 1+5 استقبال و اعلام کرد که اطمینان داریم تفاهم حاصله میان ایران و گروه 1+ 5 به توسعه صلح، امنیت و ثبات در منطقه و در خارج از محدوده آن کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شب گذشته (پنجشنبه) در لوزان درباره اصول ادامه برنامه هسته ای ایران به تفاهم مقدماتی دست یافتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا