آذربایجاناخبار

صفر ابیف از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان کنار گذاشته شد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان که ابیف سالیان درازی بر مسند ریاست آن تکیه زده بود، دارای مشکلات عدیده ای هست و با انتقادات شدیدی در جامعه ی آذربایجان رو به روست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، ژنرال صفر ابیف که از سال 1995 م. وزیر دفاع آذربایجان بود، سرانجام با فرمان 22 اکتبر سال جاری میلادی (30 ام مهر ماه) الهام علیف در خصوص ترکیب جدید هیئت دولت این کشور، از این مقام کنار گذاشته شد و فردی که بیش تر از همه به الهام علیف نزدیک است و با وی ارتباط دارد (ذاکر حسن اف)، جایگزین وی شد.

در شبکه های اجتماعی، بسیاری ادعا می کنند که ژنرال صفر ابیف به علت ضبط مخفیانه ی صدای سفیر آمریکا در این کشور در دیدار سفیر با وی و به دنبال آن، اعتراض دولت آمریکا به حکومت آذربایجان در خصوص این اقدام ویزر دفاع آذربایجان، از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان کنار گذاشته شد.این اقدام صفر ابیف، برضد قواعد دیپلماتیک بوده و در دنیا، زمینه ی بی اعتمادی به رهبری نظامی – سیاسی آذربایجان را فراهم آورد چنان که وزرای دفاع آلمان و فرانسه به این اقدام وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شدیداً اعتراض نموده و سفر برنامه ریزی شده ی خود به این کشور را به تأخیر انداختند.از طرف دیگر، ناتو نسبت به وزیر دفاع آذربایجان بی اعتمادی نشان می داد و از این رو، از وی برای حضور در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو و همکار ناتو که در 22 و 23 اکتبر در بروکسل برگزار شد، دعوت به عمل نیاورد.در داخل آذربایجان نیز در سال های اخیر و به دنبال افزایش بیش از حد مرگ و میر سربازان و درجه داران و حتی افسران در مناطق غیرجنگی و در پادگان ها، اعتراضات شدیدی ایجاد شده بود و از طرف دیگر، فساد و رشوه خواری و عدم رعایت ضوابط و مقررات در انتصابات فرماندهان و مسئولین نظامی و… در این وزارت خانه به اوج خود رسیده است و نیروهای این وزارت خانه در رده های پایین و به ویژه، سربازان و کادر جزء با مشکلات و سختی های بسیاری دست به گریبان هستند.هم چنین، اقدامات صفر ابیف در دوره های اخیر باعث بی اعتمادی و اعتراض افسران و کادر وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شده بود و باعث تشتت آراء در بین افسران عالی رتبه شده بود.گفتنی است، ذاکر حسن اف فرزند عسگر، وزیر دفاع جدید جمهوری آذربایجان در ژوئن سال 1959 م. در شهر آستارای این کشور متولد شده است. در سال 1980 م. از مدرسه ی عالی فرماندهی باکو فارغ التحصیل شده است. از همین سال تا سال 1985 م. در ارتش شوروی که در آلمان مستقر بود، خدمت کرده است. از سال 1985 م. تا سال 1993 م. در کمیساریای نظامی آلتای واقع در منطقه ی نظامی سیبری در وزارت دفاع اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی فعالیت نموده است. در سال های 2003 م. – 1993 م. در اداره ی کل سپاه (نیروهای) مرزی وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان به خدمت مشغول بوده است. بعدها، به ریاست اداره ی روابط بین المللی خدمات مرزی دولتی منصوب شد. با فرمان رییس جمهور آذربایجان در تاریخ 17 ژانویه سال 2003 م. به پست معاون وزارت کشور آذربایجان – فرمانده سپاه (نیروهای) داخلی گمارده شد. با فرمان رییس جمهور در تاریخ 2003/5/17 درجه ی سرتیپ دومی و در تاریخ 2005/5/6 درجه ی سرتیپ تمامی گرفت. ایشان متأهل بوده و دارای 2 فرزند می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا