آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

مجادله باکو و ایروان در سازمان ملل بر سر گذرگاه لاچین

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سازمان ملل بر سر گذرگاهی که ارمنستان برای دسترسی به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ استفاده می‌کند، به بحث و جدل پرداختند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «مهر مارگاریان» فرستاده ارمنستان در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه جمهوری آذربایجان را به «مسدود کردن غیرقانونی» گذرگاه لاچین و «جلوگیری از دسترسی بشردوستانه» به منطقه‌ای با ساکنان ارمنستانی متهم کرد و در مقابل باکو چنین چیزی را قویا رد کرد.

وی از جمهوری آذربایجان خواست تا «فورا و بی‌هیچ قید و شرطی» این گذرگاه را باز کند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هئیتی را به محل مورد نظر اعزام و درخصوص حقایق تحقیق و تفحص کنند.

«یاشار علی‌اف» نماینده جمهوری آذربایجان در سازمان ملل طی جلسه‌ای در این سازمان که به دستور ایروان تشکیل شد، ارمنستان را به «سوءاستفاده» از جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای «تحریف، دستکاری و جعل» اطلاعاتی متهم کرد.

وی افزود: ارمنستان از این گذرگاه برای «قاچاق غیرقانونی» مواد معدنی، سایر منابع و فعالیت‌های نظامی سوءاستفاده می‌کند.

نماینده جمهوری آذربایجان در ادامه گفت: علاوه بر غیرقانونی بودن اقدامات ارمنستان، چنین فعالیت‌هایی آسیب جدی به محیط زیست می‌زند و آلودگی و خساراتی را برای اکوسیستم به بار می‌آورد. سوء استفاده ارمنستان از این گذرگاه، توافقنامه‌های سه‌جانبه میان جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه را نقض می‌کند.

میروسلاو جنکا، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت: سازمان ملل نه در گذرگاه لاچین و نه در مناطقی که تحت اختیار صلحبانان روسی است، حضور ندارد و درنتیجه نمی‌تواند این ادعاهای مختلف را تایید کند.

وی تاکید کرد: تیم‌های مربوط به هر دو کشور در سازمان ملل به بازنگه داشتن کانال‌ها با مقامات ادامه می‌دهند و باید نسبت به پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه آماده باشند.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل ضمن اینکه «عمیقا نگرانی» خود را نسبت به موانع مداوم جهت استفاده از گذرگاه لاچین ابراز کرد، گفت: این موانع درخصوص استفاده از گذرگاه لاچین، روند صلح را با مشکل مواجه می‌کند. ما از دولت جمهوری آذربایجان و دیگر طرف‌های مسئول می‌خواهیم تا نسبت به امنیت این گذرگاه اقداماتی انجام دهند و اجازه استفاده آزادانه آن را به ویژه برای مسائل بشردوستانه و موارد تجاری بازگردانند.

معاون فرستاده روسیه در سازمان ملل نیز از هر دو کشور خواست تا «خویشتن‌داری» کنند و از اقداماتی که موجب ایجاد تنش‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند.

وی افزود: مناقشات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید از طریق ابزارهای دیپلماتیکی و سیاسی و چارچوب کمیسیون‌های دوجانبه حل‌وفصل شوند.

منبع: ایسنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا