آذربایجاناخبار

سومین نشست شورای مشورتی “کریدور گاز جنوب” در باکو برگزار می‌شود

نشست اعضای شورای مشورتی”کریدور گاز جنوب” با نمایندگانی از اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا و ترکیه طی چهار جلسه از روز 23 فوریه در باکو آغاز می شود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مقدمات نشست شورای مشورتی کریدور گاز جنوب در23 فوریه در باکو فراهم شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئول مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در این نشست نمایندگانی از ایالت متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت.
همچنین وزیر انرژی ترکیه و وزیر انرژی گرجستان به عنوان نمایندگان دو کشور همسایه و ذی نفع در این پروژه حاضر خواهند بود. از حضور احتمالی نمایندگان شرکت‌های بزرگی هم چون توتال نیز سخن به میان آمده است.
برنامه‌های این نشست در چهار جلسه کاری به بحث گذاشته خواهد شد. در مرحله نخست: هزینه‌های لازم برای اجرای این پروژه با تمامی جزئیات به بررسی گذاشته خواهد شد، در مرحله دوم نمایندگان کشورهایی که حضور آن‌ها در پروژه مشخص شده‌اند به سخنرانی خواهند پرداخت و در مرحله سوم با توجه به روند تغییر نرخ انرژی در بازار جهانی حجم سرمایه در نظر گرفته شده برای این پروزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در جلسه کاری پایانی این نشست نیز به روند توسعه و گسترش این پروژه در آینده پرداخته شده و توافقنامه مشترکی بین شرکت کنندگان به امضا خواهد رسید.
گفتنی است؛ پروژه “کریدور گاز جنوب” در نظر دارد تا با هموار کردن موانع ترانزیتی و جلب همکاری کشورهای منطقه گاز جمهوری آذربایجان را از مسیر گرجستان و ترکیه به اتحادیه اروپا برساند.
نخستین نشست شورا در 12 فوریه 2015 و دومین نشست نیز در 29 فوریه 2016 برگذار شده است. لازم به ذکر است که در حاشیه نشست های قبلی به حضور جمهوری اسلامی ایران در این پروژه از سوی بعضی مسئولین ابراز تمایل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا