آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبیمصاحبه

صدرالحسینی: مداخلات رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی می‌تواند عواقب وخیمی برای منطقه داشته باشد

رضا صدرالحسینی، کارشناس مسایل سیاسی گفت: هر قدر فعالیت رژیم صهیونیستی در منطقه افزایش پیدا کند خطر برای کشور‌های منطقه زیاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رضا صدرالحسینی در گفتگو با فرارو در باره اختلافات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: موضوع این بار اختلافات بین این دو کشور، قره باغ نیست. هر چند مسئله جمهوری آذربایجان و ارمنستان یک موضوع بسیار قدیمی است و به تنش‌ها و اختلافات این دو کشور حول قره باغ بر می‌گردد، اما این دفعه اختلاف بر سر منطقه مورد مناقشه یعنی قره‌باغ صورت نگرفته و خارج از آن رخ داده است.

وی افزود: علت درگیری به گذشته برمی‌گردد و همواره هم میان این دو کشور تبادل آتش به صورت کوچک و محدود وجود داشته است، اما در شرایط کنونی، تحرکات اصلی رژیم صهیونیستی موجب این مسئله شده است. به دلیل فعالیت زیاد رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز، اخبار و اطلاعاتی در دست است که آن‌ها تلاش می‌کنند منطقه قفقاز را به هم بریزند. چون مسئله ناامنی در مناطق مختلف به نفع امنیت رژیم صهیونیستی است. همچنین اخباری وجود دارد که این بار رژیم صهیونیستی مقداری از اخبار و اطلاعات نظامی آذربایجان را به ارمنستان داده و در قبال آن درخواست کرده تا ارمنستان افتتاح سفارت خود را در سرزمین‌‎های اشغالی سرعت ببخشد؛ بنابراین لو رفتن اطلاعات نظامی جمهوری آذربایجان و دسترسی ارمنستان به این اطلاعات به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی علت شعله‌ور شدن آتش در شرایط فعلی در سطح منطقه است.

صدرالحسینی اضافه کرد: تنش و درگیری فعلی به رغم ریشه‌های تاریخی، ارضی و قومی به دلیل مداخلات رژیم صهیونیستی در سطح منطقه صورت گرفته است و می‌تواند عواقب وخیمی برای منطقه داشته باشد. هر قدر فعالیت رژیم صهیونیستی در منطقه افزایش پیدا کند خطر برای کشور‌های منطقه زیاد می‌شود. اگر هم طرفین وارد کنترل و مدیریت درگیری این مسئله نشوند عواقب وخیمی را هم برای این دو کشور و هم کشور‌های دیگر منطقه در بر دارد. هر چند به نظر می‌رسد این درگیری به مانند درگیری‌های گذشته کنترل شود و همین الان هم کنترل شده است، اما عواقب کنترل نشدن این اختلافات جنگ و تنش بین کشور‌ها و مداخلات دیگر کشورها، افزایش فروش اسلحه فروشندگان تسلیحات جنگی و ورود تروریسم به منطقه، مسئله آوارگی و کشتار است که این عواقب در شرایط کرونایی آسیب‌هایش برای ملت‌های منطقه افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با جا به جا کردن اطلاعات کشور‌های منطقه به رغم اطلاع از تنش تاریخی بین این دو کشور به دنبال امتیاز گرفتن از هر دوی آن‌ها است. تلاش کوتاه مدت این رژیم این است ارمنی‌ها هر چه زودتر در سرزمین اشغالی سفارت خود را باز کنند. ارمنی‌ها قرار بود اوایل فروردین سفارتخانه خود را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کنند، اما با توجه به شرایط مجموع منطقه، این اتفاق نیفتاد. حالا رژیم صهیونیستی با دادن چنین امتیازی به ارمنستان، این کشور را ترغیب کرده تا هر چه زودتر این کار را بکند.

وی افزود: همه تلاش رژیم صهیونیستی برای ناامن کردن منطقه مشهود است و باید خطر جدی این رژیم مورد توجه قرار بگیرد. هر قدر تنش و درگیری و ناامنی زیاد باشد برای این رژیم شرایط مناسبی است؛ چه از نظر فروش اسلحه، چه نفوذ این رژیم و چه یارگیری؛ بنابراین خطرناک است. همچنین از نظر اوضاع واحوال تروریسم در منطقه خطرناک خواهد بود. جمهوری اسلامی از گذشته برای حل بحران فی مابین این دو کشور اعلام آمادگی کرده است. هیچ کشوری مانند ایران به دلیل ارتباط با هر دو کشور و همسایگی با آن‌ها برای حل و فصل این موضوع گزینه مناسبی نخواهد بود، شاید از این طریق تنش میان دو کشور به حداقل برسد.

صدرالحسینی با توجه به رشد اسلامگرایی در قفقاز و برنامه بلندمدت رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی گفت: در هر منطقه‌ای که رشد اسلامگرایی زیاد باشد عصبانیت رژیم صهیونیستی بیشتر است و تلاش می‌کند آن منطقه را بیشتر به هم بریزد و اختلافات قومی یا هر اختلاف دیگری را گسترش بدهد برای اینکه بتواند مسئله اسلامگرایی را تحت پوشش این اختلافات مدیریت کند؛ بنابراین یکی دیگر از خطرات جدی مقابله با رشد اسلامگرایی در منطقه قفقاز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا