آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

لاوروف: توافقاتی در زمینه حل مناقشه قره باغ صورت گرفته است

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه مصاحبه ای با خبرگزاری «آپا» به شرح زیر انجام داده است:
س ـ از برقراری روابط روسیه و آذربایجان ۲۵ سال می گذرد. اکنون روابط دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج ـ امروز روسیه و آذربایجان شریکان استراتژیک یکدیگر هستند. ما بر اساس اصول حسن همجواری و تساوی حقوق همکاری می کنیم و روابط روسیه و آذربایجان در تمام زمینه ها رو به گسترش است. اعتماد متقابلی بین روسای جمهور کشورهایمان وجود دارد و این موضوع نقش مهمی در تلاش های مشترک ما ایفا می کند. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۴ میلیارد دلار رسید که البته در سال های بعد آن به دلیل کاهش نرخ ارز ملی دو کشور که تاثیر منفی بر حجم مبادلات تجاری ما گذاشت کاهش تا حدودی یافت. روسیه و آذربایجان نه تنها دوست بلکه همسایه یکدیگر در قفقاز و دریای خزر می باشند و به همین دلیل، ما گفتگوهای مفیدی در چارچوب همکاری های چندجانبه ای نیز با یکدیگر داشته و آن را گسترش می دهیم. مطمئن هستم روابط میان روسیه و آذربایجان که منطبق بر منافع مردم دو کشور در آینده نیز هرچه بیشتر تعمیق خواهد یافت و این موضوع می تواند در تقویت ثبات و امنیت قفقاز جنوبی نیز کمک کند.
س ـ حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی یکی از اولویت های سیاست خارجی روسیه می باشد. مانند سال های گذشته هیچ اقدامی در راستای حل این مناقشه انجام نگرفته است. آیا لاینحل ماندن این مناقشه باعث نگرانی روسیه می شود؟
ـ البته، تحولاتی که در منطقه ما صورت می گیرد، باعث نگرانی ما می شود. روسیه علاقمند به برقراری صلح و ثبات، بازگشایی مرزها، برگشت آوارگان جنگی و از سر گرفتن روابط تجاری در این منطقه است. به همین دلیل، حل مناقشه قره باغ کوهستانی یکی از اولویت های سیاست خارجی روسیه می باشد. ولی، من با نظر شما مبنی بر اینکه هیچ اقدامی در راستای حل مناقشه قره باغ کوهستانی انجام نگرفته است، موافقت نیستم. سال گذشته با ابتکار ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در شهر سن پترزبورگ نشست سه جانبه ای در رابطه با مناقشه قره باغ کوهستانی برگزار شد. این مساله در جریان سفر سرژ سارکیسیان رییس جمهور ارمنستان به روسیه در ۱۵ مارس سال جاری نیز مورد مذاکره قرار گرفت. همچنین این موضوع را با وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان نیز مورد مذاکره قرار دادیم. با توجه به اینکه مناقشه قره باغ کوهستانی موضوع حساسی است، من نمی توانم در مورد جزیات این مساله حرف بزنم. فقط می توانم، بگویم که در رابطه با بسیاری از جنبه های روند حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی توافقی بدست آمده است. چند مساله پیچیده نیز باقی مانده که هنوز نتوانستیم در رابطه با آنها به تفاهم برسیم. ولی، گام هایی در زمینه حل آنها نیز برداشته می شود.
س ـ مدتی پیش، روسای ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و آمریکا در شهر باکو دیدار کردند آیا ممکن است همکاری واشنگتن و مسکو در حل مناقشه قره باغ تقویت یابد؟
ج ـ در ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی دیداری میان روسای ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و آمریکا در باکو برگزار شد. در این دیدار همکاری مسکو و واشنگتن علیه تروریسم در خاور میانه مورد مذاکره قرار گرفت و امیدوارم فعالیت مشترک ما با آمریکا و فرانسه در زمینه حل مناقشه قره باغ کوهستانی ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا