آذربایجاناخبارترکیه

ضربه ای دیگر از طرف ترکیه به جمهوری آذربایجان،آنکارا واقعه خوجالی را نسل کشی نمی‌داند

فرماندار آنکارا اجازه نامگذاری موزه‌ای توسط شهردار کیزیلجا حمام (Kızılcahamam)به نام فاجعه  نسل کشی خوجالی را نداد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت قفقاز.اینفو، فرماندار آنکارا با این استدلال که استفاده از واژه نسل کشی خوجالی باعث ایجاد مشکلات در روابط دیپلماتیک خواهد  شد اجازه نداده است. این اطلاعات را روزنامه حریت ترکیه منتشر کرده است.

بعد از این اعتراض  فرماندار ، شهرداری به دنبال پیدا کردن نامی برای این موزه می‌باشند.

در برخی از کشورها،با پذیرش نسل کشی در منطقه‌ای ، به یاد آن بنای یادبود و یا موزه‌ای احداث می‌کنند که در آنکارا نیز قرار بود موزه‌ای به یاد  فاجعه نسل کشی  خوجالی  احداث شود.

شهرداری کیزیلجا حمام (Kızılcahamam)،در حمایت از مردم جمهوری آذربایجان موزه‌ای برای این منظور احداث می‌کنند که در مراسم کلنگ زنی نیز برخی نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان حضور داشتند. این موزه تا 26 فوریه افتتاح خواهد شد.

اما نامگذاری این موزه بنام موزه نسل کشی از سوی فرمانداری آنکارا مورد اعتراض قرار گرفت و اجازه این کار داده نشد.

جوشکون اونال شهردار کیزیلجا حمام به روزنامه دِیه(deya) در این مورد گفته است که: 2 سال است که با دولت آذربایجان همکاری می‌کنیم. و در این مدت نمایندگان ، مشاوران الهام علیف و سفیر جمهوری آذربایجان از این پروژه دیدار کرده‌اند. کار ساخت این پروژه در حال اتمام است. ما برای این موزه یک پانوراما نیز احداث می‌کنیم و تمامی اسناد و مدارکی که در فاجعه نسل کشی خوجالی از سوی ارمنستان صورت گرفته است  به نمایش گذاشته خواهد شد. اما ما مجبور به تغییر نام این موزه شدیم. زیرا فرماندار آنکارا گفته که به لحاظ قانونی نمی‌توان از واژه نسل کشی استفاده کرد. چون که استفاده از این می‌تواند مشکلات دیپلماتیک را باعث شود. احتمالاً به نام « موزه قتل و عام» و یا اسم دیگری انتخاب خواهد شد.

درباره نامگذاری این موزه مشورت می‌کنیم . اما آنچه در خوجالی اتفاق افتاده است را تمامی جهانیان می‌دانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا