اخبارتحليل هاترکیه

شکوفایی و افول یک سیاستمدار؛ از سوگلی شدن اردوغان در عرصه سیاسی تا نمود پارادوکس در گفتار و عمل آقای رئیس جمهور

اردوغان با شعارهای اسلام گرایانه و با سعی به پر کردن خلاء های موجود در عرصه سیاست خیلی زود محبوبیت مردم ترکیه را بدست آورد اما اکنون پس از گذشت 13 سال دیگر نه خبری از سیاست های اسلام گرایانه است و نه محبوبیت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، اردوغان گرچه 13 سال است حاکمیت حزب خود را در ترکیه حفظ کرده اما این روزها زمزمه شکستش در همه جا پیچیده است. دوران یکه تازی اردوغان با آغاز نارضایتی مردم به پایان رسیده است.

شکست حزب “عدالت و توسعه” و اردوغان

دلایل شکست حزب “عدالت و توسعه” که در واقع شکست اردوغان محسوب می شود، به موارد بسیاری باز می گردد. یکی از آن ها پایان یافتن سراب اسلام گرایی اردوغان است. هر چند وی با شعار اسلام گرایی به پیروزی رسید و مردم ترکیه که مسلمان و خواهان بازگشت اسلام واقعی به کشور خود هستند به استقبال این شعار حزب اردوغان رفتند و تا 13 سال آن را در قدرت نگهداشتند اما رفتارهای او در صحنه قدرت پس از 13 سال باعث رویگردانی مردم از او شده است.

اما افول محبوبیت حزب “عدالت و توسعه” از زمانی آغاز شد که با تحولات منطقه و خیزش های اسلامی در تضاد قرار گرفت. نخست، دوستی با سوریه را به دشمنی تبدیل کرد و پشت سر گروه های تروریستی در این کشور قرار گرفت و حمایت های دولت ترکیه از این گروه های تکفیری تروریستی مخالف حکومت بشار اسد باعث شد در این چند سال گذشته، مردم ترکیه نسبت به دیدگاه ها و سیاست های دولتشان بدبین شوند.

اردوغان و بشار اسد

دیدار اردوغان و بشار اسد که به زمان پیش از بحران و تحولات منطقه باز می‌گردد، هیچگاه از ذهن بیرون نمی‌رود. در آن دیدار رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود، دست بشار اسد را بالا برد و گفت: “این برادری و دوستی میان ترکیه و سوریه را هیچکس نمی‌تواند به هم بزند و ماندگار است.”

در آن زمان همگان در این اندیشه بودند که اتحاد میان این دو کشور در منطقه می تواند چه بازتاب های مثبتی را به همراه داشته باشد و شاید هچکس فکر نمی کرد که روزی برسد که اردوغان از پایان دوستی و برادری دولت خود با سوریه سخن بگوید. و کمر همت به براندازی اسد ببندد و در این راه از هیچ عملی فروگذار نکند.

مواضع ضد سوری دولت ترکیه و حمایت های آن از گروه های جنایتکار تروریستی از جمله داعش یکی از عوامل اصلی سقوط محبوبیت او در افکار عمومی این کشور بود.

اگر ترکیه در جنگی که تروریست های تکفیری در سوریه که با حمایت های آل سعود و قطر و دیگر کشورهای مرتجع عربی منطقه به پا شده است، مشارکت و با کشورهای عربی همراهی نمی کرد، سوریه اکنون در چنین وضعیتی قرار نداشت و می توانست به راحتی از پس تروریست های تکفیری برآید.

نمود کم شدن محبوبیت و قدرت اردوغان

4 سال است که مردم و دولت سوریه در مقابل تروریست ها مقاومت کرده اند و اکنون شاهد شکست مردی هستند که تمام تلاش خود را کرد تا دولت قانونی بشار اسد را سرنگون کند.

پرونده هایی که اردوغان آنها را در منطقه دنبال می کرد اکنون با تزلزل جدی روبرو است. دخالت ها، حمایت ها و اقداماتی که دولت اردوغان در منطقه انجام می داد، اکنون همچون سابق ادامه ندارد.

دخالت های وی در عراق، سوریه و یمن، سبب افزایش موج اعتراضات مردم ترکیه شده است. مردی که دیروز پیام های صلح و برادری می داد و مسلمانان را به اتحاد دعوت می کرد امروز خود به چهره ای با دورنگی و پارادوکس ظاهر و عمل تبدیل شده است.اردوغان، با ژست اسلام خواهی روی کار آمد اما رفتار و اقدامات او ضد اسلامی بود.

اردوغان دیروز، اردوغان امروز

اردوغان امروز نشانی از اردوغان چهار سال قبل که به طور محرمانه دستور داد؛ برخی قوانین ضد اسلامی و قوانینی منع آموزش های اسلامی در اداره های دولتی ترکیه را لغو کنند، ندارد. امروز اردوغان فریاد لائیک بودن را شاید بلندتر از احزاب لائیک ترکیه سر می دهد.اردوغان امروز همان مردی نیست که به عنوان مرد سال 2010 میلادی انتخاب شد. وی اولین مقام ارشد سیاسی  ترکیه بود که در مراسم عاشورای حسینی که توسط شیعیان ترکیه برگزار می شد، حضور یافت و به سخنرانی مهم در آن پرداخت. طی سخنرانی های خود پیام صلح اقوام و مذاهب را داد علویان را برادر دینی خواند. اما همان اردوغان امروز در گفته های خود علویان را به گونه ای حامی تروریست معرفی می نماید.

رئیس جمهور کنونی ترکیه در برهه ای از زمان با برنامه ریزی دقیق و زمان سنجی شده با شناسایی کمبود و بحران های مردم ترکیه و با حمایت حامیان غربی و شرقی خیلی خوب نقش یک سیاستمدار اسلام گرا را بازی کرد و خیلی سریع محبوبیتی بلاوصف بدست آورد و به قول معروف تبدیل به سوگلی سیاسی مردم شد و تا مرکب ریاست جمهوری پیش رفت و حکومت همه جانبه و تکه تاز را هدف گذاری کرد. اما وقتی روی دیگر سکه نمایان شد؛ دیگر بازی های اردوغان تنها نمودی از پارادوکس گفتار و عمل برای مردمش شد و این شد که هم اکنون شاهد یک شکست انتخاباتی روی دست و یک سیر نزولی در میزان محبوبیت وی و حزبش هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا