آذربایجاناخبارترکیه

سفیر ترکیه در آذربایجان: باکو باید برای مبارزه ی جدی با شبکه گولن همت کند

اسماعیل آلپر جوشکون، سفیر ترکیه در باکو در مورد نفوذ شبکه فتح الله گولن در ساختارهای جمهوری آذربایجان هشدار داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بعد از تعطیلی دانشگاه “قفقاز” در آذربایجان که وابسته به شبکه گولن بوده و نیز تعطیلی شبکه آینس، سفیر ترکیه در باکو در خصوص حواشی و جزئیات ناگفته این شبکه فعال در جمهوری آذربایجان لب به سخن گشوده و در مورد نفوذ شبکه فتح الله گولن در ساختارهای جمهوری آذربایجان هشدار داد.

اسماعیل آلپر جوشکون گفته است: جنبش فتح الله گولن از دور خیلی معصوم دیده می شود. این جنبش از ویژگی های حساس ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای دوست ترکیه سوء استفاده می کند. جنبش گولن در وهله نخست از ایمان ما سوء استفاده می کند و خود را جنبشی دین دار و محافظه کار معرفی می کند. همچنین از ویژگی های ما، کمک به نیازمندان است که جنبش گولن نیز خود را سازمانی معرفی می کند که به کارهای خیر و کمک به دیگران مشغول است.

وی با اشاره به ظاهر فریبنده این جنبش تصریح می کند: این جنبش در ظاهر به افراد حلقه اطراف خود رسیدگی کرده و به آموزش اهمیت می دهد؛ به این ترتیب، افراد گولن خود را در ترکیه و سایر کشورها به عنوان افرادی خیرخواه نشان می دهند و در این کشورها مدرسه دایر می کنند و کودکان مستعد را در این مدارس پذیرش کرده به آنها کمک مالی می کنند.

وی ادامه می دهد: فارغ التحصیلان این مدارس آموزش های خاصی می بینند و سپس در ادارات دولتی، موقعیت های مهمی را به دست می گیرند. همچنین آنها فعالیت تجاری دارند و اعضای این سازمان در کشورهای هدف، خوداتکا می شوند. به این ترتیب با حمایت از فعالیت های اقتصادی و درآمدزا، در این کشورها برای خود چرخه خودگردانی ایجاد می کنند. این مساله به اندازه ای که در مورد جمهوری آذربایجان اهمیت دارد، در خصوص سایر کشورهای محل فعالیت جنبش گولن نیز اهمیت دارد.

جوشکون همچنین با تأکید بر سوء استفاده این جنبش از سیاست جغرافیایی ترکیه و آذربایجان اذعان میکند: پیشامدهایی که بر سر ترکیه آمده است، نوعی از تهدیدهای نامتقارن دوره پساجنگ سرد است.

وی تأکید کرده است: روی سخن با سازمانی است که با سوء استفاده از دین و وجدان انسان ها، با ایجاد افرادی ربات مانند، برای به دست گرفتن دولت فعالیت می کند. این سازمان علاوه بر ترکیه در ۱۴۰ کشور جهان فعالیت دارد. پس از ترکیه، جمهوری آذربایجان یکی از نخستین کشورهایی بوده است که این افراد در آنجا فعالیت کرده اند. نمی خواهیم آنچه بر سر ترکیه آمد، بر سر سایر ملت ها و دموکراسی ها بیاید.

سفیر ترکیه در باکو با اشاره به کودتای نافرجام اخیر ترکیه خاطر نشان کرده است: متاسفانه در گذشته نیروهای مسلح در ترکیه کودتاهای موفقی داشته اند. در هیچ یک از کودتاهای قبلی، سربازان ارتش علیه شهروندان غیرنظامی از سلاح استفاده نکرده بودند؛ اما، مغز طرفداران گولن به قدری شستشو داده شده است که دستیار رئیس ستاد مشترک ترکیه به راحتی به وی خیانت کرده و در اتاق او ابزار شنود نصب کرده است؛ این نمونه ها را به خاطر آن ذکر کردم که هیچ کس باور نداشت چنین رویداد تلخی در ترکیه اتفاق بیفتد. حتی ما در زمانی که کودتا روی داد، فکر نمی کردیم که وضعیت این گونه شود.

شایان ذکر است؛ در رابطه با تعطیلی شبکه آینس آذربایجان نیز که قرار بود مصاحبه ای ترتیب داده شده با گولن را پخش کند، دادگاه تجدید نظر باکو روز ۲۹ جولای شکایت وارد شده در خصوص لغو مجوز فعالیت و پخش مستقل شرکت رسانه ای آینس را مورد بررسی قرار داده است. طبق این جلسه حکمی به منظور پایان مجوز فعالیتی این شرکت داده شده است؛ لذا این شبکه درباره این حکم می تواند درخواست رسیدگی را به دیوان عالی کشور ارجاع دهد.

اما بنا به اظهارات یکی از وکلای جمهوری آذربایجان، آینس دیگر قادر نخواهد بود برای صدور دوباره مجوز درخواستی به شورای ملی رادیو و تلوزیون داشته باشد.

گفتنی است؛ شورای ملی رادیو و تلوزیون جمهوری آذربایجان به دلیل آنچه جلوگیری از تخریب مناسبات استراتژیکی دو طرف ترکیه و آذربایجان و تبلیغات آشکارای تروریستی خوانده شده است، دستور تعلیق موقتی پخش کانال آینس را اعلام کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا