آذربایجان

عضو مجلس جمهوری آذربایجان : ایران قدرت منطقه ای است، نه تركیه

یك نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان با انتقاد از سیاست خارجی تركیه، گفت: تركیه آنطور كه ادعا می كند قدرت منطقه ای نیست و امروز جمهوری اسلامی ایران مصداق بارز این قدرت است.

 مرکز فرهنگی قفقاز/به نقل از روزنامه ‘ اوچ نقطه’ چاپ باكو ، ‘فاضل مصطفی’ افزود: علیرغم موفقیت های تركیه در برخی از زمینه ها در دوران حكومت حزب ‘عدالت و توسعه’ ، اشتباهات جدی این كشور در زمینه سیاست خارجی، آنكارا را از تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای محروم كرده است.
رهبر حزب ‘ سازندگی بزرگ’ جمهوری آذربایجان با بیان اینكه سیاست ‘ مشكل صفر’ در تركیه اثبات نشده است، تصریح كرد: مواضع تركیه در قبال كشورهای منطقه و همسایه بویژه سوریه كه جهان را تحت تاثیر قرار داده، نشان می دهد این كشور با مشكلات جدی و سختی مواجه است.
وی به رویگردانی برخی از حامیان تروریست های ضد سوریه از سیاست های اشتباه آنكارا اشاره و خاطرنشان كرد: تركیه برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای قبل ازهمه باید ارتباط خود را با كشورهایی كه به آن نزدیك هستند مانند جمهوری آذربایجان و سایر كشورهای ترك ‌زبان و آسیای میانه تقویت و اعتماد آنها را جلب كند.
نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان با بیان اینكه تركیه فرصت ها را یكی پس از دیگری از دست داده است، گفت:تركیه تا قبل از حوادث گرجستان حداقل به لحاظ روابط اقتصادی موقعیت مطلوبی در روابط با روسیه داشت، ولی در این زمینه هم امروز با مشكل مواجه شده است.
فاضل مصطفی ادامه داد: امروز مواضع روسیه در آسیای میانه و قفقاز تقویت شده و تحت چنین شرایطی ورود تركیه به این مناطق آسان نخواهد بود.
وی با بیان اینكه ‘ آنكارا در مساله فلسطین موفقیتی بدست نیاورده است’، افزود: تركیه در ماجرای كشتی ‘ماوی مرمره’ ۸ شهروند خود را از دست داد و در حالیكه انتظار می رفت به اسراییل پاسخی متقابل بدهد اما متاسفانه نتوانست در این زمینه هم گامی متناسب بردارد.
رهبر حزب ‘ سازندگی بزرگ’ در جمهوری آذربایجان با تاكید براینكه تركیه بخاطر اشتباه های زیاد در سیاست خارجی خود ، فرصت تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای را از دست داده است، گفت: اگر تركیه سیاست های كنونی خود را تغییر بدهد ، شاید بتواند از شانس های باقی مانده استفاده كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا