آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومی

 عضویت ارمنستان در دادگاه کیفری بین‌المللی

رئیس‌ جمهور ارمنستان تصمیم پارلمان کشورش برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی را تایید کرد؛ اقدامی که روابط این کشور با متحد قدیمی خود روسیه را بیش از پیش تیره کرده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، پارلمان ارمنستان به تازگی با تصویب «اساسنامه رم» که دادگاه کیفری بین‌المللی را ایجاد کرده، به پیوستن به این دیوان بین‌المللی رای مثبت داد.

کشورهایی که اساسنامه رم را امضا و تصویب کرده‌اند، موظفند در صورتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پا به خاک آنها بگذارد، او را دستگیر کنند. پوتین به جرایم جنگی مرتبط با انتقال غیرقانونی کودکان از اوکراین متهم است.

مسکو ماه گذشته تصمیم ایروان را «گامی غیردوستانه» خواند و وزارت خارجه روسیه سفیر ارمنستان را احضار کرد. ارمنستان بعدا تلاش کرد که به روسیه اطمینان دهد که در صورت ورود پوتین به این کشور دستگیر نخواهد شد. مقامات ارمنستان گفته‌اند که این اقدام هیچ ارتباطی با روسیه ندارد و به دلیل آنچه تجاوز جمهوری آذربایجان به این کشور می‌خواند، انجام شده است.

قانونگذاران ارمنستان با ۶۰ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالف، به تصویب اساسنامه رم رای دادند. به گفته قانونگذاران ارمنی، این تصمیم ۶۰ روز پس از تصویب لازم‌الاجرا می‌شود.

ارمنستان بیش از ۲۰ سال پیش روند پیوستن به این دیوان بین‌المللی را آغاز کرده بود، اما در سال ۲۰۰۴ دادگاه قانون اساسی حکم داد که اساسنامه رم با قانون اساسی این کشور در تضاد است و این روند را متوقف کرد. قانون اساسی ارمنستان از آن زمان تاکنون دو بار اصلاح شده است. در ماه مارس، دادگاه قانون اساسی حکم داد که تعهدات امضاکنندگان که در اساسنامه رم آمده، مطابق با قانون اساسی موجود است.

نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌المللی گفت که ایروان تصمیم گرفت به دلیل اقدامات ادعایی جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان، روند پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی را از سر بگیرد. ماه گذشته، جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنی جدایی‌طلب را در قره‌باغ شکست داد و این منطقه محصور را پس گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا