اخبارایرانترکیه

برگزاري کنفرانس وحدت و اجتناب از افراطی‌گری در ارزروم

کنفرانس وحدت و اجتناب از خشونت و افراطی‌گری با عنوان «فرهنگ همزیستی دینی» به همت وابستگی فرهنگی ایران در ارزروم برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به همت وابستگی فرهنگی ایران در ارزروم و مشارکت دانشکده الهیات دانشگاه آتاتورک، کنفرانس وحدت و اجتناب از خشونت و افراطی‌گری با عنوان «فرهنگ همزیستی دینی» در محل سالن اجتماعات دانشکده الهیات ارزروم برگزار شد.

در این کنفرانس كه سرکنسول ایران، رئیس دانشکده الهیات و جمع کثیری از اساتید و دانشجویان حضور داشتند، آیت‌الله بی‌آزارشیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به بيان مطالبي پيرامون اسلام ناب محمدي(ص) و دین مبين اسلام پرداخت.

وي ضمن برشمردن ویژگی‌های دین مبین اسلام، دین اصیل آسمانی را از فرق زمینی و بی محتوا متمایز كرد. عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: بسیاری از فرق باطل، مطابق با افکار و تخیلات منفی خود، آیاتی از قرآن کریم را معنی کرده و موجبات تفرقه میان مسلمانان را به وجود می آوردند که به شدت بايد با این موضوع برخورد شود.

آيت‌الله بی‌آزارشیرازی همچنين، افزود: انتظار می‌رود تا علماء و روحانیون با تدابیر اندیشمندانه خود، راه نفوذ فرقه‌های انحرافی و بدلی را بسته و درخت تنومند اسلام را آبیاری کنند.

پس از آن، محمود واعظی طي سخناني اعتدال را زمینه‌ساز نبوغ عقلی و منطقی در جوامع انسانی برشمرد.

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، ضمن اشاره به دوره تاریخی اعتدال در زندگی انسان امروزی، اعتدال در معنویت را دوره چهارم اعتدال پس از عصر کشاورزی، صنعت و اینترنت دانست و گفت: معنویت، یگانه ناجی انسان در زندگی امروزی خویش است.

در بخشي ديگر از اين كنفرانس، مباحثي در خصوص سیر تاریخی و روند بروز اختلاف در جوامع اسلامی و راهکارهایي برای پایان دادن به خشونت‌ها ارائه شد.

ایجاد گردهمایی‌های مشترک، شناخت بیشتر جوامع اسلامی از سوی یکدیگر، دسترسی به منابع مذاهب مختلف، رعایت اعتدال و ادب در هم‌اندیشی‌ها و انتقاد سازنده از جمله راهکارهای لازم برای برون رفت از بحران تفرقه در امت اسلامی از ديگر مطالب ارائه شده اين كنفرانس بود.

همچنين، نسبت به همکاری‌های مشترک علمی در زمینه‌های مختلف دانشگاهی تأكيد و ابراز امیدواری شد تا در آینده‌اي نزديك، سمینارهای مشترک دینی برگزار شود.

بنابر اعلام اين خبر، در بخش پاياني كنفرانس، رئیس دانشکده الهیات ضمن تقدير از وابستگی فرهنگی ایران برای فراهم آوردن فضای همدلی با اهدای لوح سپاس از اساتید ایرانی شرکت‌کننده قدرداني به عمل آورد.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا