آذربایجاناخبارعمومی

اسپوتنیک : جنگ تجاری ترامپ با تمامی دنیا، اقتصاد آمریکا را دچار مشکل خواهد کرد

­بخش آذری خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی با عنوان ” ترامپ قواعد بازی را زیر و رو می کند؛ نظام جهانی در معرض تهدید قرار دارد” ، نوشت : « ” موفقیت بادآورده” ناشی از سیاست اقتصادی ترامپ ، ممکن است برای جانشین او به مشکلی بزرگ تبدیل شود. زیرا ، نه تنها روسیه ، بلکه سایر کشورها نیز برای رهایی از “صورت حساب های مالی” وزارت خزانه داری آمریکا تلاش خواهند کرد. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اسپوتنیک نوشت : « هدف از گسترش جنگ تجای و اقتصادی دونالد ترامپ ، رییس جمهوری آمریکا به تمامی دنیا ، نجات اقتصاد آمریکاست. زیرا، افزایش بدهی دولتی آمریکا با بیش از ۲۱ ممیز دو تریلیون دلار کسری تجاری سالانه، در حال افزایش است. تنها راه کاهش کسری تجاری آمریکا، بازگرداندن تولید کنندگان چینی و مکزیکی به آمریکاست. بالا بودن مالیات و سایر تعرفه های اجتماعی و استانداردهای جدی زیست محیطی و سایر عوامل ، موجب شده است شرکت های بزرگ آمریکایی موسسات تولیدی خود را در خارج از این کشور دایر کنند. به همین علت، تولید کنندگان بزرگ خودرو و فلز و سایر صنایع ، موسسات خود را به نواحی خارج از احاطه قوانین آمریکا منتقل کرده اند. سیاست کنونی ترامپ در نظر دارد که شرکت های آمریکایی ، واحدهای تولیدی خود را به آمریکا بازگردانند. »
اسپوتنیک افزوده است : « ترامپ از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ ، سیاست هدفمند حمایت از تولید داخلی را اعلام کرده است. در چارچوب همین سیاست ، با افزایش تعرفه های گمرکی برای کالاهای خارجی، دستاوردهایی در زمینه بازگشت برخی صنایع به خاک آمریکا به دست آمده است. »
اسپوتنیک افزوده است : « ترامپ با اعمال تحریم ضد طرح انتقال گاز “جریان شمالی ۲ ” روسیه ( دومین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از مناطق شمالی) ، برای صدور “گاز فشرده ” آمریکا به کشورهای اروپایی زمینه فراهم می کند. دولت کنونی کاخ سفید، فعلا موفقیت های خود را جشن می گیرد. این موفقیت ها شامل ” ایجاد فرصت های شغلی جدید” ، ” کاهش بیکاری” ، ” افزایش نرخ رشد اقتصاد آمریکا به چهار ممیز یک درصد ” است. این نرخ رشد اقتصاد آمریکا ، بهترین نرخ از سال ۲۰۱۴ به بعد است. در نگاه نخست، دستاوردهای ترامپ روشن است. او موفق شده است که اقتصاد آمریکا را از “رشد صوری”، به بازگشت قدرت تولید واقعی سوق دهد. اما، استفاده مقامات آمریکا از دلار به عنوان ابزاری برای تامین منافع سطحی این کشور ، دولت هایی را که از دلار به عنوان ابزار مالی ثابت و ابزار ذخیره ارزی استفاده می کردند، مأیوس می کند. »
اسپوتنیک افزوده است : « به هنگام بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز دولت آمریکا ، دستگاه چاپ دلار را برای عرضه دلار با شکل و کیفیت جدید تغییر داد. در همان زمان ، کشورهای در حال توسعه ، آمریکا را به ” بازی کثیف” متهم کردند. زیرا، اقتصاد آمریکا به حساب جمع آوری دلارهای پراکنده در تمامی دنیا، احیاء شد. نباید فراموش کرد که براساس ارزیابی های مختلف ، ۸۰ درصد تجارت دنیا با دلار آمریکا جریان دارد. امروز ، پس از گذشت ۱۰ سال از آن زمان، کشورهای در حال توسعه ، مجددا ضد دلار موضع گرفته اند. زیرا، آمریکا ضد ایران و ترکیه و روسیه تحریم اعمال کرده و شرکت های بزرگ دنیا را به متوقف کردن فعالیت های تجاری با دلار در این کشورها تهدید می کند. تعجب آور نیست که شماری از شرکت های بزرگ اروپایی ، برای فرار از این مشکلات ، با عجله از پیشنهادهای جذاب ایران صرف نظر کرده اند. روشن است که اقدامات ترامپ، به معنای خروج از قواعد ” بازی تمیز” است و موجودیت “سازمان تجارت جهانی” را در مقابل علامت سوال قرار می دهد. زیرا، اعمال تحریم های یک جانبه و وضع تعرفه های سنگین بر روی برخی از کالاها ، مقررات سازمان تجارت جهانی را بطور فاحشی نقض می کند. »
اسپوتنیک افزوده است : « شاید رییس جمهوری آمریکا بر این باور است که کسی موفقیت های طرف پیروز را به پای میز محاکمه نمی کشد و این موفقیت ها امکان پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا را فراهم خواهد کرد. اما، سیاست اقتصادی ترامپ ، همانند حرکت های کارمند موقتی است که مسئولیت مدیریت بزرگترین اقتصاد دنیا را به عهده گرفته است. این دستاوردهای سریع براساس قوانین اقتصاد بازار تداوم خواهد یافت و موجب تولید کالاهای گران قیمت با مهر “ساخت آمریکا” خواهد شد که البته امکان رقابت نخواهند داشت. این ” دستاورد بادآورده” در نتیجه سیاست اقتصادی ترامپ ، ممکن است برای جانشین او به مشکلی بزرگ تبدیل شود. زیرا، نه تنها روسیه ، بلکه سایر کشورها نیز برای رهایی از “صورت حساب های مالی ” وزارت خزانه داری آمریکا تلاش خواهند کرد و در آن زمان ، این سوال واقعا مطرح خواهد شد که : ” اگر سرمایه گذاران بالقوه، به دلار آمریکا و حکومت کاخ سفید اعتماد نکنند، مساله بدهی دولتی آمریکا به چه شکل حل خواهد شد؟ »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا