اخبارگرجستان

گزارش خبرگزاري فرانسه درباره انتخابات رياست جمهوري گرجستان

مردم گرجستان روز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید کشورشان پای صندوقهای رای خواهند رفت.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، خبرگزاری فرانسه امروز پنجشنبه با انتشار گزارشی از تفلیس به قلم ماکس دِلانی نوشت :
به نظر می رسد در انتخابات ریاست جمهوری امسال گرجستان نامزد جناح رقیب به ریاست بیدزینا ایوانیشویلی نخست وزیر گرجستان از بیشترین بخت برخوردار باشد.
انتخابات سال 2013 گرجستان به منزله پایان دوره حکومت ساکاشویلی است که پس از انقلاب صورتی در سال 2003 روی کار آمد و پس از طی دو دوره ریاست جمهوری پی در پی حق نامزد شدن در این انتخابات را ندارد.
بر اساس اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی گرجستان پس از برگزاری انتخابات ، رئیس جمهوری جدید گرجستان اختیارات کمتری در مقایسه با نخست وزیر این کشور خواهد داشت.
جرج مچدلیشویلی کارشناس امور قفقاز در موسسه چاتم هاوس در لندن می گوید انتخابات ریاست جمهوری گرجستان گشایش فصل جدیدی درتاریخ این کشور خواهد بود.
به اعتقاد این کارشناس موسسه چاتم هاوس برای نخستین بار گرجستان تنها به رئیس جمهوری خود وابسته نخواهد بود.
نظرسنجی ها نشان می دهد گیورگی مارگوِلاشویلی نامزد حزب رویای گرجی وابسته به نخست وزیر گرجستان در مقابل دیوید باکرادزِه رئیس سابق پارلمان و نامزد ساکاشویلی ،‌ از بخت بیشتری برخوردار است.
گیورگی مارگولاشویلی که عموم مردم شناخت اندکی از وی دارند استاد سابق فلسفه و وزیر علوم در دولت ایوانیشویلی است و می گوید اعتقاد دارد در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری گرجستان که 23 نامزد در آن به رقابت می پردازند ،‌ پیروز خواهد شد.
مارگولاشویلی 44 ساله که در محافل روشنفکری فردی شناخته شده محسوب می شود دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه دولتی تفلیس است.
وی که ریاست بخش آموزش دانشگاه خصوصی گیپا را بر عهده دارد مدت کوتاهی نیز در سمت وزیر آموزش و پرورش و معاون اول نخست وزیردر دولت ایوانیشویلی فعالیت می کرد.
سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد فعالیتهای انتخاباتی این دوره از انتخابات در گرجستان در مقایسه با انتخابات پارلمانی این کشور در اکتبر 2012 از آرامش بیشتری برخوردار بوده است.
کوبا تورمانیدزه متخصص امور گرجستان درموسسه مطالعات قفقاز می گوید انتخابات ریاست جمهوری امسال از اهمیت نسبتا اندکی در سرنوشت کشور برخوردار است زیرا برنده این رای گیری هرکه باشد ، ائتلاف ایوانیشویلی نخست وزیر فعلی گرجستان است که اداره حکومت را بر عهده خواهد گرفت.
بیدزینا ایوانیشویلی نخست وزیر میلیاردر گرجستان وعده داده است پس از انتخابات ریاست جمهوری از عرصه سیاسی کناره گیری و جانشین خود را در راس دولت آینده منصوب کند.
صرفنظر از ترکیب حکومت گرجستان ،‌ دولت تاکید دارد که مسئله الحاق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و اتحادیه اروپا را که ساکاشویلی رئیس جمهوری کنونی گرجستان مطرح کرده است ، همچنان پیگیری خواهد کرد.
در پی جنگ ویرانگر پنج روزه در سال 2008 که به دنبال آن دو منطقه جدایی طلب و طرفدار روسیه اوستیای جنوبی و ابخازی از گرجستان جدا شدند و مسکو بلافاصله استقلال آنها را به رسمیت شناخت ،‌ مناسبات گرجستان با روسیه همچنان بسیار دشوار است.
آلکس نیس متخصص امور گرجستان مجله اکونومیست اینتلیجنس یونیت مستقر در لندن در این زمینه می گوید اصول اساسی سیاست خارجی گرجستان تغییر نخواهد کرد.
وی در زمینه سیاست داخلی گرجستان به ابراز نگرانی کشورهای غربی درباره دستگیری شماری از متحدان ساکاشویلی اشاره کرد.
ایوانیشویلی در مصاحبه ای که به تازگی خبرگزاری فرانسه با وی انجام داد ضمن توصیف ساکاشویلی به عنوان « مردی که از نظر سیاسی مرده است» پیش بینی کرد احتمال دارد وی تحت پیگرد قضایی قرار بگیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا