آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رییس جمهوری پیشین آذربایجان:باکو با استفاده از اوضاع منطقه ای و شرایط داخلی ارمنستان قره باغ را از ارامنه بازپس گیرد

­ایاز مطلب اف، رییس جمهوری پیشین آذربایجان گفت قره باغ نماد تمامیت و استقلال جمهوری آذربایجان است و باکو باید با استفاده از اوضاع منطقه ای و شرایط داخلی ارمنستان، قره باغ را از ارامنه بازپس گیرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ایاز مطلب اف در گفتگو با پایگاه اینترنتی « مدراتور » گفت : « صرف نظر از اینکه در ارمنستان چه روی می دهد، ما نباید از مواضع اصولی مان یک گام هم عقب ننشینیم. اراضی اشغالی باید بدون قید و شرط آزاد شوند و هم تبارانمان که ۲۵ سال است هر نوع مصیبتی را متحمل شده اند، باید به خانه های خود بازگردند. اراضی نمی توانند موضوع مذاکره قرار گیرند. باید گفتگوها تا آخر ادامه یابد و از تمامی امکانات استفاده شود. در غیر این صورت، جز راه حل نظامی ، راه دیگری باقی نمی ماند. »
ایاز مطلب اف گفت : « در این اواخر در فضای تحولات ژئوپلتیک منطقه، فعالیت هایی در جهت حل مساله قره باغ مشاهده می شود. این فعالیت ها ، قبل از هرچیز به حوادث مربوط به ایران و تحریم های اعمال شده بر ایران و روسیه مربوط است. این دو کشور همسایه های تاریخی ما هستند و طبیعی است که مسایل و تحولات آنها به انحاء مختلف بر جمهوری آذربایجان نیز تاثیر می گذارند. »
رییس جمهوری پیشین آذربایجان گفت : « طبیعی است که محافل غربی برای بهره برداری حداکثری از تحولات ارمنستان تلاش خواهند کرد. نزدیکی اخیر ارمنستان به اروپا و حضور ارامنه در مانورهای ناتو موجب ناراحتی روسیه می شود. مسکو نیز هر کاری از دستش برآید برای جلوگیری از خروج ارمنستان از دایره تاثیر روسیه انجام خواهد داد. یکی از گزینه های احتمالی این تاثیرگذاری روسیه ، استفاده از مساله قره باغ است. در این شرایط ، جمهوری آذربایجان باید به منافع خود ، یعنی مساله آزادسازی اراضی ، اولویت بدهد. زیرا، قره باغ نماد استقلال و تمامیت جمهوری آذربایجان است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا