آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومی

طرح جدید الهام علی‌ اف برای اتصال کریدور زنگه زور به ایران و سایر کشورهای منطقه

رئیس جمهور آذربایجان از طرحی برای ایجاد خط جدیدی از کریدور زنگه زور به جمهوری خودمختار نخجوان، ترکیه و ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در اظهاراتی بر اهمیت کریدرو زنگه زور و ارتباط آن با کشورهای همسایه از جمله ایران خبر داد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری «آذرتک»، از قصد خود برای ساخت خط انتقال انرژی از طریق ارمنستان خبر داد.

علی اف گفت: «ما با هر چهار کشور همسایه ارتباط انرژی داریم و اکنون روی پروژه جدیدی کار می‌کنیم. اکنون در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط جدید از طریق کریدور زنگه زور از آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه و ایران هستیم.»

الهام علی اف گفت: «همانطور که قبلا گفته‌ ام کریدور زنگه زور فقط مختص راه آهن، جاده و حمل و نقل هوایی نیست.»

وی افزود: «کریدور زنگه زور در صادرات منابع انرژی نقش خواهد داشت. ما یک خط جدید برای تامین برق جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان است و از آنجا به بازارهای خارجی و بعد از ترکیه به اروپا خواهیم داشت. یک خط نیز از گرجستان و ترکیه می‌گذرد. افزایش  صادرات اهمیت راهبردی ما را افزایش می‌دهد و ارز بیشتری  برای ما به ارمغان می آورد.»

این در حالی است که ارمنستان مخالفت خود را با توسعه مسیر زنگزور و عبور آن از خاک ارمنستان ابراز کرده است. «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان «الهام علی‌ اف» رئیس جمهور آذربایجان را به ممانعت از گشایش خطوط حمل و نقل بین دو کشور متهم کرد.

نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت: «تلاش رئیس جمهور  آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.»

وی اخیرا نیز در جریان یک نشست خبری برخط، «ادعاهای ارضی» جمهوری آذربایجان درباره «دالان زنگه‌ زور» را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌ المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.»

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا