آذربایجاناخبارایرانعمومی

فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی: تماشاگر آذربایجانی به راحتی با فیلم ایرانی ارتباط برقرار می کند

کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان مشهور ایرانی و داور جشنواره بین المللی فیلم کوتاه « استارت» جمهوری آذربایجان گفت: تماشاگر آذربایجانی به راحتی با فیلم های ایرانی ارتباط برقرار می کند و به دلیل اشتراکات عمیق فرهنگی پیام فیلمسازان ایرانی را بخوبی می فهمد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پرتوی که برای حضور در هیات داوران این جشنواره به باکو دعوت شده است، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، در مورد ویژگی های نهمین جشنواره استارت باکو، اظهار داشت : این جشنواره به نمایش فیلم های جوانان – زیر ۳۵ سال – اختصاص داشت و فضای بسیار مناسبی برای تبادل نظر میان فیلم سازان از سراسر جهان ایجاد کرده بود.
وی، برگزاری این جشنواره در همسایگی کشورمان را فرصت خوبی فیلم سازان جوان ایران ، خواند و افزود: مخاطبان آذربایجانی به راحتی با فیلم های ایرانی ارتباط برقرار می کردند.
داور جشنواره بین المللی فیلم کوتاه استارت ، در مورد فیلم های ایرانی شرکت کننده در این جشنواره گفت: از ایران هفت فیلم کوتاه در بخش های مختلف ، مستند، داستانی و انیمیشن حضور داشتند.
پرتوی گفت: فیلم های ایران همگی حرفی برای گفتن داشتند و پیام خود را نیز بصورت گویا به مخاطب انتقال می دادند و نیازی نبود من بعنوان داور از از آنها دفاع کنم.
وی افزود: فیلم کوتاه ‘ عشق واقعی ‘ توانست در بخش مستند برنده شود و فیلم «فقدان» نیز در بخش داستانی موفق به کسب دیپلم افتخار جشنواره شد.
کارگردان و فیلمنامه نویس صاحب نام کشورمان، گفت: فیلم های ایرانی حرفی برای گفتن داشتند ولی از نظر فنی و تکنیکی نسبت به سایر آثار این جشنواره عقب بودند که دلیل آن را می توان در کمبود سرمایه و نبود حامی جستجو کرد.
به گفته پرتوی ، فیلمسازان جوان ایرانی با سرمایه شخصی اقدام به ساخت فیلم کرده بودند و حامی مالی نداشتند.
وی افزود: فیلم های کشور میزبان (جمهوری آذربایجان) ضعیف بود و اغلب فیلمنامه های ضعیفی داشتند ، فیلم های مستند را هم بدون فیلمنامه ساخته بودند، ولی فیلم های آلمانی خوب بودند و فیلم های ترکیه نیز فیلم نامه های خوبی داشتند.
پرتوی تصریح کرد :در مجموع می توان گفت مانند بسیاری از جاها فیلم نامه جدی گرفته نشده بود.
وی در مورد سینمای آذربایجان ، گفت: سینمای این کشور متاثر از سینمای ترکیه است ، وقتی هم متاثر باشی تنبل می شوی، امیدوارم فیلم سازان آذربایجانی با تکیه بر سابقه طولانی این کشور در عرصه سینما، خودشان را پیدا کنند.
این کارگردان ایرانی با اشاره به پیشرفت تئاتر در جمهوری آذربایجان گفت : تاسف بار است که سینمای این کشور مانند تئاترش نیست ، در حالیکه آذربایجان در کارنامه خود فیلم هایی مانند «آرشین مال الان» و «مشدی عباد» را دارد.
پرتوی گفت: با وجود اشتراکات فرهنگی زیاد بین ایران و آذربایجان فیلم های ایرانی کمتر در اینجا اکران می شود و فیلم های ترکیه در این کشور رواج دارد و در سینماها اکران می شود.
وی افزود: محدودیت هایی که در ایران هست به ما اجازه نمی دهد که این تبادل فرهنگی را بیش از این گسترش دهیم.
داور ایرانی جشنواره استارت باکو ، برگزاری جشنواره ها را برای تشویق فیلمسازان مهم خواند و افزد: علاوه بر جنبه تشویقی، این جشنواره ها فضای خوبی برای مبادلات فرهنگی میان اهالی سینما هستند.
پرتوی، از تعطیلی شش ساله جشنواره استارت باکو ابراز تاسف کرد و گفت : امسال نهمین دوره این جشنواره پس از یک توقف شش ساله از سوی وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان برگزار شد ولی حیف است رویدادهای بزرگ فرهنگی بدلیل عدم حمایت تعطیل شوند.
نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه جمهوری آذربایجان ‘ استارت ‘، بمناسبت یکصد و بیستمین سالگرد سینمای این کشور ، ۲۳ تا ۲۶ آبان در باکو برگزار شد.
در این جشنواره که ۷ اثر از فیلمسازان جوان ایرانی حضور داشت ، ۱۰۰فیلم کوتاه از ۳۰ کشور به نمایش درآمد.
کامبوزیا پرتوی فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی یکی از اعضای هیات داوران پنج نفری این جشنواره بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا