آذربایجاناخبارویژه

محدودیت های دینی در جمهوری آذربایجان به حد نگران کننده ای رسیده است.

کاترین کسمان تحلیلگر کمیسیون آزادی مذاهب ایالات متحده آمریکا  مصاحبه ای در خصوص ممنوعیت حجاب در جمهوری آذربایجان با  رادیو صدای آمریکا انجام داد .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، این تحلیگر آمریکایی از وضع بد آزادی مذاهب در کشور آذربایجان ابراز ناراحتی کرد.

کاترین کسمان در مصاحبه ی خود اعلام کرد: در روزهای  اول استقلال کشور آذربایجان قوانین لیبرال درباره آزادی ادیان و مذاهب و آزادی بیان  وجود داشت . در آن زمان تجمعات و کتاب‌های که درباره دین وجود داشته باشد موجود نبود . بنابراین باگذر زمان وضع فرق کرد و در قوانین این کشور 14 بار اصلاحیه صورت گرفت   و هر دفعه قانون شدیدتری اعمال شده است . در حال حاضر برای برگزاری مراسمات دینی باید تاییده حکومت وجود داشته باشد ،در غیر این صورت  برهم زننده ی قانون به حساب می‌آید و کسانی که این قانون‌ها را  رعایت نکنند به عنوان مجرم به زندان و حبس محکوم می‌شوند.

کسانی که برای محدودیت  حجاب اعتراض کرده اند سرکوب و به حبس محکوم می‌شوند  . 35 نفر در این موضوع حبس شده است در اوایل  استقلال مدارس و دانشگاه‌ها به کسانی که با حجاب وارد کلاس می شدند  اجازه می دادند  و این راهی است که هر کس می‌تواند انتخاب کند و هر کس نظر شخصی خود را دارد .

محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های دینی باید از میان برداشته شود به عنوان مثال برای فعالیت‌های دینی کودکان، باید والدین این کودک اجازه بدهند . اما بر خلاف این صورت می گیرد و برای فعالیت های دینی  حبس‌هایی در نظر گرفته شده است . علاوه بر این برای فعالیت‌های دینی  به خصوص برای کسانی که می‌خواهند درس‌های دینی  بخوانند وآموزش دینی لازم  را فرا بگیرند باید  آموزش و پرورش امکانات  تحصیل و درس خواندن علوم دینی را فراهم نماید.

تمامی این‌ها چارچوب قانون دینی در این کشور می‌باشد.  محبوسینی که در زندان‌های سیاسی آذربایجان وجود دارند اکثر به خاطر فعالیت‌های دینی  ؛اعتراض به محدودیت  حجاب وشرکت در تظاهرات و تجمعات دینی دستگیر شده‌اند.

شایان ذکر است که درنخجوان شرایط خیلی بد است . در آنجا ایجاد تجمعات دینی بسیار سخت است ،تنها در ماه دسامیر 50 نفر فعال دینی دستگیر شده‌اند و علت دستگیری آن‌ها معلوم نیست  و با توجه به این برخوردهای شدید آنها مجبور می شوند که در خانه های خود تجمع کرده و مراسمات دینی خود را برگزار نمایند.

این محدودیت‌ها سبب می‌شود که انسانهای به سوی افراط گری کشیده شود . اکثر این فعالیت‌ها باعث می‌شود هم سنی‌ها وهم شیعه‌ها به گروه‌های افراطی تبدیل شوند و این اتفاقاتی است که به وقوع می‌پیوندد و با این  سیاست ها نمی توان به بهتر شدت اوضاع در جمهوری آذربایجان خوشبین بود.

حکومت فعالیت‌های دینی را برای خود یک تهدید به حساب می‌آورد ،به  این دلیل این محدودیتها را بر علیه دینداران اعمال می کند.

حکومت ،تحمل احساسات ضد یهودی جامعه را ندارد و درست همان چیزی است که آن‌ها با عمل خود این را بیان می‌کنند اما این بدان معنا نیست که دیگر به جز این هیچ مشکلی وجود ندارد و حکومت این نوع قانون در دین را که بر خلاف نظر حکومت باشد نمی‌پسندد.

سازمان‌های بین المللی و سازمان امنیت و شورای اروپا نگرانی خود  را از محدودیت های دینی  موجود در جمهوری آذربایجان را طی بخشنامه ای درسال 2012 اعلام کرده بودند.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا