آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

راهپیمایی معترضان توافق باکو-ایروان به سمت پایتخت

نارک بابائیان نماینده حزب حاکم «پیمان مدنی» گفت: این روندی است که ارمنستان را به جنگ کشاند و آن را به استانی دورافتاده از روسیه تبدیل کرد، بنابراین فکر نمی‌کنم شهروندان ارمنی از پاشینیان حمایت کنند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، راهپیمایی چند صد نفر از معترضان ارمنستانی به سمت ایروان پایتخت این کشور به رهبری باگرات گالستانیان اسقف اعظم محلی ادامه دارد.

آن‌ها به تصمیم دولت ارمنستان مبنی بر بازگرداندن چهار روستا به جمهوری آذربایجان اعتراض دارند. این راهپیمایی از روز شنبه از مرز تاووش ارمنستان آغاز شده است.

باگرات گالستانیان گفت که اعتراض او به طور غیرمنتظره قدرت می‌گیرد و حمایت توده‌ها را به دست می‌آورد.

راهپیمایان توسط گروهی از خودروها با سرعت کم اسکورت می‌شوند. انتظار می‌رود راهپیمایان در 9 می (20 اردیبهشت) به ایروان برسند.

راهپیمایی توسط مخالفان و کلیسا حمایت می‌شود

منتقدان نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان می‌گویند که عدم تعیین مرز بین مناطق تاووش ارمنستان و مناطق قزاق جمهوری آذربایجان، نه‌تنها برای منطقه تاووش، بلکه برای کل ارمنستان تهدیدی جدی است

راهپیمایان به رهبری اسقف اعظم به بازگشت روستاها به جمهوری آذربایجان و تعیین مرز بین دو کشور به طور کلی اعتراض کردند.

اقدام کشیش به شدت مورد حمایت مخالفان دولت پاشینیان قرار گرفته است.

گالستانیان هنوز جزئیات اقدامات خود در ایروان را اعلام نکرده است.

او و حامیانش نمی‌گویند که آیا آن‌ها خواستار استعفای نخست‌وزیر نیکول پاشینیان خواهند شد یا خیر.

گالستانیان در این باره گفت: تمام جوهر این حرکت معنوی است. حقیقت باید دروغ را در کشور ما شکست دهد. بس است دیگر. بیایید ببینیم هزینه آن چقدر خواهد بود.

اگرچه کلیسای ارمنی حمایت کامل خود را از اسقف اعظم اعلام کرد، اما افزود که هیچ جاه‌طلبی سیاسی ندارد.

رئیس مجلس: تلاش برای سرنگونی پاشینیان بیهوده است

طرفداران پاشینیان که دو هفته است با سخنان بسیار تند از اسقف اعظم انتقاد می‌کنند، می‌گویند که نگران هیچ اقدام ضد دولتی که در پایتخت ارمنستان برگزار می‌شود، نیستند.

یکی از آن‌ها، آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان است که گفت: تمام تلاش‌ها برای سرنگونی دولت پاشینیان بیهوده است. من حتی نمی‌فهمم این حرکت چیست. چون ما ساختار دین‌سالاری نداریم.

نارک بابائیان نماینده حزب حاکم «پیمان مدنی» به رهبری نیکول پاشینیان گفت: این روندی است که ارمنستان را به جنگ کشاند و آن را به استانی دورافتاده از روسیه تبدیل کرد. بنابراین فکر نمی‌کنم شهروندان ارمنی از او حمایت کنند.

آروشاک جولاکیان، دیگر نماینده حزب حاکم نیز این راهپیمایی را «اقدامی غیر جدی» خواند.

گالستانیان مدعی است که پاشینیان و حزبش از جنبش تحت رهبری او می‌ترسیدند.

او مدعی شد که مقامات حزب حاکم به قصد پیوستن به او پیام‌های محرمانه می‌فرستند.

دولت یک گروه قوی از پلیس در منطقه مرزی دارد

تصمیم به راهپیمایی به سمت ایروان پس از آن گرفته شد که مقامات ارمنی تظاهرات را در روستای مرزی کیرانتس متفرق کردند و 30 معترض را برای مدت کوتاهی بازداشت کردند.

آن‌ها در تلاش بودند تا از پاکسازی منطقه از مین توسط مقامات جلوگیری کنند. معترضان گفتند که این یک آمادگی برای تحویل آن مناطق به جمهوری آذربایجان است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که حضور نیروی انتظامی و امنیتی ارمنستان همچنان در منطقه تاووش ادامه دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل دو نماینده مخالف در میان راهپیمایان حضور دارند. آن‌ها دو شب را در صومعه باستانی هاگارتسین در تاووش سپری کردند.

متحدان و حامیان سیاسی پاشینیان به شدت از عملکرد گالستانیان انتقاد و حتی به وی توهین می‌کنند.

در 30 آوریل، در جلسه‌ای که در مجلس ملی ارمنستان برگزار شد، نمایندگان حزب حاکم این اسقف 52 ساله را به «جاسوس روسیه» متهم کردند.

گفتنی است، در 19 آوریل، ایروان و باکو گفتند که توافق اولیه در مورد تعیین برخی از بخش‌های مرز قزاق-تاووش حاصل شده است.

در این بیانیه آمده است که روند تعیین مرز دولتی بین دو کشور بر اساس خط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، انجام می‌شود.

بر اساس این قرارداد، طرف ارمنی باید نیروهای نظامی خود را از خاک روستاهای باغانیس آیروم، آشاغی اسکی‌پاره، خیریملی و قزل‌حاجیلی خارج کند که به جمهوری آذربایجان بازگردانده می‌شود.

همچنین تأکید شده است که این قرارداد شامل قلمرو روبروی روستای مرزی برکابر در ارمنستان و بخشی از بزرگراه بین ایالتی گرجستان – ارمنستان در مجاورت روستای وسکپار در ارمنستان نمی‌شود. قلمرو اول در کنترل جمهوری آذربایجان و دومی در اختیار ارمنستان است.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی دولت ارمنستان، تاکنون 40 تیرک در خط مرزی نصب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا