آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

برگزاری دوره ای نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ارمنستان

در پایان این نشست اعضای این سازمان در بیانیه ای حمایت خود را از نتایج دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در وین و سنت پترزبورگ در جهت حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ اعلام کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران در پایان این نشست با جمع بندی نتایج دیدار سران این سازمان تاکید کرد.”همکاران ما در سازمان پیمان امنیت جمعی از توافقات به عمل آمده در نشست های سران در وین و سنت پترزبورگ در جهت کاهش تنش در خطوط تماس، برقراری ثبات و ایجاد شرایط لازم برای پیشبرد روند صلح حمایت کردند. “

سرکیسیان افزود.”در این نشست بار دیگر بر ضرورت حل مناقشه قره باغ از راه های صرفا مسالمت آمیز تاکید شد و از تلاش های گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در جهت حل مناقشه براساس اصول و معیارهای حقوق بین الملل، اساسنامه سازمان ملل و سند نهایی هلسینکی و بویژه محکومیت بکارگیری زور و خشونت و همچنین احترام به حق تعیین سرنوشت ملت ها و تمامیت ارضی کشورها حمایت به عمل آمد.”

رئیس جمهوری ارمنستان در این نشست مطبوعاتی همچنین با اشاره به دیگر موضوعات مطرح شده در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی به تصویب برخی اسناد مهم در رابطه با تقویت ظرفیت های سازمان و مکانیزم های تامین امنیت جمعی اشاره کرد.

به گفته رئیس جمهوری ارمنستان تصویب راهبرد سازمان پیمان امنیت جمعی تا سال 2025 میلادی که تدوین آن پنج سال به طول انجامید، از دیگر دستاوردهای مهم نشست سران این سازمان در ایروان بوده است.

اگرچه پیش از این انتخاب دبیر کل جدید سازمان پیمان امنیت جمعی از موضوعات مطرح در دستور کار نشست روز گذشته سران این سازمان در ایروان اعلام شده بود، با این وجود این موضوع از دستور کار نشست سران سازمان خارج شد.

سرژ سرکیسیان در این خصوص اعلام کرد.”درنشست سران سازمان این موضوع از دستور کار حذف گردید و تصمیم گیری در این خصوص به دیدار آتی سران که قرار است در پایان سال جاری در سنت پترزبورگ برگزار شود، موکول شد.”

لازم بذکر است که دبیرکلی سازمان پیمان امنیت جمعی که به صورت دوره ای در اختیار اعضای این سازمان قرار می گیرد، قرار بود سال گذشته به نماینده ای از ارمنستان منتقل شود. با این وجود شورای سازمان پیمان امنیت جمعی در نشست سال گذشته خود با تمدید دبیرکلی نیکلا باردیوژا در این سمت به مدت یک سال موافقت کرد.

اگرچه پیش از این از سیران اوهانیان وزیر دفاع سابق ارمنستان به عنوان گزینه مطرح برای دبیرکلی سازمان پیمان امنیت جمعی نام برده می شد، اما ظاهرا با عدم تمایل وی برای تصدی این سمت و مطرح نبودن گزینه ای دیگر انتخاب دبیر کل جدید سازمان به تعویق افتاده است.

این در حالیست که برخی از محافل داخلی مخالف دولت ارمنستان با توجه به تشدید تنش میان روسیه و غرب و احتمال درگیر شدن سازمان پیمان امنیت جمعی در این تنش، از تعویق انتقال دبیرکلی این سازمان به ارمنستان استقبال کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا