آذربایجاناخبارایران

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان: بنا به اذعان متولیان دینی در آذربایجان، تشیع می تواند عاملی بازدارنده در مقابل افراطی گری و وهابیت باشد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت، متولیان دینی در این کشور متوجه شده اند که تشیع می تواند عاملی بازدارنده در مقابل افراطی گری و وهابیت باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «محسن پاک آیین»  در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه بیش از 80 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان و شیعه هستند، به ندرت شاهد حضور بانوان محجبه در مکان های عمومی این کشور هستیم، افزود: این موضوع به سابقه اسلام در جمهوری آذربایجان باز می گردد.

وی با بیان اینکه اکنون جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه جهان است، به تاریخ 200 سال گذشته آن اشاره کرد و گفت: از آنجا که مردم این کشور حدود 200 سال در دوره حاکمیت تزارها و کمونیسم از فرهنگ اسلام و شیعه دور بوده اند، طبیعی به نظر می رسد که هنوز با این فرهنگ بیگانه باشند.

سفیر ایران در باکو ادامه داد: در دوره ای از تاریخ تزارها در این کشور حکومت می کردند، آنها دنبال ترویج دین نبودند و در این دوره برخی مسایل دینی با خرافه همراه شد و هنوز هم در میان برخی روستانشینان و ساکنان شهرستان های کوچک این آمیختگی دین و خرافه مشهود است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم این کشور از اصول و فروع دین آگاهی ندارند، ادامه داد: این مساله ریشه در گذشته و دوره 70 ساله حکومت شوروی دارد که بطور کامل دین زدایی و اسلام ستیزی را در دستور کار خود قرار داده بود.

پاک آیین با اشاره به برخی اقدامات حکومت کمونیسم شوروی خاطر نشان کرد: در آن زمان تعداد زیادی مجتهد و حتی مرجع تقلید به قتل رسیدند و گروه گروه به دریا ریخته شدند، قرآن ها آتش زده شد، این در حالیست که حتی به مردم اجازه عبادت و برگزاری مراسم مذهبی را نمی دادند.

** ممانعت از انجام ازدواج های شرعی در زمان شوروی سابق

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مساجد در زمان اتحاد جماهیر شوروی تعطیل بود، گفت: مردم در آن دوره به شدت تحت فشار بودند و حتی به آنها اجازه داده نمی شد ازدواج های شرعی داشته باشند.

به گفته وی، به دلیل خفقان شدید در آن دوره، مردم اجازه نداشتند اموات خود را به شیوه مسلمانان دفن کنند و طبیعی بود که در چنین شرایطی، فساد افزایش یافته و بی حجابی نیز ظهور یابد.

پاک آیین با اشاره به حوادث و تحولاتی که منجر به استقلال آذربایجان شد، افزود: نباید مردم جمهوری های مشترک المنافع از جمله این کشور را با مردم مسلمان ایران که برای پیروزی و کسب اسلامیت ایستادگی کرده و به مبارزه پرداختند، مقایسه کرد.

** بازگشت به دین با کار فرهنگی قوی

پاک آیین با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان کشوری لاییک، غیر دینی و فاقد دین رسمی است، گفت: البته پیروان همه ادیان و بخصوص مسلمانان می توانند آزادانه و در چارچوب قانون به انجام فرایض خود بپردازند.

سفیر ایران در باکو افزود: با توجه به شرایط ضد دینی قبل از استقلال، در حال حاضر، رشد دینی مردم آذربایجان راضی کننده است هر چند امکان دارد در پایتخت افراد با حجاب و معتقد دیده نشوند اما در شهرستان ها و در روستاها تعداد آنها بیشتر است.

وی با بیان اینکه حدود 10 تا 15 درصد مردم مقید به اعمال اسلامی هستند، ادامه داد: در سالهای پس از استقلال این رقم تنها دو درصد بوده در حالیکه اکنون شاهد رشد 15 درصدی هستیم.

** وهابیت بدنبال نفوذ در کشور آذربایجان است

سفیر ایران گفت: وهابیت و افراطیون بدنبال نفوذ در کشورهای اسلامی از جمله جمهوری آذربایجان هستند و این مساله عاملی برای تبلیغ بیش از پیش دین در این کشور شده است.

وی با بیان اینکه مسوولان دینی آذربایجان متوجه شده اند که تشیع می تواند عاملی بازدارنده در مقابل افراطی گری و وهابیت باشد، افزود: به همین دلیل شاهد هستیم که در سالهای اخیر تبلیغ دین بیش از گذشته در دستور کار قرار دارد.

پاک آیین با بیان اینکه رییس اداره مسلمانان قفقاز شیخ الاسلام «الله شکور پاشا زاده» و رییس کمیته دینی آذربایجان «مبارز قربان خانلی» برنامه هایی برای تبلیغ اسلام دارند، ادامه داد: در مجموع دست اندرکاران امور دینی به این نتیجه رسیده اند که اسلام و تشیع باید بیشتر در این کشور رشد یابد تا مردم به خواسته خود که انجام امور دینی است، برسند و همچنین از آن به عنوان عاملی موثر و مهم در مقابله با افراطی گرایی بهره برداری شود.

وی خاطرنشان کرد: رشد دینی در میان مردم بویژه جوانان به روشنی احساس می شود و در واقع نسل های بعد از استقلال توجه مخصوص به تعالیم اسلامی و شیعی دارند که این نکته مثبت ارزیابی می شود.

انتهای پیام /د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا