آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

علی‌اف: ارامنه آثار فرهنگی آذربایجان را ویران کرده‌اند

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان گفت تمام آثار فرهنگی و دینی مسلمانان در مناطق اشغالی این کشور توسط ارمنستان تخریب شده است، اما از کلیساهای ارامنه در باکو محافظت می‌شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذرتاج، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی در چهارمین “مجمع جهانی گفتگوی بین فرهنگی” در باکو گفت: “در نتیجه اشغال بیست درصد اراضی آذربایجان، حدود یک میلیون نفر از مردم مان آواره شدند. تمام مکان‌ها و آثار فرهنگی و دینی مسلمانان در مناطق اشغالی نیز توسط ارمنستان تخریب شده است، اما از کلیساهای ارامنه در باکو محافظت می‌شود”.

وی در سخنرانی خود همچنین اظهار داشت:

با اینکه شورای امنیت سازمان ملل چهار قطعنامه در رابطه با پایان دادن ارمنستان با اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را تصویب کرده است، اما آنان اهمیتی به این قطعنامه ها نمی دهند.

ما شاهد هستیم که بعضی تصمیمات شورای امنیت در عرض چند روز یا ساعت اعمال می شود، اما با وجود اینکه بیش ار بیست سال از اشغال خاک آذربایجان می گذرد، هنوز اقدامی عملی صورت نگرفته است. این نشانگر استاندار دوگانه این سازمان است.

از اینکه در جمهوری آذربایجان تکثر فرهنگی دیده می شود و گروه های مختلف دینی و مذهبی در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می کنند خرسندم. تمام مکانهای فرهنگی و دینی از طرف دولت محافظت می شود. آذربایجان سیاست چندفرهنگی را به عنوان سبک و شیوه زندگی خود انتخاب کرده است.

دنیای اسلام نیاز به وحدت دارد. متاسفانه کشورهای اسلامی در معرض تهدیها و فعالیتهای تروریستی هستند. ما با اقدامات تروریستی به اسم اسلام مخالفیم.

بدون اعتقاد به تکثر فرهنگی شاهد تهدیدهای زیادی در دنیا خواهیم بود. شاهد بعضی جریان های نگران کننده در دنیا هستیم. تنشها و جنگ های داخلی زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارد. دلیل آن نیز عدم سازگاری و تحمل فرهنگهای مختلف است.

باید در پی کشف راه های کاهش تنش ها و کشمکش های مختلف موجود در دنیا باشیم. وگرنه جایگزین های آن نیز بیگانه هراسی، یهودستیزی، تجزیه طلبی و امثال آن خواهد بود. چندفرهنگی بهترین و شاید تنها راه حل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا