آذربایجاناخباراردبیلایران

160اتباع ایرانی در زندان آذربایجان محبوسند/برخی از اتباع ما هدایت شده گرفتار باندهای مافیایی قاچاق و اسحله شده اند

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اردبیل گفت: از 160 اتباع ایرانی 110 نفر در حال تحمل محکومیت قطعی زندان بوده و پرونده 50تبعه دیگر در مراحل دادرسی محاکم قضائی کشور آذربایجان است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، یزدان ملکان در مصاحبه با خبرنگا ما در پاسخ به نوع فعالیت و خدمات این دفتر اظهار داشت: در آستانه پنجمین سال ورود به فعالیت در استان اردبیل هستیم. دفتر طی یک تفاهمنامه ای که وزارت خارجه با استاندار وقت این استان از 4 دی ماه سال 91 امضاء کرده بود، آغاز بکار کرد، این تفاهمنامه 3 ساله، در زمستان سال قبل به پایان رسیده بود که مجدداً تمدید شده و علاوه بر این، دفتر تایید و مجوز هیئت دولت را دریافت کرده و انتظار می رود به یک نهاد مستقر و دایمی در استان تبدیل و فعالیت های دایمی ادامه یابد.

این مسئول در ادامه با تشریح بخش های فعالیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اردبیل تصریح کرد: فعالیت ها در دو بخش بوده؛ بخش اول فعالیت های کنسولی که عمده وظایف دفتر را شکل می دهد و شامل اتباع ما و بیگانه است. بخش دوم فعالیت ها، غیر کنسولی و شامل؛ خدمات و فعالیت سیاسی، فرهنگی و تجاری بوده که به دنبال ارتقائ روابط استانی با کشورهای همجوار و خارجی در این 3 زمینه است.

یزدان ملکان در رابطه با فعالیت کنسولی این دفتر خاطر نشان ساخت: مهمترین کار دفتر معطوف به زندانیان ایرانی در کشورهایی است که به دلایل مختلف مانند؛ حمل یا استفاده از مواد مخدر، عبور غیر مجاز از مرز، کلاهبرداری و یا حمل سلاح و غیره محکوم شده و در زندان به سر می برند.

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اردبیل درباره تعداد و وضعیت زندانیان استان اردبیل در کشور جمهوری آذربایجان یادآور شد: در وضعیت فعلی، 160 نفر زندانی هستند که 110 نفر در حال تحمل محکومیت قطعی خود بوده، پرونده 50 نفر از دیگر زندانیان در طی مراحل دادرسی محاکم قضائی کشور مربوط است.

وی در رابطه با زندانیان تاکید کرد: تلاش ها بیشتر برای انتقال زندانیان به کشور بوده و در عین حال این دفتر به مشکلات جانبی خانوادهای زندانیان از جمله؛ نیازمندی مالی و درمانی واقف بوده و در صورت لازم به نهادهای خیریه معرفی می شوند.

او افزود: کمک های مالی – نقدی و یا مکاتبات و پیام خانواده ها به زندانیان خود از طریق سفارت به دست آنها می رسد و راهکارها در بازگرداندن اتباع گرفتار شده ایران در کشورهای همسایه بخصوص آذربایجان در دستور کار است.

وی همچنین گفت: بعضاً از روی ناآگاهی برخی از اتباع ما بنا به دلایلی تصمیم به خروج غیر مجاز می گیرند که بعد از خروج گرفتار و درمانده شده و از کرده خود اظهار ندامت می کنند و با مراجعه به سفارت های ما خواستار بازگشت قانونی می شوند و در این راستا نیز سفارت کمک های قانونی لازم را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: ناگفته نماند افردی بوده که با انگیزه های مختلف از سوی کلاهبرداران و باندهای مافیایی؛ قاچاق و اسلحه به آن سوی مرز هدایت و گرفتار شده اند، طوری که زندگی خود را به خطر انداخته و با مراجعه به سفارت های کشورمان به ایران بازگشته اند. اخیراً با مساعدت فرماندار اردبیل دو نفز از این گرفتاری نجات یافته و به جمع خانواده خود بازگردانده شده اند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اردبیل در ادامه یادآور شد: البته متاسفانه در مواردی هم برخی از نیروهای دولت میزبان اتباع ما را گرفتار کرده و تحت عنوان های سیاسی و امنیتی روانه زندان کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا