آذربایجاناخبارایران

سفیر ایران در باکو : احیای تفکر امام خمینی (ره) عامل مهمی برای مقابله با جنگ، تروریسم و خشونت است

با ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، در آستانه بیست و ششمین سالروز ارتحال حضرت امام، نشست وحدت اسلامی و مقابله با خشونت از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و با حضور اندیشمندان و صاحبنظران در باکو برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، در این نشست محسن پاک آیین سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با تشریح اندیشه های اخلاقی امام راحل (ره) در روابط خارجی گفت : احیای تفکر امام خمینی (ره)  در عصر حاضر عامل مهمی برای مقابله با جنگ، تروریسم و خشونت است و مسیر استقرار صلح در جهان را هموار می سازد.

سفیر ایران نظرات افرادی نظیر لئو اشتراوس که اساس تفکرات نومحافظه کاران آمریکاست را موجب ترویج جنگ طلبی دانست و گفت : بر اساس این تفکر کسانی شایسته رهبری در غرب هستند به اخلاق اعتقاد ندارند و معتقدند جنگ دائمی لازمه بقای یک نظم سیاسی است.

پاک آیین شرایط بحرانی و فجایع انسانی در یمن، غزه، عراق، لیبی و افغانستان را ناشی از نگاه غیر اخلاقی غرب به مسائل جهانی دانست. وی با تصریح بر این که امام راحل (ره) دین، اخلاق و معنویت را به عنوان یک ارزش وارد مفاهیم سیاسی کرد، افزود: بر اساس این مبانی، امام خمینی (ره) بر حفظ صلح و امنیت بین المللی، عدم تجاوز به خاک کشورها، حسن همجواری با همسایگان و تقویت همکاری با دولت ها بر مبنای احترام متقابل توصیه می نمود.

وی با اشاره به این که وظیفه اصلی دیپلماسی و سفرا، اتخاذ تدابیر لازم و ارائه مشورت ها و راهکارهای اجرائی برای جلوگیری از بروز تخاصم می باشد، افزود : صدور انقلاب اسلامی و حمایت از مستضعفین نیز به معنای جنگ طلبی و اعمال زور و به عبارتی دخالت در امور داخلی دیگران نیست، بلکه معرفی و ترویج ارزش های دینی و الهی است که منجر به ارتقای روحیه ظلم ستیزی و شناخت حق از باطل و تقویت جبهه حق می گردد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان؛ کشورهای مسلمان را یکی ازاولویت های امام خمینی (ره) برای برقراری و تحکیم روابط خارجی خواند و گفت : بر اساس تفکر ایشان، هدف اصلی تقویت ارتباطات با کشورهای مسلمان، افزایش تفاهم بین آنها، ایجاد اتحاد درمقابل زورگویان و مستکبران بین المللی بود.

پاک آیین  توجه به مشترکات میان کشورهای اسلامی را یکی دیگر از توصیه های امام خمینی (ره) خواند و افزود : ایشان همواره به اصحاب دیپلماسی و نمایندگان نظام در خارج توصیه می فرمودند که بر مشترکات خود با ملل اسلامی تأکید کنید چرا که توجه به اشتراکات همواره موجب تقویت دوستی ها و کاهش اختلافات می گردد.

در این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه و ایران شناسان جمهوری آذربایجان، حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده ولی فقیه، ابراهیمی رایزن فرهنگی و یکی از اساتید دانشگاه مشهد پیرامون ابعاد شخصیت امام خمینی (ره) سخنرانی کرده و فیلمی از آخرین روزهای زندگی امام امت به نمایش گذارده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا