آذربایجاناخبارایران

گام مدبرانه جمهوری آذربايجان براي گسترش رابطه با ايران

ابراهيم رحيم پور؛ معاون آسيا، اقيانوسيه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه مشترک دوستی و همکاری بین ایران و آذربایجان در مقاله ای  نوشت:مجلس ملي آذربايجان دريك اقدام نادر بيانيه مشترك دوستي و همكاري امضاء شده بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان را كه درجريان سفر اخير رييس جمهور كشورمان به باكو (٢١ – ٢٢ آبان ماه) به امضاي روساي جمهور دوكشور رسيده بود به تصويب رساند. با اين اقدام مفاد اين بيانيه حكم قانون پيدا كرده و لازم الاجرا مي شود. اين بيانيه حاوي مفاد مهمي براي تحكيم و تقويت روابط دوستانه في مابين است.

يكي از بندهاي بسيار مهم آن كه دشمنان روابط دو كشور را خلع سلاح مي كند ناظر بر ممنوعيت فعاليت خرابكارانه گروه ها، سازمان ها و اشخاص مختلف عليه دولت و تماميت ارضي يكديگر در خاك خود است. پس از استقلال آذربايجان تشكيل و فعاليت گروه هاي قوم گراي تفرقه انگيز يكي از موانع عمده توسعه روابط دو كشور محسوب مي شد. تبليغ جريان ايران هراسي در بين نشريات و رسانه هاي اين كشور و درج مطالب غير واقع جغرافيايي ضد ايراني در بعضي از كتب، از جمله عواملي بودند كه اهتمام دوكشور براي تحكيم علايق دوستي و برادري بين دو كشور را كم اثر مي كرد. تصويب اين قانون اين گروه ها وحاميان خارجي آنها را محدود كرده و ديگر قادر نخواهند بود به نيات مغرضانه خود در جهت ايجاد فاصله بين دو ملت و دولت ايران و آذربايجان جامه عمل بپوشانند. اجازه ندادن به كشورهاي ثالث براي تاثيرگذاري بر روابط دو كشور، عدم دخالت در امور داخلي يكديگر و رعايت احترام متقابل از شروط پايه يي براي تضمين و تحكيم دوستي و برادري بين دو كشور همسايه محسوب مي شود. اصولي كه با مصوبه اخير مجلس ملي آذربايجان برجسته شده و دشمنان روابط دوكشور را مايوس مي كند. پس از روي كار آمدن دولت يازدهم ما شاهد سفرهاي متقابل روساي جمهور دو كشور به پايتخت هاي يكديگر در كمتر از يكسال و ملاقات هاي دوجانبه متعدد در حاشيه اجلاس هاي منطقه يي و بين المللي و مذاكره پيرامون مسائل مورد علاقه في مابين هستيم.
اين روند حكايت از وجود اراده مصمم در دو طرف براي برطرف كردن موانع توسعه روابط در مناسبات حسنه دو كشور همسايه دارد.
مديريت هوشمندانه جمهوري اسلامي ايران در خصوص بعضي از مشكلات خاص و بحران هايي كه با شيطنت جوانب خارجي به ويژه صهيونيست ها بر روابط دو كشور تحميل شده بود بر اصلاح روند و شتاب آلود شدن تقويت همكاري ها كمك شاياني كرد.
به جرات مي توان گفت كه كمتر دو كشوري در جهان يافت مي شود كه به اندازه ايران و آذربايجان با همديگر اشتراك تاريخ، فرهنگ، مذهب و منافع داشته باشند. مامنافع مشترك و تهديدهاي مشترك داريم. مبارزه باتروريزم يكي از شقوق اين منافع است. امروزه تروريزم در قالب گروه هاي تكفيري امنيت و رفاه مردم منطقه را مورد تهديد قرار داده اند. ريشه كن كردن اين تهديد نيازمند همكاري جمعي و منطقه يي است.
تقويت اعتماد بين اين دوكشور و تشريك مساعي آنها نه تنها دوستي و برادري دو ملت ايران و آذربايجان را تحكيم مي بخشد بلكه موجبات شكل گيري مناسبات عادلانه و تامين و تثبيت صلح در منطقه مي شود. مي دانيم كه مناقشات حل نشده در منطقه مانع رشد و توسعه كشورها و همكاري هاي همه جانبه آنها مي شود. اميدواريم مراودات و مناسبات حسنه ايران و آذربايجان، الگويي كارساز براي حل و فصل مسالمت آميز منازعات موجود تشكيل داده و سبب بازبيني واقعيات معطوف به صلح و ثبات منطقه يي شود. ما مطمئنيم كه با اجرايي شدن اسناد امضا شده و تفاهمات به عمل آمده، در سفر اخير جناب آقاي دكتر روحاني به آذربايجان نقطه عطفي در تاريخ روابط دو كشور محسوب خواهد شد و با فصل نويني كه در مناسبات دوستانه بين دو كشور آغاز شده است شاهد تحكيم و تعميق روابط روز افزون دو ملت و دولت همسايه و برادر و آغاز اقدامات اطمينان ساز براي پايه گذاري صلحي پايدار در منطقه خواهيم شد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا