آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

کشف ذخایر میعانات گازی جدید در جمهوری آذربایجان

شرکت نفت جمهوری آذربایجان اعلام کرد، پس از مراحل اکتشافی جامع در عمق ۷۱۸۹ متری در بخش آب‌های دریای خزر متعلق به جمهوری آذربایجان نخستین میعانات گازی کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از باکو، میدان میعانات گازی «شفق _آسمان» متعلق به جمهوری آذربایجان در دریای خزر کشف شد.

شرکت نفت جمهوری آذربایجان «سوکار» اعلام کرد، پس از مراحل اکتشافی جامع در عمق ۷۱۸۹ متری در بخش آب‌های دریای خزر متعلق به جمهوری آذربایجان در میدان «شفق-آسمان» نخستین میعانات گازی کشف شد.
بر اساس اعلام این شرکت نفتی، فعالیت و اکتشاف در میدان شفق-آسمان به عنوان یک طرح مشترک بین «سوکار» و «بی پی» در حال انجام است و این حفاری‌ها از ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شده است.
میدان گازی «شفق- آسمان» در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرقی باکو واقع شده و مساحت این میدان ۱۱۰۰ کیلومتر مربع اعلام شده و عمق دریا در این طرح ۸۰۰ – ۶۵۰ متر است
این میدان در سال ۱۹۶۱ در پی بررسی‌های لرزه نگاری کشف شده و در سال ۲۰۱۰ میلادی شرکت‌های نفتی «سوکار» و «بی پی» توافق ۳۰ ساله برای حفاری و بهره برداری از این میدان امضا کردند که سهم طرفین ۵۰ درصد تعیین شده است.
شرکت نفت جمهوری آذربایجان «سوکار»، اعلام کرد، تعیین مقدار کامل ذخایر گازی در این میدان در دست بررسی است.
گفتنی است از جمله مهم‌ترین میادین نفتی آذربایجان می‌توان  آذری، چراغ و گونشلی را نام برد. این میادین نفتی سال‌هاست که تولید نفت انجام می‌دهند و به نیمه دوم عمر خود رسیده و تولید آن‌ها چند سالی است که در حال کاهش است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا