اخبارایرانعمومیگرجستان

ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان از دوشنبه در تفلیس آغاز خواهد شد

ششمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و گرجستان دوشنبه و سه شنبه این هفته ( ۱۷ و ۱۸ مهر ) در تفلیس پایتخت گرجستان برگزار می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از واحد مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان (شنبه) اعلام کرد ریاست هیات ایرانی این نشست دو روزه را علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ریاست هیات گرجی را نیز گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان بر عهده خواهند داشت.
تاکنون پنج کمیسیون مشترک میان ایران و گرجستان برگزار شده و زمینه فعالیت های دو کشور بتدریج مشخص تر شده است.
بر اساس این گزارش در نشست ششم در قالب چهار گروه شامل حمل و نقل و زیر ساخت، سرمایه گذاری و توسعه تجاری و کشاورزی، انرژی (نفت، گاز و برق) و همچنین گروه فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی، علاوه بر ارزیابی میزان پیشرفت توافقات قبلی دو کشور، برنامه های جدید و راهکارهای لازم برای جهش در ارتقاء مناسبات و تحقق اهداف اقتصادی دو کشور بررسی و یادداشت تفاهمی میان دو کشور به امضا خواهد رسید.
طی دو روز برگزاری کمیسیون مشترک قرار است موضوعات مربوط به همکاری در زمینه انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری، همکاری های اعتباری و بانکی، تجاری، گمرکی، آموزشی، علمی و فرهنگی، ورزشی، گردشگری، بهداشت و محیط زیست مورد مذاکره و برنامه های مشترک مورد توافق قرار گیرد.
در گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس آمده است؛ با گذشت دو سال از کمیسیون پنجم، مشاهده می شود برخی از توافقات مورد نظر به مرحله اجرا درآمده و برخی دیگر همچنان نیازمند توجه و تعقیب جدی دو کشور می باشد.
همزمان با برگزاری اجلاس یادشده میان دو بخش دولتی، هیات تجاری۳۰ نفره اتاق مشترک ایران و گرجستان از مجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، کشاورزی و معدن ایران با هیاتی از بخش خصوصی گرجستان که توسط اتاق بازرگانی و صنایع گرجستان هدایت می شود، در خصوص بهره برداری از فرصت های مناسب و برنامه های مشترک و به منظور یافتن شرکای مناسب تجاری و سرمایه گذاری با یگدیگر مذاکره خواهند کرد.
در این گزارش اظهار امیدواری شده است با توجه به ظرفیت بالای دو کشور در حوزه های مختلف خدمات و تولیدات کشاورزی و صنعتی، سرمایه گذاری و فناوری ها و حسن روابط دو کشور، برای بهره مندی هر چه بیشتر از ظرفیت هایی که بخش مهمی از آن هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است، شاهد توسعه همه جانبه مناسبات این دو همسایه بدون مرز باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا