آذربایجاناخبار

تحلیلگر آذربایجانی: جهان اسلام باید اداره کننده مکه و حج باشد

«موسی قربانف» تحلیلگر سیاسی آذری با اشاره به رویدادهای دردناک مکه گفت: حکومت عربستان سعودی توانایی مدیریت مکه مکرمه و مدینه منوره را ندارد و از این رو اداره امور حج و مکه باید در اختیار کمیسیونی از کشورهای اسلامی قرار گیرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، قربانف نماینده شهروندان جمهوری آذربایجان مقیم مسکو و رییس جامعه اهل بیت (ع) شیعیان روسیه امروز «جمعه» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: حادثه جانگذار جان باختن زائران در رمی جمرات که بر اثر آن بیش از یک هزار میهمان خانه خدا قربانی و صدها نفر دیگر مجروح شدند، بار دیگر بی برنامگی حکومت عربستان سعودی در مدیریت حج را به وضوح نشان داد.
وی افزود: این حادثه با توجه به این که نخستین حادثه در مکه نبود و یک هفته پیش هم بر اثر سقوط جرثقیل صدها زایر جان باختند، باید به دقت مورد تحقیق قرار گیرد و نمایندگان کشورهای اسلامی در این تحقیقات شرکت کنند.
کارشناس آذری گفت: حکومت عربستان سعودی مسئولیتی را در تامین امنیت زائران و تحقیقات در باره حوادث خونین مکه برعهده نمی گیرد و به همین دلیل نمی توان به این حکومت و تحقیقاتی که انجام می دهد، اعتماد کرد.
قربانف یادآور شد: سران عربستان درآمد های حاصل از حج را برای منافع خود خرج می کنند و کوچکترین توجهی به آسایش و آرامش خاطر حجاج نمی کنند و این گونه رفتار غیرمسئولانه سعودی ها باعث خواهد شد تا در آینده هم حوادث ناگوار رخ دهد.
وی افزود: انجام امور ساختمانی در مناطق کوهستانی در مکه به ویژه نزدیک مسجد الحرام اشتباهی بزرگ است و بر خلاف فرمایشات رسول اکرم (ص) می باشد که بر تامین آرامش زایران خانه خدا تاکید داشتند.
تحلیلگر آذربایجانی گفت: حاکمان سعودی فقط به منافع مادی خود توجه می کنند و نگاهی اسلامی به امور حج ندارند. آنها فقط در فکر این هستند که استقبال زایران را از دست ندهند و هر سال شمار معینی از کشورهای مختلف برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی سفر کنند.
وی ادامه داد: چرا عربستان برای حمله به یمن ائتلاف تشکیل می دهد و از چند کشور برای انجام چنین اقدام ضداسلامی کمک می طلبد، اما برای تامین امنیت مسلمانان در دوره انجام مناسک حج هیچ فکری نمی کنند.
قربانف با تاکید بر لزوم کنترل امور حج توسط کشورهای اسلامی، گفت: برای این منظور باید کمیسیونی از کشورهای اسلامی تشکیل شود و اداره امور حج به مسلمانان سپرده شود.
وی تاکید کرد؛ باید تامین امنیت مسلمانان در موسم حج در اولویت قرار گیرد و در مقررات مربوط به برگزاری بزرگترین کنگره انسانی جهانی به منظور تامین امنیت شرکت کنندگان آن بازنگری شود.
در جریان فاجعه روز گذشته در منا تاکنون 131 ایرانی کشته و 85 نفر زخمی شده اند. همچنین 365 ایرانی مفقود شده اند
در کل بیش از 2 هزار زایر روز گذشته کشته و همین رقم نیز زخمی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا