آذربایجاناخبارقره باغ

شرایط برای دستیابی به راه حل مناقشه قره باغ مناسب است

کارشناسان سیاسی باکو وضعیت فعلی را برای دستیابی به صلح و حل و فصل این مناقشه به درازا کشیده را فرصتی مناسب می دانند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از شبکه تلویزیونی «سی بی سی»: وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته وارد ارمنستان شد. سرگی لاوروف در حاشیه سفر رسمی دو روزه به ارمنستان وضعیت متشنج فعلی در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی و راهکارهای حل مسالمت آمیز آن را با مقامات این کشور بررسی خواهد کرد.
کارشناسان سیاسی باکو وضعیت فعلی را برای دستیابی به صلح و حل و فصل این مناقشه به درازا کشیده را فرصتی مناسب می دانند.
عاصم ملازاده با اعلام این که آذربایجان انتظار نتایج جدی از روند مذاکرات را دارد، گفت: هدف ارمسنتان و حامیان این کشور، از مذاکراتی که تا بحال برگزار شده، فریب و گمراه ساختن افکار مجامع بین المللی بوده است. آنها در عمل برای نمایش حضور خود در مذاکرات تلاش کرده و می کنند. در حالی که در باره مذاکرات واقعی نمی توان بحث کرد.
این کارشناس سیاسی باکو اجرای قطعنامه های شورای امینت سازمان ملل مبنی بر خروج نیروهای نظامی ارمنی از سرزمین های اشغالی آذربایجان را عمده مساله در مذاکرات گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا خوانده و افزود: اجرای قطعنامه های یادشده نشان خواهد داد که ارمنستان روند مذاکرات را جدی تلقی می کند.
وی گفت: در صورت ناتوانی گروه مینسک برای اتخاذ گامهای مشخص در راستای حل این مناقشه، موجودیت این گروه زیر سوال خواهد رفت. عاصم ملازاده افزایش خرابکاری های نظامی اخیر نیروهای نظامی ارمنستان در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی را تصادفی نخواند و آن را به سفر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به آمریکا که در آن مساله گسترش همکاری های دو جانبه بررسی شده، نسبت داد.
این کارشناس سیاسی با اعلام این که آذربایجان نیاز به حصول سریع صلح دارد، افزود: شرکای آذربایجان هم علاقمند به اجرای طرح های شرق – غرب و شمال – جنوب هستند و آذربایجان با سرمایه گذاری در این طرح ها سعی برای جلب همسایگان خود می کند. در حالی که مناقشه قره باغ کوهستانی مانع جدی در راستای اجرای این استراتژی است. اما ارمنستان با ایجاد تنش و تشنج بیشتر در خط مقدم جبهه و انجام درگیری های نظامی می خواهد مانع از توسعه طرحهای راهبردی شود.
در این میان، توجه محافل اجتماعی ارمستنان در زمان حاضر به سفر سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایروان معطوف گشته و در آستانه سفر مقام روسی به ارمنستان که امروز آغاز می شود، برگزاری تجمعات اعتراض آمیز گسترده ای در پایتخت این کشور پیش بینی شده است.
گفتنی است، مساله فروش تسلیحات از سوی روسیه به آذربایجان موجب نگرانی در این کشور شده و چندی پیش در این ارتباط نیز تجمع اعتراض آمیزی در ایروان برگزار شده بود.
در واقع نیز همکاریهای نظامی فنی آذربایجان و روسیه در حال گسترش بوده و آذربایجان از روسیه تجهیزات نظامی تهاجمی جدید خریداری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا