اخباراردبیلایران

عصر صفویه دوران طلایی ایران در صنعت و هنر بود/ بذر انقلاب اسلامی در زمان صفویان پاشیده شد

جلیل نائبیان عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: دوران صفویان دوران طلایی کشور در صنعت، هنر و صادرات بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سبلانه ، جلیل نایبیان عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار ، با اشاره به اهمیت دوران حکومت صفویان در تاریخ کشورمان اظهار کرد: حکومت صفوی به عنوان اولین دولت شیعی، از جایگاه ویژه ای در تاریخ ایران برخوردار است که باید به صورت دقیق و جدی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشورهای جهان سوم، به تاریخ اهمیت چندانی داده نمی شود گفت: تاریخ و گذشته یک ملت نقشه راه برای ترسیم آینده است و بر همین اساس هر فرد باید آگاهی کامل از گذشته و هویت کشور خود داشته باشد.

نایبیان دوران حکومت صفویان را یکی از طلایی ترین دوران کشور عنوان کرد و افزود: اگر بررسی دقیق روی این دوران داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در این عصر شکوفایی صنعت، هنر، صادرات و …، به حدی بود که حتی مردم کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه، خانه هایشان را با اشیای ایران تزیین می کردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه استعمارگران در صدد از بین بردن هویت واقعی کشورها از جمله کشور ایران هستند گفت: البته این مسئله خصلت اصلی استعمار است به طوریکه آنها همیشه در تلاش برای تحقیر فرهنگ اصیل هر کشور و سپس تحبیب و تحمیل فرهنگ خودی هستند که اتفاقا در بسیاری از کشورها نیز موفق به این کار شده اند.

نایبیان در خصوص وضعیت کشور در زمان تشکیل حکومت صفوی گفت: در زمان شکل گیری دولت صفوی کشور به صورت ملوک الطوایفی اداره می شد و همین مسئله نیز دست آویزی برای استعمارگران آن زمان بود تا از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف و تفرقه در بین مردم استفاده کنند.

 وی افزود: با تشکیل دولت صفوی، برای اولین بار، حکومت ملی و یکپارچه در کشور تشکیل شد که البته این یکپارچگی در قالب دولتی شیعی و معتقد به اهل بیت و ولایت فقیه شکل گرفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شاه اسماعیل برای ایجاد اتحاد و تقویت ملی گرایی، تشیع را به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام کرد و باید اذعان داشت که حکومت اسلامی و فعلی کشور نیزريال نشات گرفته از افکار و فعالیت های دوران صفویه است.

نایبیان افزود: باید اذعان داشت که بذر انقلاب اسلامی ایران در همان دوران پاشیده شد و در دوران نهضت مشروطه و صنعت ملی شدن نفت و …، تقویت و در نهایت در سال 57 توسط بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به بار نشست.

وی در خصوص زمینه حضور و فعالیت گسترده مراجع در تبلیغ مذهب تشیع در دوران صفویان نیز گفت: نباید حضور شیعیان و مراجع و علما را منحصر در دوران صفویه دانست بلکه این گروهها در حومت های قبلی نیز حضور داشتند اما با توجه به وابستگی سران و بزرگان صفوی به ائمه و اهل بیت (ع)، مراجع فضای بیشتری برای فعالیت پیدا کرده و توانستند به راحتی به تبلیغات بپردازند.

نایبیان تصریح کرد: برخلاف دوره های قبل از حکومت صفوی که حاکمیت استبدادی مانع فعالیت مراجع می شدند، در این دوره آنها آزادی عمل بیشتری پیدا کردند.

این استاد دانشگاه ایجاد اتحاد و یکپارچگی در کشور را از بزرگترین اقدامات شاه اسماعیل عنوان کرد و افزود: دول استعمار که از عددم وجود دولتی مستقل و یکپارچه در کشور نهایت استفاده را می بردند، در این برهه زمانی عملا با سد محکمی مواجه شدند.

نایبیان به موقعیت دولت عثمانی در دوره حکومت صفویان  نیز اشاره کرد و افزود: دولت عثمانی در سال 1283 میلادی تاسیس شد و در طول چندین سال به یک قدرت بزرگ در منطقه تبدیل شد، و سلطان امیر محمد فاتح توانست در سن کم خود، استانبول  مرکز قسطنطنیه را فتح کند.

وی افزود: قدرت گرفتن عثمانی ها همراه بود با ترس و واهمه استعماگران؛ به همین خاطر آنها را ترغیب به جنگ با رقیب شرقی خود که همان ایران بود، کردند.

نایبیان در خصوص شکست نیروهای صفویان در جنگ چالدران اظهار کرد: باید توجه داشت که صفویان در جنگ با عثمانی شکست کامل نخوردند و تنها بر اساس استراتژی نظامی، عقب کشیدند.

وی تصریح کرد: اگر به تاریخ جنگ چالدران رجوع کنیم، نیروهای عثمانی با وجود حضور چندین ساله در تبریز، به دلیل اتحاد مردم، نتوانستند آذربایجان را به زیر سلطه خود در آورند؛  این در حالی بود که نیروهای عثمانی ها وقتی مصر را فتح کردند هزاران شتر با خود غنیمت بردند.

نایبیان در ادامه با اشاره به سیاست های خصمانه و تفرقه انگیز دول استعمارگر اظهار کرد: ایجاد تفرقه از سیاست های اصلی این دولت هاست و در عصر حاضر نیز تشکیل گروههای مختلف همچون داعش و النصره و …، بر اساس همین سیاست تفرقه انگیز است تا مسلمانان دنیا را با هم درگیر کنند.

وی افزود: در شرایطی که استعمار گران با تحمیل جنگ 8 ساله علیه ایران، اعمال تحریم های مختلف اقتصادی و سیاسی و …،  کاری از پیش نبردند و در مقابل، نفوذ افکار و اندیشه های اسلامی را در کشور های مختلف منطقه و جهان دیدند، به آموزش و تربیت گروههای تکفیری پرداختند.

این تارخ دان اظهار کرد: همه این فعالیت ها در حالی رخ داد که ملت ایران اتحاد و انسجام خود را در دوران دفاع مقدس نشان داده بود، که حضور کرد و ترک و بلوچ در کنار هم برای آزادسازی خرمشهر سندی محکم بر این مدعاست.

وی در پایان به جریان تفرقه افکنی دشمنان بین شعیان و سنی ها نیز اشاره کرد و افزود: ما اگر به اعتقادات شیعه و سنی نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در کمترین موارد با آنها اختلاف نظر داریم و اگر مروری بر تاریخ داشته باشیم این مسئله روشن است که افرادی از جمله ابو حنیفه و مالکی از شاگردان خود امام جعفر صادق(ع) بودند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا