آذربایجاناخباراردبیلترکیه

سرکنسول ایران در جمهوری آذربایجان: خط هوایی اردبیل ـ طرابوزان باید برقرار شود/حضور هولدینگ‌های ترکیه‌ای در استان‌های آذری‌نشین

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در طرابوزان ترکیه گفت: استان اردبیل در بهترین موقعیت می‌تواند پیش‌روتر از سایر استان‌های آذری‌نشین خط هوایی اردبیل – طرابوزان را راه‌اندازی کند.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از فارس،رضا باغبان‌کندلی عصر امروز در نشست با شهردار اردبیل اظهار کرد: بنده اولین سرکنسولی هستم که بعد از 90 سال سابقه سرکنسولی ایران در استان طرابوزان ترکیه به اردبیل سفر کردم.

وی به شرایط کشور بعد از عبور از تحریم‌ها و فرصت ایجاد شده برای تقویت تعاملات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: قطعاً این فرصت فراهم شده انگیزه و امیدواری را برای تقویت تعاملات و ارتباطات بهتر و بیشتر فراهم می‌کند.

سرکنسول ایران در جمهوری آذربایجان ضرورت اعزام هیئت‌های تجاری و بازرگانی دو استان اردبیل و طرابوزان ترکیه را در تقویت مبادلات تجاری و بین‌المللی یادآور شد و افزود: همچنان به نظر می‌رسد سطح روابط تجاری و بازرگانی 10 استان آذربایجان با ایران در شرایط مطلوبی نیست به طوری که هم حجم واردات و هم حجم صادرات نشان می‌دهد که سهم ما در واردات از 10 استان ترکیه 9 میلیون دلار و صادرات نیز هفت میلیون دلار است در حالی که این میزان یک رقم ناچیزی را شامل می‌شود.

باغبان‌کندلی بیان کرد: ما به سه استان آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل سفر کردیم تا به جای ساز کوک توسعه استان‌های آذری زبان با طرابوزان به صورت تک مضربی بکوشیم تا توسعه بر محور منافع مشترک و به صورت گروهی انجام شود تا از برخی تک‌روی‌ها جلوگیری شود.

مسئولان اتاق بازرگانی باید بین نمایشگاه و فروشگاه تفاوت قائل شوند

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در طرابوزان ترکیه به نشست صبح امروز خود با مسئولان اتاق بازرگانی اردبیل اشاره کرد و گفت: جای تأسف بود که در آن جلسه عده‌ای هنوز مفهوم برگزاری نمایشگاه با فروش محصولات را نمی‌دانند و مدام اصرار می‌کنند که در صورت فروش محصول در نمایشگاه استان طرابوزان شرکت می‌کنند در حالی که در دنیا معنای نمایشگاه عرضه محصولات و توانمندی‌ها با معنای فروش متفاوت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: نباید با برخی کج‌اندیشی‌ها معنا و مفهوم اصلی برخی از اقدامات و فعالیت‌ها زیر سئوال برود و یا بخواهیم در سطح بین‌المللی سرافکنده باشیم در حالی که نمایشگاه معنا و مفهومی متفاوت از فروشگاه دارد ولی گاه تجار و بازرگانان ما و بالاتر از آن مسئولان این معنا را درک نمی‌کنند که این خود جای تأمل دارد.

باغبان‌کندلی ادامه داد: قرار است شرکت‌ها و چندین هولدینگ ترکیه‌ای با برند مخصوص به سه شهر اصفهان، یزد و اردبیل سفر کنند که قطعاً سفر به اردبیل با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی متفاوت‌تر است.

وی ضرورت راه‌اندازی خط هوایی اردبیل – طرابوزان را یادآور شد و افزود: باید در این زمینه از ظرفیت آژانس‌ها و شرکت‌های تورگردان استفاده کرده و زمینه انجام سفر ساکنان مناطق آذری‌ زبان را به این استان زیبای ترکیه فراهم کرد.

باغبان‌کندلی تصریح کرد: با ورود گردشگران اردبیلی به طرابوزان است که بهتر می‌توان این منطقه را معرفی کرد و قطعاً در کنار حضور این گردشگران در استان طرابوزان می‌توان ساکنان این منطقه را نیز راغب کرد تا از اردبیل بازدید کنند.

تبادل هیئت‌های ورزشی دانشجویی در اولویت

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در طرابوزان ترکیه به ضرورت همکاری ورزشی سه استان آذری زبان با دانشجویان دانشگاه‌های طرابوزان ترکیه اشاره کرد و گفت: ورزش تنها ظرفیتی است که می‌توان آوازه شهرها و قهرمانان ایرانی را متجلی کرد و در این بین دانشگاه‌های طرابوزان آمادگی دارند تا تبادل هیئت‌های ورزشی را با دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل انجام دهند.

باغبان‌کندلی تبادل استاد به صورت کوتاه‌مدت همراه با راه‌اندازی رشته زبان فارسی را در این استان به همراه برگزاری نشست‌های مشترک در حوزه همسان‌سازی اطلاعات از برخی مفاهیم و موضوعات مشترک را یادآور شد و افزود: به نظر می‌رسد برخی مفاهیم ناقص و نامناسب در ذهن دانشجویان طرابوزان ترکیه نقش بسته که با نشست‌های دانشجویی منطقه‌ای می‌توان معانی این مفاهیم را تغییر داده و ایران را شایسته‌تر از این به دانشجویان ترکیه شناساند.

وی برگزاری کلاس‌های تشریفات برای تجار دو کشور و انجام سفر چندین هولدینگ معتبر ترکیه‌ای را به سه استان آذری‌نشین در اردیبهشت سال آینده یادآور شد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در سفر این شرکت‌های معتبر ترکیه‌ای با برند مشخص به ایران، در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی نسبت به اجرای پروژه‌های مشارکتی شهرداری نیز زمینه‌سازی خوبی انجام شود.

باغبان‌کندلی بیان کرد:‌ امیدواریم این کار مشترک به عنوان اولین تجربه موفق در قالب هفته‌های فرهنگی و گردشگری استان‌های آذری‌نشین با استان طرابوزان ترکیه زمینه تقویت تعاملات بیشتر را فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا