آذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

الکساندر دوگین: آمریکا برای برهم زدن روابط ترکیه و کشورهای اوراسیا دست به اقدامات تخریبی خواهد زد

تئوریسین معروف کاخ کرملین، الکساندر دوگین: آمریکا برای برهم زدن روابط ترکیه و کشورهای اوراسیا دست به اقدامات تخریبی خواهد زد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،رئیس “جنبش جهانی اوراسیا” و تئوریسین معروف کاخ کرملین، الکساندر دوگین در گفتگو با روزنامه “آیدینلیک” ترکیه اظهار داشت: ما به مثلث اوراسیا (ترکیه، روسیه و ایران) ایمان داریم. قطع یقین تاسیس این مثلث پس از سال ها هژمونی قطب آتلانتیکِ قدرت به آسانی میسر نخواهد شد. اقدامات اردوغان برای واشنگتن و بروکسل قابل قبول نخواهد بود.از نظر آن ها اردوغان خط قرمزها را زیر پا گذاشته و در این موقعیت نیاز به قدرتی برای تکیه دارد و این قدرت بالطبع روسیه است. و به همین دلیل است که دیدارهای اخیر آنکارا و مسکو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تحلیلگر روس در ادامه سخنان خود افزود: در ارتباط با عفرین روسیه دست به اقدام بحران زا نخواهد زد زیرا ما تمایل چندانی به ارتباط با کردها نداریم. تنها روابط معمول و مثبت در میان ما برقرار است. اما با ترکیه روابط قابل اهمیت از بعد استراتژیک داشته  و انتظارات متقابلی نیز میان طرفین حاکم است. لذا باید استراتژی فراگیری به منظور تاسیس نظم نوین در خاورمیانه تنظیم و منافع بلند مدت تمامی بازیگران تامین شود.

بنابه گفته های الکساندر دوگین، طرح “خاورمیانه بزرگ” آمریکا با شکست مواجه شده است و کردها به زودی با درک موقعیت کنونی و با رویگردانی از آمریکا به برقراری ارتباط با دیگر قدرت های منطقه تلاش خواهند کرد.” آمریکا کردها را مانند دیگر شرکای خود فریب داده است و کردها با درک این واقعیت به دنبال راه حل های دیگر خواهند رفت.”

وی در ادامه تاکید کرد: عملیات “شاخه زیتون” نمی تواند به عنوان عملیاتی علیه کردها قلمداد شود. ما این عملیات را علیه هژمونی آمریکا در منطقه تلقی می کنیم. و به همین دلیل نیز قالبی جدید برای برقراری ارتباط با کردها باید برنامه ریزی شود. اما مهمتر از همه این موضوعات بحث اعتماد متقابل روسیه و ترکیه به یکدیگر است.

دوگین در پایان گفت: زمانی که پوتین و اردوغان به یک توافق مشترک در شمال سوریه دست یافته بودند و پوتین تاکید کرده بود که هیچ مخالفتی نسبت به حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه ندارد، حادثه سقوط هواپیما از سوی عوامل جاسوسی آمریکا به وقوع پیوست. لذا باید نسبت به این اقدامات خرابکارانه در آینده نیز هوشیار بوده و ارتباط تنگاتنگ خود را حفظ نماییم. رصد شرایط موجود در منطقه از بعد ژئو-سیاسی در وضعیت کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا