ترکیه

عادي‌سازي روابط ترکيه و اسرائيل، آرزوي دست‌نيافتني “نتانياهو”

روزنامه “زمان” چاپ ترکيه در سرمقاله تحليلي جديد خود با اشاره به اخباري که از سوي رسانه هاي غربي طي ماههاي اخير پيرامون عادي سازي روابط ترکيه با رژيم صهيونيستي منتشر شده بود اين موضوع در عمل به تحقق نخواهد پيوست.اين روزنامه در ادامه با اشاره به تحولات اخير داخلي ترکيه و گسترش موج اعتراضات مردمي عليه دولت “رجب طيب اردوغان” نخست وزير رژيم صهيونيستي مي نويسد “روند عادي سازي روابط ميان ترکيه و رژيم صهيونيستي بشدت متاثر از تحولات داخلي ترکيه خواهد بود. در اين ميان اما، برکناري “محمد مرسي” رييس جمهور مخلوع مصر از قدرت تاثيري بر روند مصالحه ترکيه و رژيم صهيونيستي نخواهد گذاشت و کمکي به به بهبود آن نخواهد کرد.”

روزنامه زمان در ادامه با اشاره به روند کدورت روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي مي نويسد “روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي از ماه مه سال 2010 ميلادي رو به تيرگي گذاشت و اين اتفاق در حالي روي داد که نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي به کشتي “مرمره آبي” حمله کردند. آنان خواستار رفع محاصره غزه توسط رژيم صهيونيستي بودند و در اثر اين حادثه 9 مسافر کاروان که هشت تن از آنان ترک و يک تن آنان شهروند آمريکا بودند جان خود را از دست دادند. پس از اين حادثه دولت ترکيه روابط ديپلماتيک خود با رژيم صهيونيستي را قطع کرد و اظهار داشت تا زماني که رژيم صهيونيستي غرامت اين حادثه را به بازماندگان قربانيان پرداخت نکند امکان از سرگيري روابط وجود نخواهد داشت.”
سرمقاله روزنامه ” زمان” با اذعان به اين موضوع که دولت اردوغان شديدا با بحران داخلي مواجه است مي افزايد “ترکيه و رژيم صهيونيستي اخيرا پس از عذرخواهي “بنامين نتانياهو” نخست وزير رژيم صهيونيستي از مردم ترکيه به دليل يورش نظاميان صهيونيست عليه کاروان غزه مذاکراتي مقدماتي را آغاز کرده اند با اين حال جزئياتي از اين مذاکره منتشر نشد تا آنکه اعتراضات در ترکيه در اعتراض به تصميم دولت اردوغان در مورد تخريب “پارک گزي” در استانبول آغاز شد.
 نخستين دور مذاکره ميان مقامات ترک و صهيونيست در اواخبر ماه آوريل برگزار شد زماني که هيئتي از رژيم صهيونيستي به سرپرستي “ياوکوف آميدرور” يکي از مشاوران نخست وزير رژيم صهيونيستي به آنکارا آمدند. در اوايل ماه مه ميلادي، يکي از نمايندگان دولتي ترکيه به سرزمين هاي اشغالي سفر کرد تا دور دوم مذاکرات را به پيش ببرد.”

اين روزنامه چاپ ترکيه اذعان مي کند که صهيونيست ها نيز خود معترف اند که امکان بهبود روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي در آينده نزديک وجود ندارد و در اين باره مي افزايد “گزارش هايي که اخيرا از سوي رسانه هاي رژيم صهيونيستي منتشر شده اند نشان مي دهند که صهيونيست ها نيز اميدي به بهبود روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي ندارند. همچنين اظهارات اخير “بشير آتالاي” معاون “رجب طيب اردوغان” نخست وزير ترکيه که از نقش لابي صهيونيستي در ايجاد ناآرامي هاي استانبول سخن گفته بود موجب تيره تر شدن روابط ميان ترکيه و رژيم صهيونيستي شد. گرچه وي بعدا اين اظهارات را تکذيب کرد اما مسلما نظراتش تاثير خود را بر روند مذاکرات باقي گذاشته است.”

روزنامه زمان در ادامه مي افزايد “سرحت ارکمن” تحلليگر مسائل خاورميانه در مرکز مطالعات استراتژيک خاورميانه در مصاحبه با خبرنگار روزنامه “ساندي زمان” اظهار داشت که معتقد است رژيم صهيونيستي و ترکيه هيچ يک تمايلي به بهبود روابط با يکديگر ندارند.”

اين روزنامه  به تاريخچه تيرگي روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي از زمان مشاجره لفظي اردوغان با پرز در نشست بين المللي داووس اشاره مي کند و مي افزايد “در سال 2088 و همزمان با آغاز عمليات نظامي صهيونيست ها عليه نوار غزه تحت عنوان “سرب مذاب” رجب طيب اردوغان نخست وزير رژيم صهيونيستي در نشست داووس با “شيمون پرز” رييس جمهور رژيم صهيونيستي درگيري اي لفظي داشت که منجر به ترک جلسه از سوي اردوغان شد. شايد بتوان ريشه عدم تمايل رژيم صهيونيستي و ترکيه به از سرگيري روابط با يکديگر را در همين رويداد جست.”
روزنامه زمان در ادامه به برکناري “محمد مرسي” رييس جمهور مصر از قدرت و تاثير آن بر تحولات منطقه و ترکيه نيز مي پردازد و در اين باره مي افزايد “ارکمن در مورد برکناري مرسي از قدرت معتقد است که اين موضوع مي تواند بر توازن قوا در منطقه خاورميانه در بلند مدت تاثير بگذارد. به نظر اين تحليلگر سياسي، روابط ترکيه با مصر از زمان روي کار آمدن دولت موقت در آن کشور بدتر از گذشته شده است و موضع گيري منفي مقامات دولتي ترکيه در مورد نقش ارتش مصر در تحولات آن کشور نيز بر دامنه تيرگي روابط دو کشور مي افزايد. مقامات ارشد حزب “عدالت و توسعه” عليرغم برکنار شدن مرسي از قدرت حمايت خود از وي را اعلام کرده اند.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا