آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغقره باغ

سفیر ایران در باکو: ایران با هرگونه اشغالگری و تجزیه طلبی در گوشه و کنار جهان مخالف است

سیدعباس موسوی: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اشغالگری و تجزیه طلبی در گوشه و کنار جهان و ایجاد رژیم های جعلی به شدت مخالف است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سید عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پایگاه خبری تلگراف گفت:  بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بحران قره باغ، بیان صریح و شفاف اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اصول و هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی و مبتنی بر اصول اسلامی و انسانی و با محوریت عدالت بود.

وی افزود:  امروزه از سوی هیچکس اشغال سرزمین‌های کشورهای مستقل پذیرفتنی نیست و کشور و ملتی که سرزمین آن اشغال شده این حق را دارد که برای آزادی اراضی اشغالی خود مبارزه کند. ما عامل اصلی جنگ اخیر را اشغالگر معرفی کردیم و خواهان پایان یافتن اشغالگری برای پایان جنگ شدیم.

موسوی گفت: ایران همواره بر اصل تغییر ناپذیری مرزهای بین‌المللی و حفظ تمامیت ارضی کشورها تاکید کرده و با هرگونه اشغالگری و تجزیه طلبی در گوشه و کنار جهان و ایجاد رژیم های جعلی به شدت مخالف است.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد، نزدیک بودن شهرهای آزاد شده جمهوری آذربایجان به مرزهای جمهوری اسلامی ایران، نه تنها برای ایران، بلکه برای جمهوری آذربایجان نیز فرصتی مناسب و مزیتی انکار ناپدیر است. جمهوری آذربایجان می تواند با استفاده از دسترسی آسان به منابع و نیروی کار متخصص و مجرب در ایران، به توسعه عمرانی در مناطق تازه آزاد شده خود با صرف هزینه های کمتر و مقرون به صرفه تری، سرعت بخشد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: سفر دکتر عراقچی با این نیت و هدف مشخص انجام شد که از ادامه جنگ و خونریزی و خشونت جلوگیری شود و دو طرف هرچه سریعتر از طریق مسالمت آمیز به یک راه حل عادلانه برسند. جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود تلاش کرد با همکاری کشورهای همین منطقه به اختلافات باکو و ایروان برای همیشه پایان دهد.

موسوی افزود: روابط ایران و جمهوری آذربایجان از این پس وارد مرحله جدیدی شده و بسیار گرم‌تر و روان‌تر از گذشته خواهد شد؛ به شرطی که به طرف‌های ثالث و موضوعات حاشیه ای اجازه دخالت و اثرگذاری ندهیم که الحمدلله در همین مسیر در حال حرکت هستیم.

وی تصریح کرد، تمرکز اصلی من در این سه ماهی که به جمهوری آذربایجان آمده ام بر مدیریت روابط دو جانبه و دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان و رصد تحولات مربوط به جنگ و اثرگذاری مثبت به نفع همه کشورهای منطقه بوده است. به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، از ابتدای ورود به محل ماموریتم در باکو، تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا روابط دو کشور در همه زمینه ها توسعه یافته و سوء تفاهمات برطرف شود. من به منظور گسترده تر شدن و نزدیکتر شدن روابط به ویژه در بخش اقتصادی، تلاش خواهم کرد تا با شناسایی موانع، برخی از مقررات بوروکراتیک و دست و پا گیر موجود را از سر راه برداشته و با نزدیکتر کردن دیدگاه های دو طرف، بستر مناسبی را برای توسعه مناسبات اقتصادی به ویژه در بخش حمل و نقل، گمرکات و اجرای پروژه های مشترک فراهم نمایم. بعد از جنگ کارهای زیادی برای انجام داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا