اخبارارمنستانعمومی

همکاری چین و ارمنستان در زمینه انرژی هسته ای

کشورهای چین و ارمنستان ضمن انجام بررسی های علمی و فنی همچنین همکاری در ارائه طرح های مشترک جهت بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای توافقنامه ای را با یکدیگر به امضاء رسانده اند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،طبق این توافقنامه شرکت ملی هسته ای چین متعهد شده تا در زمینه ساخت نیروگاه اتمی و تامین امنیت آن در ارمنستان همکاری های لازم را با دولت ارمنستان داشته باشد.
بر این اساس موافقتنامه همکاری در بخش انرژی هسته ای توسط روسای جمهور چین و ارمنستان در سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید که دستور آغاز فاز اول این طرح نیز در ژوئن ۲۰۱۷ صادر شده است.
این نیروگاه قرار است در شهر «متسامور» ارمنستان واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب پایتخت این کشور احداث شود. این نیروگاه در زمان شوروی سابق برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ و برای دومین بار در سال ۱۹۸۰ فعالیت می کرد که در اثر زلزله سهمگین «اسپیتاک» در دسامبر ۱۹۸۸ به کلی ویران گردید. این نیروگاه در نوامبر ۱۹۹۵ همزمان با آغاز کمبود انرژی در جهان فعالیت خود را آغاز کرد.
لازم به ذکر است که دولت ارمنستان درخصوص افزایش مدت زمان ساخت و بهره برداری نیروگاه جدید هسته ای ارمنستان در مارس ۲۰۱۴ قانونی را در مجلس این کشور به تصویب رسانده است.

منبع:اسلامین سسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا