آذربایجاناخبارعمومی

نماینده جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی اروپا گزارش گروه تحقیقاتی این شورا بر علیه باکو را تکذیب کرد

« صمد سید اف » رئیس هیات جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا در واکنش به گزارش گروه تحقیقاتی این شورا ، دخالت کشورش در فساد را تکذیب کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، سید اف ، در« نشست بررسی گزارش گروه تحقیقاتی مستقل درباره فساد در داخل شورای اروپا» ضمن اعتراض به گنجاندن نام جمهوری آذربایجان در این گزارش ، ادعاها درباره دخالت خود در فساد را بی اساس خواند.
وی افزود: چنین موضعی فقط علیه آذربایجان مطرح شده است، حدود یک ماه پیش، از «سرژ سرکیسیان » – نخست وزیر ارمنستان – در این تالار استقبال کردید؛ کجا هستند کسانی که او را دمکرات معرفی می کردند؟ او – سرکیسیان – دو روز پیش از سوی ارامنه به دلیل فساد برکنار شد.
رئیس هیات نمایندگان جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا در ادامه ، افزود: آذربایجان در وضعیت جنگ قرار دارد. ما برخی از سرزمین هایمان را از دست داده ایم و حدود یک میلیون نفر از هموطنان ما بی خانمان شده اند ، ما برای دیدن حاکمیت قانون به این مجمع آمدیم اما در اینجا ما یک قانون متفاوت و جدید بین المللی را می بینیم.
سید اف ، گفت : نام من نیز در فساد ذکر شده است. با این حال، نهاد تحقیق کننده می گوید که من در فساد دخیل نیستم. برای من دشوار است، این را به دنیا توضیح دهم که چرا نام من در این سند نشان داده شده است. این بی عدالتی است.
وی افزود: من به نمایندگی جمهوری آذربایجان افتخار می کنم ولی دیگر نمی خواهم در شورای اروپا نمایندگی کنم ، و فکر می کنم ، تلاش برای رسوا کردن کشور من عین فساد است.
نماینده جمهوری آذربایجان گفت : ما برای نام خود و پیروزی مبارزه خواهیم کرد. چند سال پیش گفتم این شورای ما در اروپا است. حالا می گویم این شورای شماست.
جمهوری آذربایجان پنج سال بعد از کسب استقلال ملی در ماه مارس سال ۱۹۹۶ میلادی به عضویت شورای اروپا در آمد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ،یک تحقیقات خارجی نشان داده است که برخی اعضای فعلی و سابق مجمع پارلمانی شورای اروپا در فعالیت‌هایی با ماهیت مفسدانه دست داشته‌اند و این فعالیت‌ها به نفع جمهوری آذربایجان بوده است.
این گزارش تصریح کرد: چند عضو سابق یا فعلی مظنون هستند به اینکه رشوه‌هایی متشکل از خاوریار، فرش و اقامت در هتل‌های لوکس در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرده و به نوعی آنها را خریده‌اند.
بر همین اساس قرار بوده که آنها در ازای این رشوه‌ها علیه گزارشی در ژانویه ۲۰۱۳ در ارتباط با وضعیت زندانیان سیاسی در این جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق رای دهند.
این گزارش خاطرنشان کرده این نهاد تحقیق کننده دریافته که چند عضو فعلی و سابق مجمع پارلمانی شورای اروپا در فعالیت‌هایشان در ارتباط با جمهوری آذربایجان برخلاف استانداردهای اخلاقی این مجمع عمل کرده‌اند.
میشل نیکولتی، رئیس این مجمع به خبرنگاران گفت: نمایندگان پارلمان دخیل در این رسوایی به معلق کردن فعالیت‌هایشان دعوت شده‌اند تا یک کمیته مجمع پارلمانی شورای اروپا به بررسی وضعیت آنها به صورت مورد به مورد بپردازد.
این گزارش تحقیقی متشکل از بیش از ۲۰۰ صفحه توسط سه کارشناس شامل یک قاضی سابق فرانسوی به همراه رئیس انگلیسی سابق دادگاه حقوق بشر اروپا و یک قاضی سوئدی سابق این دادگاه تهیه شده است.
انتشار این گزارش با افتتاح نشست بهاره مجمع پارلمانی شورای اروپا همراه شده است.
این مجمع که قدرت قانونگذاری ندارد هر ساله به مدت چهار هفته در استراسبورگ نشست‌هایی دارد تا درباره دفاع از حقوق بشر یا مبارزه با فساد بحث و مذاکره کند.
در گزارش گروه تحقیقاتی مستقل مجمع پارلمانی شورای اروپا در باره فساد در داخل این نهاد اروپایی در رابطه با جمهوری آذربایجان نام صمد سید اف سرپرس هیات این کشور در مجمع پارلمانی شورای اروپا ، گزارشگران فعلی و سابق امور جمهوری آذربایجان و نیز رییس سابق این مجمع مطرح می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا