آذربایجاناخبارایران

سقوط شدید صادرات ایران به ارمنستان

با وجود سفر مقامات ارشد ایرانی به ارمنستان طی سال‌های اخیر، میزان صادرات ایران به ارمنستان نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  تسنیم، بنا بر اطلاعات منتشر شده در سایت مرکز آمار ارمنستان مبادلات ایران و ارمنستان با کاهش حدودا ۲۰ درصدی از ۲۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به رقم ۲۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. در این دوره صادرات ایران به ارمنستان نیز با کاهشی حدودا ۲۰ درصدی از ۱۹۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به رقم ۱۶۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. این روند در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه داشته و حجم کل مبادلات تجاری ایران و ارمنستان با ادامه روند سال گذشته با کاهشی حدودا ۲۰ درصدی از رقم ۵۹ میلیون دلار در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به رقم ۴۷ میلیون دلار در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ رسیده است. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ صادرات کشورمان به ارمنستان مانند سال گذشته با کاهشی حدودا ۲۰ درصدی از رقم ۳۸ میلیون دلار در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به ۳۴ میلیون دلار در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ رسیده است.

این در حالی است که حدودا ۶۰ درصد از رقم کل مبادلات اقتصادی دو کشور مربوط به تهاتر گاز و برق است. بدین صورت که گاز صادراتی کشورمان به ارمنستان در آن کشور تبدیل به برق شده و به کشورمان صادر می‌شود. همچنین در تابستان سال ۹۵ به دلیل مشکل ایجاد شده در خط لوله انتقال گاز روسیه به ارمنستان و قطع جریان گاز روسیه به ارمنستان، کشورمان به مدت حدودا دو ماه گاز ارمنستان را تامین کرد که این میزان صادرات گاز اضافی نیز در آمار صادرات کشورمان به ارمنستان در سال ۲۰۱۶ لحاظ شده موجب افزایش رقم آن شده است. با توجه به عدم کاهش صادرات گاز کشورمان به ارمنستان بلکه افزایش آن در سال ۲۰۱۶ بنابر این کاهش صورت گرفته در صادرات کشورمان به ارمنستان مرتبط به صادرات غیرنفتی کشورمان است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که صادرات کشورمان به ارمنستان در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و متاسفانه این روند در سال ۲۰۱۷ باز هم ادامه یافته است.

از سوی دیگر در حالی که در سال ۲۰۱۶ صادرات غیر نفتی کشورمان به ارمنستان بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته مبادلات تجاری کشورهایی ماند روسیه و گرجستان با ارمنستان افزایش یافته و همچنین مبادلات تجاری کشورهایی مانند آلمان، چین و ایتالیا در مقایسه با کشورمان درصد کاهش بسیار کمتری را داشته اند.

این در حالی است که خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز توسعه صادرات در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۵ در حاشیه بازدید از نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران گفت: صادرات ایران به ارمنستان در نیمه نخست امسال ( سال ۱۳۹۵) حدود ۱۴۰ میلیون دلار بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال به ۲۸۰ میلیون دلار برسد.

همچنین کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۹ اردیبهشت سال جاری (سال ۱۳۹۶) در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های گمرکی با ارمنستان گفت شاهد گسترش امر تجارت بین دو کشور هستیم.

در اوج تحریمهای بین المللی حجم تجارت ایران و ارمنستان و همچنین صادارت کشورمان به ارمنستان کاهش نیافت و تقریبا ثابت ماند. در مهر ۱۳۹۴ به دنبال سفر معاون اول رئیس جمهور به ارمنستان و حل مشکل بانکی بین دو کشور همه روابط اقتصادی دو کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و همچنین لغو تحریمهای بین المللی علیه کشورمان (طبق گفته مقامات دولتی) انتظار می رفت شاهد افزایش صادرات به ارمنستان باشیم ولی این نه تنها این انتظار برآورده نشد بلکه شاهد کاهش شدید صادارت کشورمان به ارمنستان بوده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا