آذربایجاناخبارایران

صاحب نظران آذری: تصمیم سنای آمریکا در تمدید تحریم ایران غیر قابل توجیه است

‘محرم ذوالفقارلی’ کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان ، تصمیم اخیر مجلس سنای آمریکا در باره تمدید تحریم های ایران را اقدامی غیر قابل توجیه در روابط بین المللی عنوان کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ذوالفقارلی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: چنین تصمیمی پس از حصول برجام میان ایران و کشورهای غربی قابل توجیه نیست .
وی تصریح کرد: سیاست های آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران دچار شکست شده و چنین اقدام برای تامین هژمونی خود در جهان و منطقه تلاش می کند .
این کارشناس آذری گفت ، توافق برجام نتیجه زحمات بزرگی بود و این اقدام آمریکا برای تمدید تحریمهای ایران مغایر با منافع کشورهای اروپا هم است .
ذولفقارلی افزود: کشورهای اروپایی بیشتر علاقمند به توسعه روابط با ایران و رفع هر گونه موانع در راه همکاری با آن هستند و ممکن است این کشورها در آینده سیاست متفاوت از آمریکا در روا بط با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته باشند .
وی افزود: آمریکا اگر چه مجددا تحریم های علیه ایران به کار بگیرد بعید به نظر می رسد که تاثیری محسوس به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد .
وی تصریح کرد ، ایران در سالهای گذشته توان ایستادگی در برابر همه تلاش های خصمانه آنها را به نمایش گذاشت و اگر چه آمریکا دوباره تصمیم به ادامه این سیاست را بگیرد ، ایران قادر به دفاع از خود می باشد .
سردار جلال اوغلی رهبر حزب دموکرات جمهوری آذربایجان نیز گفت ، در جهان فعلی سیاست تحریم چندان هم اثر بخش نمی باشد .
وی افزود: آمریکا طی سالهای گذشته با اعمال تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران دچار شکست شد و ایران با تکیه به امکانات و ظرفیت های خود بیش از پیش قدرتمند شده و در حال حاضر کشوری مسلط بر دانش فنی هسته ای و فن آوری های فضایی است .
جلال اوغلی تصمیم مجلس سنای آمریکا علیه ایران را تجربه بسیار منفی در روابط بین المللی عنوان کرد و گفت ، این اقدام همچنین تاثیر منفی به شرایط در منطقه خواهد داشت .
وی تصریح کرد ، در حال حاضر ایران در مبارزه با تروریسم درمنطقه از جمله در سوریه و عراق نقش مهم را دارد و نمی توان جایگاه آن را در منطقه نادیده گرفت .
وی افزود: چنین به نظر می رسد ، برخی از ابر قدرتها علاقمند به ادامه و طولانی شدن بحران در منطقه خاور میانه هستند و به تصمیم کنگره آمریکا علیه ایران نیز باید از این زاویه نگریست .
به گفته سردار جلال اوغلی جریانات فعلی سوریه آمریکا را قانع نمی کند و به همین دلیل این کشور برای طولانی تر شدن بحران در این کشور و تغییر اوضاع به نفع خود و ایجاد اختلاف تصنعی در روابط با ایران تلاش می کند .
وی افزود: تصمیم مجلس سنای آمریکا همچنین لطمه ای به منافع مردم منطقه و بطور کلی جهان اسلامی وارد می کند و آن را نباید فقط به مثابه تحریم اقتصادی ایرن تلقی کرد .
این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت ، آمریکا که علاقمند به ادامه بحران و کانون های تنش در منطقه می باشد با این اقدام همچنین تلاش می کند ایران را از جریانات سیاسی در منطقه منزوی کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا