آذربایجاناخبارایرانعمومی

سفیر جمهوری آذربایجان:مناسبات میان جمهوری آذربایجان و ایران بر روابط خویشاوندی میان دو ملت و دوستی سنتی تکیه دارد

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: مناسبات میان آذربایجان و ایران به موازات تاریخ و فرهنگ مشترک و بر روابط خویشاوندی میان دو ملت و دوستی سنتی تکیه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، بنیاد حسین اف روز سه شنبه در مراسم روز استقلال جمهوری آذربایجان که با حضور سفرای کشورهای خارجی، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و رسانه ای در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد، افزود: در این روز مفتخرم تا در مراسمی که به مناسبت روز ملی جمهوری آذربایجان، روز جمهوری تشکیل یافته است، سلام های خویش را نثار حضور کنم.
حسین اف تاکید کرد: در بیست و هشتم ماه می ۱۹۱۸ تشکیل جمهوری دمکراتیک آذربایجان در قفقاز جنوبی اعلام شد. این نخستین جمهوری دمکراتیک در شرق به شمار می آمد.
وی تصریح کرد: تامین حقوق و آزادی‌های دمکراتیک، تامین حقوق برابر شهروندان فارغ از منسوبیت‌های قومی، دینی و سیاسی ایشان، اعطای حق رای به زنان برای نخستین بار در شرق، اعلام زبان آذربایجانی به عنوان زبان رسمی کشور، شکل گیری ارتش ملی و نهادهای مدیریت دولتی از جمله کارهایی بود که در دوران جمهوری خلق آذربایجان به وقوع پیوست.
حسین اف خاطر نشان کرد: پس از احیای مجدد استقلال در آذربایجان در سال ۱۹۹۱ روز ۲۸ می در کشور به عنوان روز جمهوری پاس داشته می شود.
وی گفت: لازم است پرچمی که امروز و این جا در اهتزاز است پرچم جمهوری دمکراتیک آذربایجان بوده و این پرچم سه رنگ و ماه و ستاره نشان در اجلاسیه ای که در تاریخ ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۰ با اراده و رهبریت ریاست مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان رهبر ملی حیدر علی اف برگزار شد به عنوان پرچم دولتی جمهوری خودمختار نخجوان انتخاب شد.
حسین اف افزود: در تاریخ ۵ فوریه سال ۱۹۹۱ شورای عالی جمهوری آذربایجان با تصویب قانون ‘پرچم دولتی جمهوری آذربایجان’ این پرچم را به عنوان پرچم دولتی پذیرفت.
وی گفت: سمبل‌های دولتی جمهوری دمکراتیک آذربایجان از جانب رئیس جمهوری محترم جناب آقای الهام علی‌اف نیز در کانون توجه ویژه قرار دارد. هر ساله در ۲۸ می ریاست جمهوری آذربایجان، نمایندگان نهادهای دولتی و حکومتی و سایر شهروندان به یادمانی که در مرکز باکو و خیابان استقلالیت به افتخار جمهوری خلق آذربایجان بنا شده است ادای، احترام می کند.
حسین اف خاطر نشان کرد: امروزه با غرور می توان گفت که آذربایجان مستقل با بیشتر کشورهای جهان به همکاری‌های موفق دوجانبه می پردازد. در نتیجه مناقشه ارمنستان – آذربایجان قره باغ کوهستانی ۲۰ درصد از اراضی آذربایجان از سوی ارمنستان اشغال شده است. آذربایجان به استثنای ارمنستان اشغالگر با تمام همسایگان خویش از روابط دوستی و همکاری مفید متقابل برخوردار است.
وی تصریح کرد: روابط فی مابین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها از توسعه دینامیک برخوردار است. امسال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور وارد بیست و پنجمین سال خویش می شود.
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران اظهار داشت: مناسبات میان آذربایجان و ایران به موازات تاریخ و فرهنگ مشترک بر روابط خویشاوندی میان دو ملت و دوستی سنتی تکیه دارد.
حسین اف تاکید کرد: جمهوری آذربایجان از نخستین سال های کسب استقلال شاهد حمایت کشور دوست و برادر خود جمهوری اسلامی ایران بوده است. در چهار سال اخیر روسای جمهور آذربایجان و ایران هشت بار ملاقات کردند. سفرهای متقابل بیش از ۱۰۰ هیات نمایندگی منسوب به عرصه های گوناگون محقق شده است.
وی گفت: قریب به ۵۰ سند به امضا رسیده و در سال ۲۰۱۶ نیز گردش تجاری بین دو کشور نزدیک به ۷۵ درصد افزایش یافته است.
حسین اف افزود: آذربایجان با برخوداری از نقش پل میان اروپا و آسیا و قرار گرفتن در محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ ها در مسیر پاسداشت گوناگونی فرهنگی و گفت وگوی بین تمدن ها و فرهنگ ها، همچنین تبلیغ ارزش های اسلامی در جهان اقدامات بزرگی انجام داده است.
وی خاطر نشان کرد: نفوذی که آذربایجان در جهان اسلام کسب کرده در این مهم که شهر باکو در سال ۲۰۰۹ و شهر نخجوان در سال ۲۰۱۸ پایتخت فرهنگ اسلامی تعیین شده اند، تبلور یافته است.
در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران حضور داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا