آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانقره باغ

سفیر ایران در باکو در گفتگو با استاندار اردبیل؛بازسازی قره‌باغ فرصتی برای تحکیم روابط اقتصادی تهران -باکو

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، خواستار ارتقای سطح مناسبات اقتصادی تهران باکو همپای روابط سیاسی موجود بین دو طرف شد و گفت: بازسازی قره‌باغ فرصتی گرانبها برای ارتقای روابط اقتصادی دوجانبه است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سیدعباس موسوی روز پنجشنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی با اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل، اظهار کرد: روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حد روابط سیاسی عالی و مطلوب نیست و باید برای توسعه دو یا سه برابری مناسبات اقتصادی به خصوص مشارکت در بازسازی قره‌باغ تلاش مضاعف و جدی انجام شود.

وی اضافه کرد: پس از مواضع ایران در جنگ اخیر قره‌باغ، روابط دو کشور وارد دوره جدید گرم و صمیمی شده و این سطح روابط می‌تواند کمک شایانی برای حضور ایران در بازسازی قره‌باغ بکند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: مواضع ایران در جنگ ۴۴ روزه اخیر قره‌باغ که با شفافیت کامل در سطوح مختلف بیان شد، مبتنی بر اصول اسلامی، انسانی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی و حقوق بین‌الملل بود که مورد استقبال جمهوری آذربایجان قرار گرفت و نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی قره‌باغ و برنامه‌ریزی جمهوری آذربایجان برای بازسازی این منطقه، فرصت گرانبهایی برای استان‌های مرزی به خصوص استان اردبیل ایجاد شده است.

موسوی خواستار استفاده بهینه از مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و اشتراک بین اهالی استان با مردم جمهوری آذربایجان شد و اضافه کرد: با توجه به دیدگاه بسیار مثبت مردم و مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به استان اردبیل، ظرفیت بالا و استثنایی برای همکاری متقابل و مشارکت در بازسازی قره‌باغ وجود دارد.

وی مشارکت در بازسازی قره‌باغ را به سود دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست و گفت: ایران در بازسازی قره‌باغ وارد فضای رقابتی خواهد شد چرا که هم‌اکنون کشورهای ترکیه، روسیه، آلمان و ایتالیا نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند، اما مزیت هیچکدام از آنها به اندازه ایران و به خصوص استان اردبیل نیست.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان حجم کار عمرانی و فعالیت بازسازی در مناطق آزاد شده قره‌باغ را بسیار وسیع خواند و گفت: دولت جمهوری آذربایجان برای بازسازی قره‌باغ تا پنج سال آینده ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و هزینه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا