اخباراردبیل

آیت الله سید حسن عاملی:امسال مراسم اربعین با عظمت تر برگزار خواهد شد

خطبه اول
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم وهمه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.
– تقوا، پل ارتباط میان انسان و خداوند متعال
 تقوا، پل ارتباط میان انسان و خداوند متعال است.
 اگر بخواهیم ارتباطی زیبا بین انسان و خداوند تعریف کنیم این است که انسان در برابر محرّمات خداوند متعال دارای کفّ نفس باشدو این کفّ نفس از سر حبّ باشد نه ترس.
 این ارتباط که مانند پل می ماند اگر بشکند دیگر زیر آن رودخانه ای از جنس آب متلاطم نیست، بلکه در امواج خروشان شقاوت و بدبختی و گرفتاری در غضب خداوند غرق می شود.
 در یک لحظه همه چیز تمام می شود.
– فرو ریختن همه چیز انسان در یک چشم برهم زدن
 حضرت رسول اکرم(صل الله علیه وآله و سلم) این دعا را بسیار می خواندند، اَللّهُمَ لا تَکِلنی اِلی نَفسی طَرفَةَ عَینِ اَبَداً؛ خدایا من را به اندازه یک چشم به هم زدن به حال خودم واگذار مکن! یعنی در حد یک چشم به هم زدن آن پل ارتباطی می شکند.
 انسان کلامی بر زبان خود می آورد و با همین جمله هرچه جمع کرده بود می رود، مال انسان را یک جا می برند ولی ایمانش را هزارجا می برند!
 حضرت در سجده آنقدر گریه می نمود که خاک محل سجده خیس می شد آنگاه به خدا عرضه می داشت اَللّهُمَ لا تَکِلنی اِلی نَفسی طَرفَةَ عَینِ اَبَداً؛ خدایا مرا باندازه یک چشم بهم زدن به خودم واگذار نکن! من را رها نکن.
 راوی می گوید دیدم امام صادق (علیه السلام) این جمله را می خواند و هق هق گریه می کند، عرض کردم آقاجان چرا گریه می کنید؟ حضرت فرمود خداوند متعال یونس را یک لحظه به حال خودش رها کرد از شکم نهنگ سر در آورد،
– عقل انسان ، عامل درک مصالح
اگر یک لحظه خداوند عقل انسان را از کار بیاندازد، با تعطیل شدن عقل دیگر انسان مصالح اش را نمی تواند درک کند و آتش به ابدیت خودش می زند و تماما آن را می سوزاند، کدام انسان عاقلی این کار را می کند؟!! جنون مگر چیست؟ آیا جنونی از این بیشتر وجود دارد؟!
 حضرت علی بن موسی الرضا می فرماید، اِذا اَرادَ اللّه‏ُ اَمْرا سَلَبَ الْعِبادَ عُقولَهُمْ فَاَنْفَذَ اَمْرَهُ وَ تَمَّتْ اِرادَتُهُ فَاِذا اَنْفَذَ اَمْرَهُ رَدَّ اِلى كُلِّ ذى عَقْلٍ عَقْلَهُ فَيَقولُ كَيْفَ ذا؟ وَ مِنْ اَيْنَ ذا؟؛(تحف العقول، ص ۴۴۲ ) هرگاه خداوند در حق بنده اش چیزی را اراده کند، سَلَبَ الْعِبادَ عُقولَهُمْ، یک لحظه عقل آن بنده ای را که مورد غضبش هست می گیرد، فَاَنْفَذَ اَمْرَهُ حكم خود را اجرا مى‏كند، تَمَّتْ اِرادَتُهُ و خواسته خود را به پايان مى‏رساند، فَاِذا اَنْفَذَ اَمْرَهُ رَدَّ اِلى كُلِّ ذى عَقْلٍ عَقْلَهُ همين كه حكم خود را اجرا كرد، عقلِ هر صاحب عقل را به او بر مى‏گرداند، فَيَقولُ كَيْفَ ذا؟ وَ مِنْ اَيْنَ ذا؟ آنگاه صاحب عقل مرتب مى‏گويد: چگونه و از كجا چنين و چنان شد.
 از خداوند متعال بخواهید که هر چیزی را می خواهد، از شما بگیرد ولی عقلتان را نگیرد!
 عقل است که انسان را به مسیر عبودیت می کشاند، عقل آن چیزی است که انسان را متوجه مصالح کلان اش می کند.
– شایعه، تهدید بزرگ برای انسجام و وحدت جامعه
 خطر بزرگی که انسجام و وحدت و یکپارچگی و شوکت و پیشرفت جامعه را تهدید می کند این است که حرفی در میان جامعه شایعه شود و جامعه را از هم جدا نماید و جامعه به آحاد متفرق تبدیل شود.
غیبت و بهتان و شایعه از این دست حرف ها هستند. بحث ما اکنون بر روی شایعه است
– شنیدن ، حجت شرعی برای بیان سخن نیست!
 شخصی که یک شایعه ای را به صرف شنیدن از زبان فردی ترویج می دهد آخرت وحشتناکی دارد، خداوند متعال در محشر آتشی را برپا می کند و شخص را در میان آتش می نشاند و می فرماید آن حرفی را که پشت سر دیگری گفته بودی توجیه کن و سپس از آتش خارج شو، او در درون آتش خواهد گفت که شنیده بودم، به او می گویند که شنیدن حجت نیست، هر شنیده ای که همیشه درست نیست. چرا بر آنچه شنیده بودی طلب برهان و استدلال نکردی؟
 وقتی شنیدید پشت سر کسی حرف می زدنند دنبال مدرکی برای اثبات آن باشید نه اینکه شما هم به آنها ملحق شوید و حرف آنها را تکرار کنید، از ما سؤال می کنند که آیا بر مسموعات مدرک خواستید؟ آیا گفتید اگر صوتی و یا سی دی در دست هست بیاورید ببینیم و گوش کنیم؟
 اگر روی هوا حرفی زدید بدانید که ملکوت این عالم بسیار وحشتناک است!
– لشکر خصوم، سد راه برخی افراد در آخرت
 در برابر بعضی افراد یک یا دو خصم قرار می گیرد ولی بعضی افراد هستند که لشکری از خصوم در برابر آنها قرار می گیرد و در برابر او صف خواهند کشید.
 خصوم جمع خصم است ، یعنی دشمنان. می گویند شمایی که پشت سر من حرف زدید باید حساب این عمل خود را پس دهید.
– خداوند در کمین حق الناس
 ریختن آبرو ، حق الناس است و حق الله نیست که خداوند از آن بگذرد ، خداوند متعال خود در کمین حق الناس ایستاده تا آن را بازستاند.
 سوره فجر را بخوانید، خداوند می فرماید وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ وَلَیَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾… تا آنجایی که می فرماید خداوند متعال در مرصاد وکمینگاه است، إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾، مرصاد یعنی کمینگاه،
 این بدان معناست که آنجایی که حق الناس ضایع می شود خداوند خود در مورد آن حق الناس سوال خواهد نمود.
این جاست که انسان ها زمین تا آسمان با هم فرق می کنند اگر انسانی جاهل باشد در همین دنیا وارد جهنمی خواهد شد که اگر یک لحظه چشم ببندد و دنیای خود را عوض کند زمانی چشم باز خواهد کرد و خواهد دید که مغسل آتش ، کفن آتش ، آبی که غسال می ریزد آتش ، دست غسال آتش ، تابوت آتش و رختخوابش هم از آتش است و وقتی که در قبر می خواهند بگذارند، حفرة من حفر النیران است؛ چاه جهنم چنین چاهی است، از کجا ایجاد شده است؟
– مرگ اجتماعی ، نتیجه شایعه
 انسان گاهی پشت سردیگران حرف می زند و او را از حیات اجتماعی ساقط می کند، با یک جمله آن شخص ساقط می شود و می میرد، این مرگ ، مرگ اجتماعی است.
 یک مرگ فردی داریم و از طرف دیگر شخص این حق را دارد که در جامعه عزتمندانه سرش را بالا بگیرد و شما این شخصیت اجتماعی او را ذبح کرده اید و باید در ردیف قاتلان محشور شوید و تاوان قتل را بدهید.
– شنونده شایعات در حکم گوینده
 ما باید بسیار زیاد مراقب باشیم که اینگونه حرف ها در نزد ما زده نشود،
 اگر در حضور انسان پشت سر کسی حرفی زده بشود شنونده هم در حکم همان کسی است که آن حرف را زده است، چرا؟
 چون گوینده گوش مفت پیدا کرده و آن حرف را می زند ، اگر گوش دهنده به حرف خود پیدا نمی کرد برای چه کسی می توانست آن حرف ها را بزند!
 حضرت امام صادق (علیه السلام)فرمود کسانی که به خانه من می آیند اگر می خواهند فقه و قرآن و تفسیر یاد بگیرند، فدعوه، بگذارید بیاید و در را به رویش بگشایید؛ «مَنْ جَاءَنَا یَلْتَمِسُ الْفِقْهَ وَ الْقُرْآنَ وَ تَفْسِیرَهُ فَدَعُوهُ وَ مَنْ جَاءَنَا یُبْدِی عَوْرَةً قَدْ سَتَرَهَا اللَّهُ فَنَحُّوهُ»(كافى، ج‏2، ص‏442) اما هر كسى كه مى‏آید عیب این و آن را نقل كند اجازه ندهید بیاید.
 این در صورتی است که طرف واقعاً عیبی دارد، ولی وای به زمانی که بهتان یا شایعه باشد!
 شخص در تاکسی نشسته و دیگران می گویند و او هم گوش می دهد ، اجازه و حق گوش دادن ندارد. یا باید دفاع کند و یا باید پیاده شود.
 حضرت می فرماید اگر دیدید کسی می آید نزد من که عیب دیگران را نقل کند فَنَحُّوهُ او را برانید. از خانه من بیرونش کنید.
 در این دنیا حضرت اجازه ورود به خانه اش را نمی دهد در آخرت چطور ممکن است اجازه دهد که با ایشان محشور شود و با ایشان در یکجا قرار بگیرد؟!
 در روایات نگاه کنید کسی که به محضر حضرت آمده و حرف غلط یا حرکت غلطی کرده ، حضرت فرموده، قم فاخرج عنا، آمده منافقانه حرف زده است و حضرت فرموده قم فاخرج عنا، برو بیرون.
روای به نام حسن که شدیداً اعتقاد پیدا کرده که بعضی روزها شوم هستند، هنگام آمدن به محضر امام، از شدت ازدحام لباسش پاره شد و انگشتش هم مجروح شد و از عصبانیت در محضر حضرت گفت: این روز عجب روز شومی است. حضرت به او گفت: یا حسن،”هذا و انت تغشانا؟”با این وضعیت پیش ما هم می آیی؟ مگر روز چه گناهی دارد که نسبت شوم بودن به آن می دهی؟ نمی دانی که این روز در قیامت یخه تو را خواهد گرفت؟ اگر با حضرت می خواهید سنخیت پیدا کنید راهش همین است ، بسم الله هرکه دارد عزم راه!
– مجلس رسول الله، مجلس امانت داری
در روایت آمده است که مجلس رسول الله مجلس امانت داری بود.
مجلس سایر انسان ها هم باید مجلس امانت داری باشد. یک نفر جرأت نداشت حرف شخصی بزند. مارا چکار به حرف زدن در مورد دیگران!
حضرت می فرمود من می خواهم وقتی از خانه خارج می شوم و به میان اصحاب می روم سلیم الصدر بروم، سینه ام سالم باشد و از اصحابم مطمئن باشم، قلب مرا نسبت به آنها با حرفهای خودتان تیره نکنید.
چقدر درس خوبی در رفتار اجتماعی به ما آموخته اند. و زیباتر از همه خداوند در این مورد صحبت کرده است و می فرماید در جایی که به چیزی یقین ندارید از آن پیروی نکنید زیرا به وادی سوءظن می افتید و وقتی باب سوءظن گشوده شد دیگر نمی شود جلوی آنرا گرفت.
سوءظن مؤونه ای نمی خواهد. همین که اتفاقی بیافتد سوءظن می کنیم، به عنوان مثال می گوییم فلانی این همه ثروت را از کجا آورد؟! فلانی چرا فلان جا رفت؟! این امضاء چرا در فلان روز زده شده است؟! خدا نکند انسان گرفتار سوءظن بشود.
– عتاب خداوند به سوءظن کنندگان
خداوند در قرآن بطور مفصل کسانی را که براساس سوءظن عمل می کنند توبیخ می کند و مورد عتاب قرار می دهد. توبیخ خدا چگونه خواهد بود؟ از سنخ توبیخ ما نیست.
خداوند می فرماید در قیامت عده ای را خواهیم آورد و خواهیم پرسید که چرا در مورد چیزی که علم نداشتی حرف زدید و آیات ما را تکذیب نمودید؟ آیا نمی دانستید که باید از روی علم صحبت کنید؟
« وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ »(نمل-آیه83) از هر امتی فوجی را که آیات ما را تکذیب کردند در محشر گرد می آوریم و آنجا نگه می داریم، و با آنها کار داریم، « حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَكَذَّبْتُم بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْمًا أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ »(نمل-آیه84) همین که به محضر خداوند رسیدند خداوند می فرماید جایی که علم و یقین در مورد موضوعی نداشتید چرا دهان به سخن در مورد آن گشودید؟! چرا در مورد دین اظهار نظر کردید؟ آیا تخصص داشتید؟ دوره دیده بودیدو درس دین خوانده بودید؟ أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ، این چکاری بود که می کردید؟ چقدر آیه زیبایی است ، باید آن را با آب طلا نوشت.
– فساد نتیجه حرف انسان بدون علم
حضرت امام جواد(علیه السلام) می فرماید: مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ ؛ اگر بدون علم انسان دهان بگشاید و حرفی بزند فساد انسان از صلاحش بیشتر خواهد بود. افساد انسان از اصلاحش بیشتر خواهد بود، چون سنگ در تاریکی می اندازد.
اگر انسان من غیر علمٍ حرفی بزند مانند خیاطی است که بدون اندازه گرفتن شخصی می خواهد برای او لباس بدوزد، آن لباس چه از آب در خواهد آمد!!
– تغییر اسباب شایعه پراکنی نسبت به گذشته
مخصوصاً در زمان ما اسباب شیوع شایعه بسیار زیاد وسعت یافته است ،
در زمان گذشته یک نفر حرف بی ربطی برزبان می آورد،آنگاه شایعه پا می گرفت
اما الان آنطور نیست ، فقط با موبایل می شود در 37 شبکه اجتماعی حضور پیدا کرد، کافی است شخصی مطلبی را در یک شبکه اجتماعی درج نماید مثل سیل جماعت آن را بر می دارند و در مورد آن هرکس نظری می گذارد و یک کلاغ چهل کلاغ می شودو هرکس چیزی بر آن می افزاید و در نهایت تمام این شایعات به حساب آن شخص اول نوشته می شود بدون اینکه از گناه ناقلان کم شود.
خداوند عده ای را وارد محشر می کند و به صورت آنها خون می پاشد، خواهند گفت خدایا آبروی ما را بردی ، چرا ما را اینگونه به محشر آوردی؟ حداوند متعال به آنها خطاب خواهد کرد که از دهانتان حرفی خارج شد و هی گشت و گشت و آن حرف رفت در نقطه ای باعث شد که خون کسی ریخته بشود و شما شراکت داشتید در آن خونی که ریخته شد.
الان در فضای مجازی یک حرفی می نویسند ، شبکه است و چند هزار نفر عضو آن شبکه اجتماعی هستند در یک لحظه در حجم گسترده ای دروغ پراکنده می شود آدم وحشت می کند. یا با یک ایمیل و امثال اینها این اتفاق می افتد و انسان دچار بلاء عظیم می شود و تعداد زیادی خصوم را باید انسان از خودش راضی کند .
– رابطه تقوا، قول سدید و اصلاح اعمال
خداوند متعال می فرماید وقتی حرفی را می زنید تقوا داشته باشید ،
اگر تقوا باشد انسان سدید صحبت خواهد کرد،
سدید یعنی آن چیزی که در آن انحراف وجود ندارد و بهتان و دروغ و تهمت و شایعه همه از مصادیق سخن انحرافی و غیر سدید است.
این آیه را در گوشه قلبتان بنویسید« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَديدًا »(احزاب-آیه70) وقتی صحبت می کنید سدید حرف بزنید تا کسی که می شنود لذت ببرد که فلانی چقدر از روی حکمت حرف می زند و انسان با دست پر از محضر او برخیزد نه اینکه در نشست و برخاست ، گناه آلود از پیش او برخیزد.
o دنباله آیه جالب است خداوند می فرماید اگر حرفهایتان را تنظیم کنید« يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا »(احزاب-آیه71)اعمالتان را خودم درست می کنم وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ، وگناهانی را که انجام داده اید خودم پاک می کنم. وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ هرکس به حرف خدا و پیامبر گوش کند فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا، به فوز عظیم می رسد فوز عظیمی که خداوند به آن فوز عظیم بگوید ان شا الله خداوند مارا از آن بهره مند سازد.

خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.
– تقوا عامل ایجاد مصونیت برای انسان
امیرالمومنین در یک جمله یک عالم حرف و مفاهیم را بیان فرموده است. حضرت فرموده است، الا فصونوها و تصونوا بها، یعنی تقوا را حفظ کنید و به وسیله تقوا برای خود مصونیت درست کنید (نهج البلاغه/ خطبه 191)
این تاثیر متقابل است، اگر تلاش کردید که تقوا داشته باشید آن تقوا هم برای انسان صیانت ایجاد می کند یعنی در پرتگاه ها انسان را حفظ می کند.
در جاهای مختلف تقوا انسان را حفظ می کند،
آیا حفاظت از این بزرگتر می شود که انسان را از جهنم و آتش و غضب خداوند حفظ نماید.
– طول عمر انسان در دنیا، در حدّ یکساعت!
آیا این شرط عقل است که انسان یک ساعت خوشگذرانی کند اما میلیاردها سال در عذاب گرفتار شود؟ ما نمی دانیم ابدیت چقدر است. چرا انسان فقط برای یک ساعت لذت دنیوی ابدیّت خود را خراب می کند، آیا به این انسان می شود گفت که عاقل است ؟!
قرآن دائما تذکر می دهد که الان شما در آن یکساعت هستید و دارید آن را سپری می کنید، دنیا یعنی آن یکساعت! عمر یعنی آن یکساعت!
خداوند می فرماید «وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَن لَّمْ يَلْبَثُواْ إِلاَّ سَاعَةً مِّنَ النَّهَارِ يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَاء اللّهِ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ »(یونس-آیه45) خداوند می فرماید انسان ها را که به محشر می آوریم می گویند مثل اینکه یک ساعت در محشر بوده ایم، يَتَعَارَفُونَ همدیگر را خواهند شناخت، قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَاء اللّهِ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ، آنهایی که دیدار خدا را تکذیب نمودندو هدایت نیافتند بسیار شدید دچار خسارت شدند.
خداوند در آیه ی دیگری می فرماید« وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ كَذَلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ »(روم-آیه55) وقتی که مجرمان را به محشر می آوریم به خدا قسم یاد می کنند که ما در دنیا یک ساعت بوده ایم، در حالی که 80یا 90 سال در دنیا عمر کرده اند.
خداوند می فرماید آنها را می آوریم در حالی که يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ، معنی یتعارفون بینهم چیست؟
یک معنی آن این است که دنیا را مانند جلسه معارفه می دانند، گویی دنیا یک جلسه معارفه بوده است!
معنای دیگرش این است که چنان همدیگر را می شناسند که گویی تا همین یک ساعت قبل با هم بوده اند در حالی که هزاران سال است از هم جدا شده اند.در این دنیا اگر 20 سال از هم دور باشیم اگر بعد20 سال همدیگر را ببینیم نمی توانیم بشناسیم. اما در آخرت اینگونه نیست. آیا ارزش دارد به خاطر این یک ساعت ابدیت انسان نابود شود؟!
مثل این است که طبیب بگوید این آب سرد را سه روز ننوشید ولی یک عمر بعد از آن می توانید آب سرد بنوشید ولی انسان بگوید من این سه روز را آب سرد می نوشم و خودم را یک عمر از آب سرد محروم می کنم، به این آدم چه می گویند! می گویند که این آدم کار عاقلانه ای انجام داد؟! سه روز اشباع شهوت می کند و یک عمر خودش را از عنایات خاص خداوند متعال محروم می کند.« مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ »(قلم-آیه36) انسان اینجا چه قضاوتی می کند؟
– هویت انسان
انسان ها دو نوع هویت دارند. دونوع شناسنامه دارند.
یکی هویت فردی استو یکی هم هویت اجتماعی است.
برای هویت فردی شناسنامه فرد را به دستش می دهند و می گویند این مدرک هویت است. ولی برای هویت اجتماعی شناسنامه نمی دهند چون به رفتار اجتماعی وابسته است،
امروز ممکن است رفتار انسان به گونه ای باشد که یک شناسنامه ای داشته باشد واوج پیدا کند و سر به فلک بساید و ممکن است یک خیانتی بکند و از لحاظ اجتماعی ساقط شود و نفله شود، برای این انسان هم شناسنامه ی دیگری وجود دارد.
انسان هایی که در یک منطقه زندگی می کنند ، خود آن منطقه و فرهنگ و مدنیت اهالی آن منطقه هویت جمعی و شناسنامه جمعی است.
آوازه ی اوصاف آن منطقه و اهالی آن بخشی از معرّف هویت اجتماعی انسان هاست.
به همین دلیل همانگونه که انسان ها می خواهند هویت فردی خودشان را بالا ببرند نسبت به هویت اجتماعی و به بیان دیگر حیات اجتماعی خود حساس اند و برای ارتقای آن تلاش می کنند و لذا حساس هستند که نام شهر و استان و کشور شان سرفراز باشد و در هرجایی از آن به نیکی یاد بشود و می خواهند استان شان و مملکت شان کسب افتخار نماید.
اگر یک منطقه بدنام شود و غرور مقدس اهالی آن منطقه بشکند دیگر اهالی آن از حیات ساقط می شوند و هر کجا زندگی کنند سرافکنده خواهند بود. گاهی آنقدر سرافکنده خواهند بود و آنقدر عار برای آنها ایجاد می شود که دیگر اینکه اهل کدام شهرهستند را پنهان خواهند کرد.
به همین علت است که ما حق نداریم برای منطقه ای جوک درست کنیم و بدگویی کنیم و آنها را رسوا کنیم.
– کل ایران بر سر سفره تاریخ اردبیل
ما هم در منطقه ای و در یک استان زندگی می کنیم که این استان تاریخی بسیار منحصر بفرد دارد که هیچ جای دیگری تاریخی این چنین ندارد، و کل ایران به تاریخی که ما داریم غبطه می خورد و کل ایران سر سفره ما نشسته اند.
آقای ولایتی که به استان ما آمده بود در بازدید از شیخ کلخوران زادگاه خاندان صفویه ،گفت ایران بر سر سفره این منطقه نشسته است.
منطقه ما قابلیت های ویژه طبیعی و جغرافیایی دارد و اهالی این منطقه دارای سابقه مدنیت و فرهنگ بسیار فاخری هستند، حسینیت و ولای به اهل بیت دارند که در محرم و عاشورا و تاسوعا به زیبایی خودش را نشان داد، اینها همه شناسنامه جمعی ماست.
متأسفانه در این اواخر یک اتفاقاتی دارد می افتد که این ثروت عظیم تاریخی و فرهنگی را ما در معرض غارت و چپاول قرار داده است و باعث شده عواطف افرادی که از این استان هستند چه در داخل استان و چه در خارج از استان جریحه دار شود.
یکبار قضیه مهدکودک اتفاق می افتد و آنطور مردم استان سر افکنده می شوند،
یکبار خبر کذب حضور داعش را منتشر می کنند. واین خبر با انتشار در تمام شبکه ها باعث آبروریزی می شود.و دیگری اتفاق اخیر است که همه از آن با خبر هستید اتفاقی که بناء دارم در این خطبه مطالبی در آن خصوص عرض نمایم.
کسانی که از این استان هستند چه در استان ساکنند و چه آنها که خارج از استان هستند، کسانی که در استان های دیگر دانشجو هستند همه سرافکنده شده اند. اساتید دانشگاه سرافکنده شده اند ، نخبگان کشوری استانمان سر افکنده شده اند.یک تاجر اردبیلی که در جای دیگر است سر به پایین افکنده است. این حادثه در حد وسیع تحقیر، اهانت، ریشخند را متوجه فرزندان این استان نمود.
مخصوصاً که فیلم این حادثه مکرراً از شبکه های جمهوری اسلامی پخش شد و یک تصویر بدی از استان ما و هویت جمعی ما نشان دادند. یک موجوداتی را نشان دادند که کسی از دور ببیند می گوید اینها موجودات عجیب و غریبی هستند،و سؤال می کنند آیا اینها فرهنگ دارند؟ تربیت دارند؟چرا بی حوصله اند و چرا به دعوا و جنگ و نزاع و عصبانیت علاقه دارند؟
نه تنها ما بلکه کل استانهای آذری ضربه دیدند، تمام نمایندگان استان های آذری در مجلس شورای اسلامی صدایشان در این مورد درآمد.
– بنده چند نکته را لازم می بینم که بیان نمایم:
 یکی اینکه مشابه و حتی اتفاقاتی بدتر از این موضوع در بیمارستان های استان های دیگر اتفاق افتاده اما اهالی آن استان هیچ وقت نیامده اند آن را پررنگ کنند و آبروی خودشان را بریزند.
قطعا پخش این ماجرا ظلم بیّن به استان ما بود
این ماجرا قطعا در حجم گردشگری استان تأثیر منفی خواهد گذاشت ،
قطعاَ در حضور سرمایه گذاران در استان تأثیر خواهد گذاشت
قطعا در تعامل اهالی سایر استان ها با اهالی استان تاثیر خواهد گذاشت.
فردا به مسافرت بروید و وارد هتلی بشوید، اگر صاحب هتل فیلم را دیده باشد با دید ترس به شما نگاه خواهد کرد و به افراد هتل می گوید مواظب باشید اینها آدمهای بزن بهادری هستند.!!
یک دیوانه سنگی در چاه می اندازد چند عاقل نمی توانند آن را در بیاورند!
← 100سال پیش از ایران یک نفر برای تجارت به روسیه رفته بوده و وقتی کار تجاری اش تمام شده شب مهمان تاجر فروشنده شده، تاجر روس گفته اهل کجایی؟ گفته از فلان جا آمده ام و تاجر روس گفته معامله مان نخواهد شد، پرسیده چرا؟ گفته وقتی به مشهد می رفتم از شهر شما که می گذشتم در فلان میدان دیدم که دو خروس را به جان هم انداخته اند و همه نگاه می کردند! شما ها انسان های عجیبی هستید ! نتیجه این می شود.
– کدام مسئول عاقل بر طبل رسوایی خود می دمد!کدام حکومت آبروی ملت خود را می برد؟
← بنده چقدر غصه خوردم وقتی دیدم یکی از مسئولان استان آمده در تلویزیون و می گوید که در فلان جنایت رتبه ما در کشور اول است. کدام انسان عاقلی این کار را می کند که بیاید بگوید که یا اهل العالم ! بدانید ما در فلان جرم و جنایت رتبه اول را داریم، و کدام انسان عاقلی این را پخش می کندو این رسوایی را درست می کند! من واقعاَ به اهالی استان سر سلامتی و تسلیت می گویم!
اگر چنین معضلی وجود دارد انسان این موضوع را تدبیر می کند و دنبال راه حل برای آن می گردد. آیا اعلان کردن، آن معضل را حل می کند؟
دومین مطلبی که باید گفته شود این است که ما حاضریم استانمان را با سایر استان ها از جهت امنیتی مقایسه بکنیم.
اگر صدا و سیما انصاف دارد این مقایسه را شبکه ملی کشور پخش کند. آمار خلاف ها را ببینیم و مقایسه کنیم.
سرقت مسلحانه که در استان های دیگر هست آیا در استان ما وجود دارد؟ نخیر
آیا سرقت به عنف داریم؟ نخیر
 آیا قتل ناموسی داریم؟ نخیر. اگر حفظ جهات امنیتی نبود بیان می کردم و می گفتم که در بعضی استانها چقدر قتل ناموسی وجود دارد. یعنی تا زنی یا دختری متهم شد که روابط نامشروع دارد از طرف خانواده محکوم به قتل است چه صحت داشته باشد و چه صحت نداشته باشد.
حجم اعدامی که در سایر استانها وجود دارد را مقایسه کنید!
حجم قاچاقچی که در سایر استانها هست!
حجم مواد مخدری که در سایر استانها هست آیا در استان ما یافت می شود؟
حجم معتادین همچنین، حجم دستیگر شدگان مواد و سوداگران مرگ را در سایر استانها با استان ما مقایسه کنید، آیا با استان ما قابل مقایسه است؟!
 حجم زندانی هایمان را ببینید، اردبیل چقدر حجم زندانی دارد، آنرا مقایسه بکنند.
آیا در استان ما دیده اید گروگانگیری شود؟
اشراری که در بعضی استانها به مأموران نیروی انتظامی حمله می کنند و به شهادت می رسانند آیا در استان ما چنین چیزی وجود دارد؟
آیا اختلاس هایی که در بعضی استان ها هست در استان ما دیده می شود؟
در بین عشایر بعضی استانها مشکلاتی به وجود آمده که به لحاظ مسائل امنیتی نمی توانم بیان کنم. اما عشایر ما نابِ ناب و موالی انقلاب و مانند آب زلال و با مدنیت عالی هستند و ما با دیده فخر و شرف به عشایر خود می نگریم. عشایر شاهسون، عشایر قره داغ، عشایر فولادلو، اینان همه فخر و شرف بزرگ ما هستند. تبلیغات و تحریکات وسیع دشمنان اثری در اینها نداشته است.
حجم پروند های قضایی استان های دیگر را ببینیم و به استان اردبیل هم نگاه کنیم.
گرانی که در استان های دیگر وجود دارد را ببینید که مطابق اعلام بانک مرکزی استان ما ارزانترین استان کشوراست.
کدام استان خیّری دارد که 72 مدرسه بسازد؟ چند روز قبل بنده خودم 24 اُمین مدرسه ی ساخته شده توسط یک خیر را افتتاح نمودم.
 آیا می دانید که بودجه ی امنیتی استان اردبیل چقدر اندک است؟ وقتی به دولت گفته می شود که بودجه امنیتی اندک است می گویند که اندک نیست چون استان شما مشکل امنیتی ندارد و استان شما در اوج امنیت است برای چه ما پول برای امنیت آنجا بدهیم.
استان ما مصداق این آیه قرآن است که خداوند می فرماید« بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ »(سبأ-آیه15) خداوند به این استان چه چیزی نداده است؟!
استانی اینچنین را با سوء تدبیر بی آبرو و قلب اهالی را مجروح و زحمات گذشتگان را بر باد و باور اهالی را نسبت به مدیریت به سایر مهام امور به تردید انداختند.
← از طرف اهالی می گویم که وقتی این کار ساده را نمی توانید مدیریت نمایید کارهای کلان را چگونه خواهید توانست مدیریت کنید؟
– مجازات مقصران، چه مدیر و چه بزه کار در اسرع وقت
در این زمینه تمام مقصران باید به مجازات برسند،
چه این مقصران از میان مدیران باشند و چه از بزهکاران .
دادستان محترم را که تصمیم گرفته است آن چند نفر بزهکاری را که باعث آبروریزی شده اند در محل حادثه به اشدّ مجازات برساند، تحسین می کنم
می خواهم که این کار به تأخیر نیافتد زیرا وقتی به تاخیر بیافتد دیگر اثر بازدارندگی آن از بین می رود. در دستگاه قضایی آفت تاخیر وجود دارد.
هرچند که با این اقدام آبروی ریخته شده بر نمی گردد ولی سریالی که در ریختن آبرو شروع شده شاید با این اقدام قطع شود.
از صداوسیمای مرکز کشور می خواهم در ترمیم وجه ی استان برنامه هایی از محاسن استان ما بگذارد و به کشور ارائه نماید.
– ترمیم نقاط حادثه خیز جاده مشگین شهر با کمک قرار گاه خاتم الانبیاء
در هفته ی گذشته ما به جاده مشگین شهر ایراد گرفتیم که دائماً شاهد تصادف در آن جاده هستیم و تبدیل به قتلگاه شده است،
جداً تشکر می کنم از مدیرت راه و شهرسازی که در اسرع وقت با یکی از نمایندگان اردبیل در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء حضور پیدا کردند و نقاط آسیب خیز را به قرارگاه خاتم الانبیاء سپردند و توفیق شد که خود بنده تلفنی از قائم مقام قرارگاه خاتم الانبیاء قدردانی و تشکر نمایم
 ان شالله این نقاط حادثه خیز از بین برود.
 اما یک نکته را با انصاف بگوییم و آنهم اینکه هفتاد درصد منشأ تصادفات جاده ای خطای انسانی است و ما باید در ادبیات و آداب رانندگی کردن خودمان جداً تجدید نظر بکنیم.
– خادمی زوار ابا عبدالله شرافت بزرگ برای انسان
 امسال اربعین بیش از 20 میلیون نفر به عراق خواهند رفت
 یک اجتماع با عظمت است که دنیا آن را به تماشا خواهد نشست در طول تاریخ هیچ کجا این قدر جمعیت دور هم گرد نیامده اند. این اجتماع بزرگترین اجتماع مذهبی دنیاست.
 اما پذیرایی اینها بر عهده کیست؟
 عراقی های فقیر یک سال توشه جمع می کنند تا در روز اربعین از زائران اباعبدالله پذیرایی کنند. اما دیگر جمعیت از حد گذشته و آنها قادر نیستند.
 ما باید در این جا به میدان بیاییم .
 اردبیل قبول کرده که چند موکب راه اندازی کند تا به زوار رسیدگی کنند طبعاً از لحاظ مالی عزیزان باید کمک کنند و فخر و شرف است که انسان خادم زوار اباعبدالله الحسین باشد و آن سفره ای که برای زائران امام حسین(علیه السلام) گسترده می شود به دست ما آباد باشد.
– بسیج ، یادگار ماندگار امام امت
 در هفته بسیج قرار داریم .
 رمز ماندگاری و عزت و رمز پایداری ما ، عزیزان بسیجی هستند.
 امام خمینی شاهکار به خرج داده است که نیروی مردمی را با انگیزه دینی و اخلاص به میدان آورده است.
 مقام معظم رهبری فرمود که بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفا از روی احساسات نیست . بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی است و منطبق برنیازهای دنیای معاصر و به طریق اولی جامعه ی اسلامی مان است .
– ارکان بسیجی بودن
 یکی از ارکان بسیجی بودن این است که دارای ایمان باشد.
دوم این که ولایی باشد.
سوم این که دارای اخلاق خودسازی باشد.
چهارم این که دارای ایثار باشد
پنجم این که دارای اخلاص باشد
← کاری که انسان انجام می دهد یا از روی وظیفه انجام می دهد یا از روی اخلاص ،
اگر از روی اخلاص انجام دهد بسیجی است. نگو به من چقدر می دهند،آنوقت منتظر ساعت خواهی بود که چه وقت زمان پایان کار می رسد، با این روحیه نمی توان بسیجی بود.
– بصیرت یکی از شاخصه های بسیجی
و ششم اینکه بسیجی باید بصیرت داشته باشد تا بسیجی شود.
← بصیرت آن است که خط درگیری دشمن را خوب بشناسیم و در زمین دشمن قرار نگیریم و توپخانه را بروی دوست نگیریم و با ترفند دشمن آشنا باشیم.
چنین تشکیلات با عظمتی را حضرت امام خمینی به راه انداخته است و ما مدیون او هستیم و حضرت امام فرمود اگر مسئولان نظام اسلامی از بسیج غافل شوند در آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. یعنی اگر در جامعه اخلاص و بصیرت و انگیزه دینی در کارها نباشد ما گرفتار آتش دوزخ خواهیم شد.
خداوند متعال را شکر می کنیم که مجموعه با این عظمت را به ملت ما نصیب نموده و به عزیزان ما توفیق فراهم نمودن عزت نظام اسلامی را داده است . هرچه دیگران می خواهند از بسیج کپی برداری کنند نمی شود چون باید ولایت و رهبریت صالح در رأس باشد. خواستند نسخه ای از بسیج درست کنند طالبان و القاعده و داعش به وجود آمد. ببینید کدام تفکر است که بسیجی آن داعش می شود؟!!آن تفکر باید بررسی کند ببیند چه چیزی کم دارد . آن تفکر ، عاشورا ندارد، آن تفکر ولایت فقیه ندارد. آن تفکر رهبریت صالح ندارد. و آن تفکر رهبریتی مانند امام خمینی و رهبریت با درایتی مانند مقام معظم رهبری ندارد.
از خداوند متعال می خواهیم ما را شکر گزار این نعمات قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا